Page 151 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 151
Giriş
Çocuğa yönelik istismar gerek dünyada gerekse ülkemizde artarak devam eden önemli bir sorun
olarak karşımıza çıkmaktadır. Dünya genelinde her yıl milyonlarca çocuk fiziksel, cinsel, duygusal ve
ekonomik olmak üzere birçok istismara maruz kalmaktadır. Dünya Sağlık Örgütü’ne (DSÖ) göre çocuk
ihmali ve istismarı; 18 yaşın altındaki çocukların sağlığını, sağ kalımını, gelişimini veya ilişkilerdeki
güven duygusunu olumsuz yönde etkileyen fiziksel/duygusal/cinsel istismar, ihmal ve diğer sömürü
türleriyle sonuçlanan kötü davranışlardır.
Bilinmektedir ki çocukluk çağında yaşanan istismar olayları özellikle cinsel istismar, çocukların
gelişimine, ruh sağlığına ve yaşam kalitesine ciddi anlamda zarar vermektedir. Bu çalışmanın amacı
çocuk ihmal ve istismarının önlenmesine yönelik öğretmen ve velilerde bilinç oluşturmak; öğrencilerin
kişisel sınırlar, mahremiyet eğitimi, hayır diyebilme becerisi gibi kendilerini ihmal ve istismardan
koruyabilecekleri becerileri edinmelerine fırsat oluşturmaktır. Bu amaç doğrultusunda bir ilkokulda
bulunan 100 anasınıfı öğrencisi, öğretmenleri ve velilerine yönelik yürütülen proje planı
oluşturulmuştur.
Çalışmaya katılan velilere çocuk ihmal ve istismarına yönelik bilgi ve tutumlarını ölçmeyi
hedefleyen öntest uygulaması yapılmıştır. Öntest sonucunda velilerin konuya ilişkin bilgi düzeylerinin
arttırılması ve tutumlarına yönelik farkındalık yaratılması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Çalışma yaklaşık
4 ay sürmüştür.
Çocuk ihmal ve istismarına yönelik öğrenci ve velilere kazandırılması hedeflenen kazanımlar ve
etkinlikleri içeren aylık çalışma takvimi oluşturulmuştur. 1. Ay “Çığlık Atıyorum, Duy Beni” proje
çalışması hakkında bilgi verme amaçlı öğrenci, veli ve öğretmen toplantıları düzenlenmiştir. Evlere
çocuk ihmal ve istismarı konusu ve çalışma hakkında bilgi içeren broşürler gönderilmiştir. Afiş ve logo
oluşturma etkinliği düzenlenmiştir. Sürece anneler kadar babaların da katılımını sağlamak için
faaliyetler planlanmıştır.
2. Ay proje hedeflerini içeren veli ve öğretmen seminerleri, toplantıları düzenlenmiştir.
Öğrencilere mahremiyet eğitimi, kişisel sınırlar, hayır diyebilme becerisi gibi konularda eğlenerek
öğrenmeyi hedeflediğimiz çalışmalar planlanmıştır. Şarkı söyleme ve hikaye yazma, resim yapma, şiir
yazma ve akrostiş, sesli kitap, video oluşturma gibi çalışmalarla aktif ve eğlenerek öğrenme
gerçekleştirilmiştir.
Güvenli internet kullanımı konusunda çalışmalara yer verilmiştir. 3. Ay iyi-kötü dokunuşlar ve
sırlar, ya kaybolursam, bedenim bana aittir gibi kazanımları içeren grup etkinliklerine yer verilmiştir. 4.
Ay akrostiş ve slogan yarışmaları yapılmıştır. Projede ortaya çıkan ürünlerden oluşan bir sergi yapılarak
151