Page 281 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 281

8. ARKADAŞ/ Yönetmen: Funda TUNCEL


                      Film,  öğretmen  kategorisindedir  ve  filmin  önermesi,  arkadaşlar  arasındaki  güçlü  bağ  ve
               dayanışmanın her türlü engeli aşacağı düşüncesidir. Değinilen sorunun odağında maddi yetersizlikler,

               sağlık sorunları ve eğitimden mahrum kalma gibi durumlar yer almaktadır. Olay örgüsü öğrenciler arası,
               ailesel  ve  hatta  veliler  arası  iletişimi  kapsamakla  birlikte  temelde  öğrenciler  arası  ilişki  üzerine

               kuruludur.  Metinde  öğrenciler  fedakar,  empati  gücü  yüksek  ve  yüce  gönüllü  bireyler  olarak  temsil

               edilmiştir. Metinde öğretmen rolüne rastlansa da, bu rolün metnin merkezinde ve olay örgüsünün akışını
               değiştirecek  bir  noktada  yer  aldığı  söylenemez.  Buna  rağmen  öğretmen  temsilinin  destekleyici  ve

               öğrencilerini takdir eden özelliklere sahip biri olduğunu söylemek mümkündür. Metin, finalinde görülen

               veli dayanışması ile de diğerlerinden farklı bir biçimde bu temsili yüceltir ve veli dayanışmasını sorunun
               çözümünde bir araç olarak kullanır.


               9. GİBİ/ Yönetmen: Ediz ŞENOCAK


                      Film öğrenci kategorisinde yer alır ve ailenin yanlış tutumlarının, gençleri yaşadıkları baskı ve

               zorluklarla baş edebilmeleri için bir kaçış yolu bulmaya ittiği söylemi ile şekillenir. Metinde değinilen
               sorunun  odağında  ise  ebeveynler  yer  almaktadır.  Olay  örgüsünün  ebeveyn-  çocuk  ilişkisi  üzerine

               şekillendiği metnin ana karakteri öğrenci olarak temsil edilmemiştir. Filmde okul ve okul ile ilgili olan

               eğitim süreci özneleri yer almazken informal eğitim bağlamında en önemli kurumlardan biri olan aile
               müessesinde yaşanan sorunların çocuğa etkisi tartışmaya açılmıştır. Ana karakterin okul ortamına dâhil

               olduğuna  dair  bir  bilgi  görülmese  de  yaşı  itibarı  ile  ortaöğretim  kademesinde  olması  ihtimali  de
               düşünülebilir. Metinde bunun aksinin savunulabileceği bir bilgiye de rastlanmaz.


               Çalışma kapsamında yapılan kısa film çözümlemelerine ilişkin veriler Tablo-1’de gösterildiği gibidir.


               TABLO – 1 EBA İÇERİĞİNDEKİ KISA FİLMLERE İLİŞKİN ÇÖZÜMLEME VERİLERİ


                FİLM ADI           YÖNETMEN        SORUNUN         ÖĞRETMEN         ÖĞRENCİ TEMSİLİ

                                   KATEGORİSİ      ODAĞI           TEMSİLİ
                SÜRGÜN             ÖĞRENCİ         ÖĞRETMEN        OLUMSUZ/FİN      SAYGILI, YARDIM BEKLEYEN

                                                                   ALDE DEĞİŞİM
                SAKLI              ÖĞRETMEN        ÖĞRETMEN        OLUMSUZ          İTAATKÂR
                                                   (ELÇİ

                                                   OLARAK)
                SONUÇ              ÖĞRETMEN        ÖĞRETMEN        OLUMSUZ          MAĞDUR

                AÇMAZ              ÖĞRENCİ         TEKNOLOJİ       DİSİPLİNLİ       OLUMSUZ/TEKNOLOJİ
                                                   BAĞIMLILIĞI                      BAĞIMLISI


                                                              281
   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286