Page 202 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 202
Görsel Sanatlar Dersinde
Doğa Farkındalığı Eğitimi
Göçmen Kuşlar
Meral ZENGİN
Öğretmen
meralzng83@gmail.com
Özet
Çağımızda günden güne hızla artan ekolojik sorunlar ve yarattığı güçlükler, genç nesillerin doğa
farkındalığı gelişmiş, doğayı tanıyan ve koruyan bireyler olarak yetiştirilmesini zorunlu kılmıştır. Bu
bağlamda ülkemizde uygulanan öğretim planlarındaki etkinliklerin doğa bilimi, araştırma yöntemleri ve
disiplinler arası işbirliği ile düzenlenmesi önem kazanmıştır. Çalışmada amaçlanan, Görsel Sanatlar ve
Biyoloji dersi aracılığıyla dikkatli gözlem, bilimsel veriyi işleme, sanatsal ifade süreçlerini öğreterek,
öğrencilerin çok yönlü gelişimi desteklemektir.
Bu amaçla Covid-19 salgın sürecinde Gebze Bilim ve Sanat Merkezindeki Görsel Sanatlar Alanı
öğrencilerinin doğada yaşayan göçmen kuşları bilimsel ve sanatsal yöntemlerle ele almaları istenmiştir.
Göçmen kuşların göç yollarını takip edebilecekleri ve seslerini duyacakları bir link paylaşılmıştır. Hangi
türden göçmen kuşların ülkemize uğradığı, nerelerde konakladıkları sorusu yöneltilmiş ve kuş
gözlemciliğinin araştırması istenmiştir. Konu hakkında dijital yayınlar ve belgeseller önerilmiştir.
Özel yetenekli öğrencilerden toplam 13 kişilik bir uygulama grubu oluşturulmuştur. 10 tanesi
6.sınıf,3 tanesi 3, 4 ve 5.sınıf öğrencisidir. Araştırdıkları göçmen kuşları karakalem, suluboya gibi
teknikler kullanılarak resimlemişlerdir. Yapılan resim çalışmaları videoya dönüştürülerek sergilenmiş,
sosyal medya hesaplarında paylaşılarak farkındalığın yayılması sağlanmıştır. Sonuç olarak; öğrencilerin
tamamı araştırma ve inceleme, farkındalık geliştirme bakımından olumlu gelişme göstermişlerdir.
Öğrencilere doğa farkındalığının geliştirilmesi, doğa sevgisinin aşılanması, kuş gözlemciliği ve
gönüllü koruyucularının yetiştirilmesi, kuş görsellerinin sanatsal tekniklerle yorumlanması gibi temel
amaçlara ulaşma yönünde örnek bir çalışma yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Doğa Farkındalığı, Görsel Sanatlar, Öğrenciler
202