Page 282 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 282

UÇAĞIN SESİ        ÖĞRETMEN               ×        GÖREVİNE         YARDIMSEVER,        ARKADAŞ
                                                                   BAĞLI            CANLISI

                AYNADAKİ BEN       ÖĞRENCİ         VELİ            KURTARICI/       OLUMSUZ       DAVRANIŞLAR/
                                                                   SİHİRLİ/         FİNALDE DEĞİŞİM

                                                                   DÖNÜŞTÜREN

                EVVELEMİRDE        ÖĞRENCİ         KISITLAYICI     KURTARICI        KISITLANMIŞ
                TERAKKİ                            EĞİTİM
                                                   SÜREÇLERİ

                ARKADAŞ            ÖĞRETMEN        MADDİ           DESTEKLEYİCİ     DOST CANLISI
                                                   KOŞULLAR

                GİBİ               ÖĞRENCİ         EBEVEYNLER             ×                       ×



                      Çalışma  kapsamında  incelenen  9  filmden 5  tanesi öğrenci, 4  film  ise  öğretmen  yönetmenler

               tarafından yönetilmiş olan filmlerdir. Öğrenciler tarafından yönetilen filmlerden sadece bir tanesinde
               sorunun  odağında  öğretmen  figürü  yer  almaktadır.  Sürgün  adlı  bu  filmde  de  hatalı  ve  sorumsuz

               davranışlar gösteren öğretmenin bu davranışlarına sebep olarak evlat acısı yaşamış olması gibi güçlü bir
               gerekçe  sunulmuş,  filmin  finalinde  de  öğretmenin  hatasını  anlayıp,  davranış  değişikliği  göstermesi

               sağlanmıştır.


                      Öğrenciler  tarafından  çekilmiş  olan  diğer  filmlerde  teknoloji  bağımlılığı,  veliler,  kısıtlayıcı

               eğitim süreçleri ve ebeveyn davranışları eleştiri konusu olarak yer almıştır.


                      Öğretmenler  tarafından  yönetilen  dört  filmden  ikisi,  metnin  sorununun  odağına  öğretmen
               figürünü yerleştirmiştir. Bu durum öğretmenlerin ürettikleri sinema metinlerinde mesleki bir özeleştiri

               yapma  eğiliminde  olduğunu  düşündürmektedir.  Ancak  bahsi  geçen  bu  iki  filmden  biri  olan  Saklı

               filminde öğretmenin eğitim sürecinin bir elçisi olarak konumlandığını söylemek mümkündür. Öğretmen
               yönetmenler tarafından çekilmiş olan diğer iki filmin eleştirel durum betimlemesi yapan bu filmlerin

               aksine, motive edici filmler olduğu görülmektedir. Arkadaş isimli film, engelli öğrencilerin sevgi, umut
               ve dayanışmasını konu edinirken soruna veli dayanışması ile çözüm getirmiş ve maddi yetersizlikler

               ekseninde  kurulmuş  bir  filmdir.  Uçağın  Sesi  filmi  ise  diğer  sekiz  filmin  aksine  bir  sorun  üzerine
               kurulmayan, bir dayanışma öyküsünü ilham verici bir şekilde aktarmayı amaçlayan bir filmdir.



                      İncelenen filmlerden üçünde öğretmen temsili olumsuz özelliklere sahip olarak görülürken, bu
               filmlerden  ikisinde  (Aynadaki  Ben  ve  Evvelemirde  Terakki)  öğretmenler  kurtarıcı  rolünde  temsil

               edilmiştir.  Bu  durum  da  öğretmenin  bir  kısım  öğrencinin  gözünde  büyük  beklentilerin  nesnesi
               konumunda olduğunun işareti olarak görülebilir.


                                                              282
   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287