Page 146 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 146
Prof. Dr. Eyüp ARTVİNLİ
Neden Proje Tabanlı Öğrenme?
• Proje Tabanlı Öğrenmenin temeli, öğrencilerin okul sıralarında eleştirel düşünme, sorun
bulma ve bu sorunların nasıl çözüleceğini araştırma gibi süreçlerde aktif rol almalarını sağlayan
bir öğrenme yaklaşımına dayanmaktadır.
• “Proje Tabanlı Öğrenme” bir öğretme yaklaşımı değildir. Gerek ortaokul ve lise öğrencileri
için TÜBİTAK proje koordinatörü olarak çalıştığım dönemde biriktirdiğim tecrübeler, gerekse
milli eğitimde çalıştığım dönemde yaşadığım bilgi ve tecrübeler bana proje tabanlı öğrenmenin
son derece öğrenci merkezli olduğunu, öğrencilerin gizli becerilerini orta ve uzun vadede ortaya
çıkardığını göstermiştir. Aynı zamanda proje tabanlı öğrenme, günümüz ergen öğrenci grubunda
ortaya çıkan motivasyon sorununu da ortadan kaldırmıştır.
• Günümüzde eğitimin başlangıcındaki temel sorunlardan bir tanesi motivasyon sorunudur.
• Eğitim sisteminde bu motivasyon sorununu aşmanın en doğru, en uygulanabilir ve en öğrenci
merkezli yolu proje tabanlı öğrenmeyi uygulamaya koymaktır.
• Çünkü proje tabanlı öğrenmenin temel amacı gençleri düşünmeye, gözlemlemeye, merak
etmeye ve merak ettiklerini araştırmaya teşvik etmektir.
• Böylece öğrenciler; hayata dair sorun çözme, plan yapma, zorluklarla mücadele etme, ürün
elde etme gibi orta ve uzun vadeli becerilerini geliştirirler.
• Dolayısıyla proje tabanlı öğrenmenin temel amacı budur. Proje tabanlı öğrenme, öğrencinin
ders dışında ve ders içerisinde teorik olarak öğrendiği bilgiye bir uygulama sahası oluşturur.
Günlük hayattaki sorunları çözmek için de öğrenciye farklı bir perspektif sunar.
• Proje tabanlı öğrenmenin nicel ve nitel olmak üzere iki boyutu vardır. Nicel boyut bir
branştan bir öğretmenin, bir okulun, bir ilçenin, bir ilin, bir bölgenin ne kadar proje yaptığını
kapsamaktadır.
• Nitel boyut ise bu projelerde hangi sorunu çözmeye yönelik bir araştırma yaptığınız, projeye
ne tür bir bilimsel bakış açısıyla katkıda bulunduğunuz ve yarışmalarda hangi seviyeye kadar
gelip bölge finali, Türkiye finali ve orada aldığınız ödül ile ilgilidir.
• Proje tabanlı öğrenme sürecinde aktif olarak yer alan öğrenciler mekân ve zaman
kavramlarını bir kenara bırakarak daha geniş bir öğrenme perspektifi ile kazanımları kavramakta
ve üretkenlik becerilerini geliştirmektedirler. Bu süreçte öğrenciler için önemli olan hangi mekân
ya da zaman içerisinde oldukları değil en iyi ürünü nasıl ortaya çıkarıp, soruna çözümü nasıl
üretecekleriyle ilgilidir.
• Öğrencilerimizi problem üreten değil, problem çözen bireyler olarak yetiştirebilmek için
proje tabanlı öğrenmenin okullarda yaygınlaştırılması şarttır.
146