Page 142 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 142
Birinci adımda ne yaşandı sorusuyla ilgili olarak öğrencilere olay hakkında ne bildiklerini sorun.
Başlangıçta sadece somut ve doğruluğundan emin olduğunuz bilgileri verin. Olay hakkındaki
söylentileri ve varsayımları düzeltin. Bu aşamada amaç bilgi vermek olduğu için duygu ve düşünce
üzerinde odaklanmayın.
İkinci adımda öğrencilere Covid-19 salgını hakkında ne düşündüklerini sorun. Öğrencilerin
düşüncelerini ifade etmelerine izin verin. Düşünce farklılıklarını zenginlik olarak değerlendirin ve
doğru-yanlış tartışmalarını engelleyin. Ortaya çıkan olumlu düşünceleri her zaman pekiştirin. Bu
aşamada amaç düşünceleri ortaya çıkarmak olduğundan, duygu ifadelerine odaklanmayın.
Üçüncü adımda öğrencilere Covid-19 Salgını ilgili duygularını sorun. Duygularını rahatça ifade
etmelerine izin verin. Covid-19 Salgını ilgili duygu ve düşüncelerin diğer arkadaşları tarafından da
paylaşıldığını söyleyerek durumu normalleştirin.
Son olarak dördüncü adımda öğrencilere Covid-19 Salgını etkileriyle başa çıkmak için neler
yaptıklarını sorun. Olumlu başa çıkma yöntemlerini pekiştirin. Olumsuz başa çıkma yöntemleri ifade
edilirse olumlu alternatifler üretilmesi için çalışın. Öğrencilere gereksinim duyduklarında ailelerinden,
psikolojik danışmanlardan, öğretmen ve arkadaşlarından destek alabileceklerini hatırlatın.
COVID-19 döneminde öğretmenlerle çalışma şu yollar izlenebilir. Bir salgın yaşandığının farkında
olarak, sanal ortamda öğrencilerle gerçekçi diyalogda bulunun. Olayı yok saymayın. Yorum yapmaktan
kaçının. Öğrencilerin duygularını kabul edin. Öğrencilere duygularını ifade etme konusunda yardımcı
olun. Siz de duygularınızı paylaşın, hissetmediğiniz duyguları dile getirmeyin. Öğrencilerin
düşüncelerini değiştirmeye çalışmayın. Öğrencilere hissettikleri olumsuz duyguların “normal” olduğu
mesajını verin. Öğrencilerin yorumlarını, salgının bittiği biçiminde yorumlamayın. Amaç öğrencilerin
moralini düzeltmek değil, yaşanan duruma bir anlam vermelerine yardımcı olmaktır.
Salgın Sonrası bizleri neler bekliyor? Depremle yaşamayı öğrenmek gibi, Salgın ile yaşamayı
öğrenmek durumundayız. Bu salgın kısa süre içinde bitmeyecek gibi önlem almaya devam etmek
durumundayız. Uzaktan eğitim gibi uzaktan Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine olan talep
artacaktır. Uzaktan psikolojik test uygulama, ölçme ve değerlendirme hizmetlerine talep daha da
artacaktır. Özel eğitime gereksinimi, olan çocuklarla çalışma önem kazanacaktır. Yüz yüze eğitim mi?
Uzaktan eğitim mi? Karma Eğitim mi? Tartışmalar sonucu karma eğitime geçiş dahada kaçınılmaz
olarak karşımıza çıkacaktır. Dijitalleşme ve tüm PDR uygulamlarının da dijital ortamda olması ve
yürütülmesi sağlanacaktır. Aileler ile çalışma ön plana çıkacaktır.
142