Page 146 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 146

Prof. Dr. Eyüp ARTVİNLİ

               Neden Proje Tabanlı Öğrenme?

                      •  Proje  Tabanlı  Öğrenmenin  temeli,  öğrencilerin  okul  sıralarında  eleştirel  düşünme,  sorun
                      bulma ve bu sorunların nasıl çözüleceğini araştırma gibi süreçlerde aktif rol almalarını sağlayan
                      bir öğrenme yaklaşımına dayanmaktadır.
                      •  “Proje Tabanlı Öğrenme” bir öğretme yaklaşımı değildir. Gerek ortaokul ve lise öğrencileri
                      için TÜBİTAK proje koordinatörü olarak çalıştığım dönemde biriktirdiğim tecrübeler, gerekse
                      milli eğitimde çalıştığım dönemde yaşadığım bilgi ve tecrübeler bana proje tabanlı öğrenmenin
                      son derece öğrenci merkezli olduğunu, öğrencilerin gizli becerilerini orta ve uzun vadede ortaya
                      çıkardığını göstermiştir. Aynı zamanda proje tabanlı öğrenme, günümüz ergen öğrenci grubunda
                      ortaya çıkan motivasyon sorununu da ortadan kaldırmıştır.
                      •  Günümüzde eğitimin başlangıcındaki temel sorunlardan bir tanesi motivasyon sorunudur.
                      •  Eğitim sisteminde bu motivasyon sorununu aşmanın en doğru, en uygulanabilir ve en öğrenci
                      merkezli yolu proje tabanlı öğrenmeyi uygulamaya koymaktır.
                      •  Çünkü proje tabanlı öğrenmenin temel amacı gençleri düşünmeye, gözlemlemeye, merak
                      etmeye ve merak ettiklerini araştırmaya teşvik etmektir.
                      •  Böylece öğrenciler; hayata dair sorun çözme, plan yapma, zorluklarla mücadele etme, ürün
                      elde etme gibi orta ve uzun vadeli becerilerini geliştirirler.
                      •  Dolayısıyla proje tabanlı öğrenmenin temel amacı budur. Proje tabanlı öğrenme, öğrencinin
                      ders dışında ve ders içerisinde teorik olarak öğrendiği bilgiye bir uygulama sahası oluşturur.
                      Günlük hayattaki sorunları çözmek için de öğrenciye farklı bir perspektif sunar.
                      •  Proje  tabanlı  öğrenmenin  nicel  ve  nitel  olmak  üzere  iki  boyutu  vardır.  Nicel  boyut  bir
                      branştan bir öğretmenin, bir okulun, bir ilçenin, bir ilin, bir bölgenin ne kadar proje yaptığını
                      kapsamaktadır.
                      •  Nitel boyut ise bu projelerde hangi sorunu çözmeye yönelik bir araştırma yaptığınız, projeye
                      ne tür bir bilimsel bakış açısıyla katkıda bulunduğunuz ve yarışmalarda hangi seviyeye kadar
                      gelip bölge finali, Türkiye finali ve orada aldığınız ödül ile ilgilidir.
                      •  Proje  tabanlı  öğrenme  sürecinde  aktif  olarak  yer  alan  öğrenciler  mekân  ve  zaman
                      kavramlarını bir kenara bırakarak daha geniş bir öğrenme perspektifi ile kazanımları kavramakta
                      ve üretkenlik becerilerini geliştirmektedirler. Bu süreçte öğrenciler için önemli olan hangi mekân
                      ya da zaman içerisinde oldukları değil en iyi ürünü nasıl ortaya çıkarıp, soruna çözümü nasıl
                      üretecekleriyle ilgilidir.
                      •  Öğrencilerimizi  problem  üreten  değil,  problem  çözen  bireyler  olarak  yetiştirebilmek  için
                      proje tabanlı öğrenmenin okullarda yaygınlaştırılması şarttır.
















                                                              146
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151