Page 673 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 673
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
müstakil olmasını istediklerini belirtmişlerdir. Bu durum müstakil eve olan ilgiyi açıklamaktadır.
Katılımcılara bitkiler ile ilgilenmeyi sevip sevmedikleri sorulunca en çok kullanılan kelime “sevmek”
kelimesidir. Bu kelimeyi aynı anda 3 katılımcı kullanmıştır. Onun dışında 1 katılımcı sevmediğini belirtmiştir.
Bununla ilgili neler yaptıkları sorulunca en çok kullanılan kelimeler “Çiçek ekmek” kelimeleridir. Katılımcı-
lardan 3’ü çiçek ektiklerini belirtmişlerdir. 1 katılımcı ise sevmediği için bir şey yapmadığını belirtmiştir. Bu
durum bitkilere olan ilgiyi göstermektedir.
Pandemi doğada geçirilen zamanı arttırdı mı? sorusunu sorunca en çok kullanılan kelime “Azalttı”
kelimesidir. Bu kelimeyi aynı anda 4 katılımcı da kullanmıştır. Bu durum pandemi döneminin doğa ile insan-
ların arasına girdiğini gösterebilir.
Katılımcılara “pandemi dönemi doğa ile ilgili duygu ve düşüncelerinizi etkiledi mi?” sorusu sorulunca
en çok kullanılan kelimeler “güzel yönde” ve “kıymet anlaşıldı” kelimeleridir. Bu kelimeleri 2 katılımcı kul-
lanmıştır. Bu da çoğunlukla güzel yönde etkilediğini açıklar. Son olarak bunun nedeni sorulunca en fazla
kullanılan kelime “Az gitmek” ve “doğanın kıymetini anlamak” kelimeleridir. Bu kelimeleri 2 katılımcı kullan-
mıştır. Bu durum doğaya az gidilince kıymetinin anlaşıldığı sonucunu ortaya koyar.
Katılımcılara doğa ve huzur kelimelerinin arasındaki ilişki sorulunca en fazla kullanılan kelime “huzur”
kelimesidir. Bu kelimeyi aynı anda 4 katılımcı kullanmıştır. Buradaki ifadelerden doğa ve huzur kelimeleri
arasında iyi bir ilişki olduğunu ortaya koyar.
Katılımcılara stresli oldukları zaman doğal ortamın onları rahatlatacağını veya sakinleştireceğini düşü-
nüp düşünmedikleri sorulunca en çok kullanılan kelimeler “düşünmek”, “sakinleşmek” ve “stres bırakmak”
kelimeleridir. Bu kelimeleri 3 katılımcı kullanmıştır. 1 katılımcı ise düşünmediğini belirtmiştir. Bu durum ka-
tılımcılar arasında doğanın insanı sakinleştireceğini ve stres azaltacağını belirtmektedir.
Katılımcılara mutsuz oldukları zamanlarda doğal ortamın onları rahatlatacağını veya sakinleştireceğini
düşünüp düşünmedikleri sorulunca en çok kullanılan kelime “düşünüyorum” kelimesidir. Bu kelimeyi aynı
anda 4 katılımcı kullanmıştır. Bu durum doğal ortamların neşe verdiğini açıklamaktadır.
Katılımcılara “teknoloji arkadaş mı yoksa ihtiyaç mı?” Sorusu sorulunca en çok kullanılan kelimeler
“ikisi” ve “ihtiyaç” kelimeleridir. Bu kelimeleri 2’şer katılımcı kullanmıştır. Bu da teknolojinin kimilere göre
değiştiğini açıklar.
Katılımcılara “Teknoloji doğal ortamlar ile ilişkinizi nasıl etkiliyor?” sorusu sorulunca en çok kullanılan
kelime “etkilemiyor” kelimesidir. Bu kelimeyi 2 katılımcı kullanmıştır. Çoğunlukla kullanılan bu kelimeden
teknolojinin doğal ortamlar ile ilişkiyi etkilemediği sonucunu göstermektedir. Son olarak katılımcılara “Tek-
noloji bağımlılığı doğaya olan bakış açınızı nasıl değiştiriyor?” sorusu sorulunca en çok kullanılan kelime
“değiştirmiyor” kelimesidir. Bu kelime 3 katılımcı tarafından kullanılmıştır. Buradan teknoloji bağımlılığının
doğaya olan bakış açılarını etkilemediği sonucuna ulaşılmaktadır.
5. Öneriler
İnsan, doğanın bir parçası olduğu için ondan kopması ve uzaklaşması nerdeyse imkansız gibidir. Ya-
şanan olaylar bir kez daha göstermiştir ki insanın asıl ait olduğu yer doğadır. Bu bakımdan İnsan-Doğa-
Çevre- Pandemi değerlendirilmesi durumunda:
Zaman zaman doğal ortama gitmenin insan sağlığına iyi geleceği
Bahçe ve bitki uğraşılarının rahatlatıcı olacağı
Pandemi döneminde doğal ortama gitmenin stres azaltacağı düşünülmektedir
Kaynaklar
Aslan, O. & Dinç, M. (2007).Canlılar ve Çevre, M. Aydoğdu & K.Geler (Ed.), Çevre Bilimi (12-34), Ankara:
Anı Yayıncılık.
- Bildiri Metni - 673 Eğitimde Yeni Normlar-II