Page 197 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 197
Öğretmen Veli
Her zaman 7
Genellikle 9
Bazen 12
Nadiren 15
Hiçbir zaman 7
Toplam 50
Tablo 15 Öğretmenlerin ve velilerin “Diğer (Lütfen belirtiniz)……………………….” Sorusuna
verdiği cevaplar.
Bu maddeye katılım olmamıştır.
BÖLÜM. V
SONUÇ TARTIŞMA VE ÖNERİLER
5.1 Sonuç
Bu araştırmada Artvin ili ve ilçelerindeki anaokullarında kayıtlı öğrenciler, veliler ve
öğretmenlerinin Covid-19 salgını ve okul öncesi dönem çocuklarının duygu durum bozuklukları nı tespit
etmeye yönelik bir çalışma yapılmıştır. Sonuç olarak bu çalışmanın, Türkiye veya dünya genelinde okul
öncesi öğretmenleri, velileri ve öğrencileri için yapılması durumunda farklı sonuçların da ortaya
çıkabileceği gözden uzak tutulmamalıdır.
Bilimsel verilere bakıldığında yakınının kaybına veya travmaya uğrayan pek çok yetişkin veli ile
çocuğun bu zor durumlar karşısında oldukça dayanıklı ve kendini iyileştirme gücüne sahip olduğu
görülmektedir. Sürekli yardım ve konuşmaya açık bir ortam sağlamak koşuluyla bilgi verme, dürüst ve
açık olma, bilginin kaynağını kontrol etme, sağlıklı yaşam alışkanlıklarının devamı, ebeveynlerin model
olması, sosyal ilişkilerin telefon veya internet aracılığıyla da olsa devamı, duyguları dinleme,
anlamlandırma ve destekleme, olası ruhsal bozukluk gelişimine karşı uyanık olunması ve daha önceden
var olan sorunlar için tedavilerin devamının sağlanması çocukların sorunlarla olan mücadele gücünü
artırıp ileride sorunlarla baş edebilmelerine olanak sağlayacaktır. Böylece duygu durum bozuklukları ve
tranva riski de azalabilecektir.
5.2. Tartışma
Bu araştırmadaki anket analizi sonuçlarında açıklandığı gibi örneklem kitlesindeki
öğretmenlerin, velilerin ve öğrencilerin Covid-19 salgınına bakış açıları bir bütün olarak aynı düzeylerde
olmadığı görülmektedir. Çünkü sorulan sorulardaki ifadelerinin her biri farklı bir tepkisel durumu
gösterdiği için bütüncül bir bakış açısı yakalamak zor olduğu anlaşılmaktadır. Örneğin Covid-19 salgını
sürecinde bilgilenme, alınan önlemler, kaygı ve korkular eğitim düzeyi yaş gibi faktörlerden etkilenerek
duygu durum bozukluklarında farklılıklar göstermektedir yani 3-6 yaş okul öncesi dönem çocuklarının
Covid-19 salgını korkuları arasında okula gidememe, bir yakınını bir daha görememe vb. korku ve
kaygılar yaşarken yetişkinlerde öğretmen ve velilerde iş hayatında olamama, maddi yetersizlikler vb.
gibi korku ve kaygılarda farklılıklar görülmektedir.
5.3.Öneriler
Bütün dünyayı etkisi altına alan Covid-19 pandemi salgını bizim seçimimiz olmamakla beraber
, Covid-19 pandemi salgını sürecini nasıl yaşayacağımız ve 3-6 yaş okul öncesi dönem çocuğumuza
nasıl yaşatacağımız bizim seçimimiz olabilir. Kendi duygu durum bozukluğu, korku ve kaygılarınızı
yönetmekte zorlandığınız Covid-19 pandemi salgını dönemde, çocuklarımızdan bilgi saklamak onlara
197