Page 709 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 709
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
5. Acil uzaktan eğitim sürecinde ölçme-değerlendirme süreçlerinin tasarımına yönelik öğretmen
görüşleri nelerdir?
YÖNTEM
Covid-19 sürecinde sınıf öğretmenlerin uzaktan öğretimdeki deneyimlerinin belirlenmesi amacıyla
gerçekleştirilen bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır.
Alanyazında vak’a çalışması, örnek olay çalışması, özel durum çalışması şeklinde adlandırılan durum ça-
lışması; bir kişi, bir olay veya bir kurumu derinlemesine ve boylamsal olarak inceleyen özgün çalışmalardır
(Seggie & Bayyurt, 2015; Yıldırım & Şimşek, 2016).
Çalışma Grubu
Çalışma grubunu farklı devlet okullarında görev yapan ve salgın döneminde aktif bir şekilde uzaktan
öğretim faaliyetlerine katılmış sınıf öğretmenleri arasından gönüllülük esasına göre belirlenmiş 15 sınıf
öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubu “uygun örnekleme yöntemi” ile belirlenmiştir. Araştırmacıların
daha kolay ulaşabilecekleri deneklerin seçimine olanak veren bu yöntem tercih edilme nedeni diğer yön-
temlere göre daha pratik ve ekonomik olmasıdır (Monette vd., 1990). Öğretmenlerin cinsiyet ve deneyim
bilgileri aşağıdaki gibidir.
Tablo 1. Çalışma grubuna ait bazı bilgiler
Cinsiyet
Deneyim
Erkek Kadın
1-5 yıl n= 4 n=4
6-10 yıl n=2 n=1
11-15 yıl n=1 n=2
Veri Toplama Aracı
Katılımcıların salgın dönemi zorunlu uzaktan öğretim faaliyetlerine yönelik görüşleri, araştırmacılar
tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu yardımıyla belirlenmiştir. Form toplamda altı
açık uçlu sorudan oluşmaktadır. Formun geliştirilmesi aşamasında ilk olarak literatür taraması gerçek-
leştirilerek madde havuzu hazırlanmıştır. Daha sonra bu maddelerden oluşan taslak form pilot uygulama
kapsamında iki sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Pilot uygulama sonrası sorulardaki bazı ifadelerde deği-
şikliğe gidilmiş ve dil uzmanının incelemesi sonrası form son halini almıştır.
Veri Analizi
Öğretmen görüşmelerinde kullanılan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilen veriler içerik
analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. İçerik analizi üç fazda gerçekleştirilmiştir. İlk olarak veriler toplanıp bir
araya getirilerek inceleme sürecine başlanmıştır. Daha sonra bu veriler çalışmanın amacına göre anlamlı
bir şekilde kod parçacıklarına ayrılmış ve kodlamalar yapıldıktan sonra görüşlerden kod listesi çıkarılmış-
tır. Elde edilen kodlar frekansları ile birlikte kod listesinde verilmiştir. Oluşturulan kod listesinde yer alan
kodlar, görüşme metinleri tek tek incelenerek kod ile tutarlılığı sağlanmıştır.
Kod listesinde birbirine benzeyen kodlar birleştirilmiş ve yapılan kodlama yeniden gözden geçirilmiş-
tir. Bir sonraki aşamada, kodlar bir araya getirilmiştir. Son aşamada ortak özelliği olan kodlar kategorize
edilerek ana temalar oluşturulmuştur.
- Bildiri Metni - 709 Eğitimde Yeni Normlar-II