Page 151 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 151

Giriş

                      Çocuğa yönelik istismar gerek dünyada gerekse ülkemizde artarak devam eden önemli bir sorun

               olarak karşımıza çıkmaktadır. Dünya genelinde her yıl milyonlarca çocuk fiziksel, cinsel, duygusal ve

               ekonomik olmak üzere birçok istismara maruz kalmaktadır. Dünya Sağlık Örgütü’ne (DSÖ) göre çocuk
               ihmali ve istismarı; 18 yaşın altındaki çocukların sağlığını, sağ kalımını, gelişimini veya ilişkilerdeki

               güven duygusunu olumsuz  yönde etkileyen fiziksel/duygusal/cinsel istismar, ihmal ve diğer sömürü

               türleriyle sonuçlanan kötü davranışlardır.

                      Bilinmektedir ki çocukluk çağında yaşanan istismar olayları özellikle cinsel istismar, çocukların

               gelişimine, ruh sağlığına ve yaşam kalitesine ciddi anlamda zarar vermektedir. Bu çalışmanın amacı
               çocuk ihmal ve istismarının önlenmesine yönelik öğretmen ve velilerde bilinç oluşturmak; öğrencilerin

               kişisel  sınırlar,  mahremiyet  eğitimi,  hayır  diyebilme  becerisi  gibi  kendilerini  ihmal  ve  istismardan

               koruyabilecekleri  becerileri  edinmelerine  fırsat  oluşturmaktır.  Bu  amaç  doğrultusunda  bir  ilkokulda
               bulunan  100  anasınıfı  öğrencisi,  öğretmenleri  ve  velilerine  yönelik  yürütülen  proje  planı

               oluşturulmuştur.


                      Çalışmaya  katılan  velilere  çocuk  ihmal  ve  istismarına  yönelik  bilgi  ve  tutumlarını  ölçmeyi
               hedefleyen öntest uygulaması yapılmıştır. Öntest sonucunda velilerin konuya ilişkin bilgi düzeylerinin

               arttırılması ve tutumlarına yönelik farkındalık yaratılması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Çalışma yaklaşık
               4 ay sürmüştür.


                      Çocuk ihmal ve istismarına yönelik öğrenci ve velilere kazandırılması hedeflenen kazanımlar ve

               etkinlikleri içeren aylık çalışma takvimi oluşturulmuştur. 1. Ay “Çığlık Atıyorum, Duy Beni” proje
               çalışması hakkında bilgi verme amaçlı öğrenci, veli ve öğretmen toplantıları düzenlenmiştir. Evlere

               çocuk ihmal ve istismarı konusu ve çalışma hakkında bilgi içeren broşürler gönderilmiştir. Afiş ve logo

               oluşturma  etkinliği  düzenlenmiştir.  Sürece  anneler  kadar  babaların  da  katılımını  sağlamak  için
               faaliyetler planlanmıştır.


                      2.  Ay  proje  hedeflerini  içeren  veli  ve  öğretmen  seminerleri,  toplantıları  düzenlenmiştir.

               Öğrencilere  mahremiyet  eğitimi,  kişisel  sınırlar,  hayır  diyebilme  becerisi  gibi  konularda  eğlenerek
               öğrenmeyi hedeflediğimiz çalışmalar planlanmıştır. Şarkı söyleme ve hikaye yazma, resim yapma, şiir

               yazma  ve  akrostiş,  sesli  kitap,  video  oluşturma  gibi  çalışmalarla  aktif  ve  eğlenerek  öğrenme
               gerçekleştirilmiştir.


                      Güvenli internet kullanımı konusunda çalışmalara yer verilmiştir. 3. Ay iyi-kötü dokunuşlar ve

               sırlar, ya kaybolursam, bedenim bana aittir gibi kazanımları içeren grup etkinliklerine yer verilmiştir. 4.
               Ay akrostiş ve slogan yarışmaları yapılmıştır. Projede ortaya çıkan ürünlerden oluşan bir sergi yapılarak


                                                              151
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156