Page 164 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 164
Tablo.3’de görüldüğü gibi 8. Sınıf düzeyinde sadece dil bilgisine yönelik öğrenme içeren 5 adet
kazanım bulunmaktadır. Bu kazanımlardan iki tanesi okuma becerisinin söz varlığı alt başlığında yer
almaktadır. Diğer üç kazanım ise yazma becerisinin kazanımlarındandır. Bu durumu Yıldız (2003)
desteklemekte ve dil bilgisi çalışmalarının, okuma-anlama, yazma ve konuşma alanlarıyla birlikte
yürütülmesi gerektiğini; dil bilgisi dersinin temel amacının öğrencilerin anlama, konuşma, yazma
becerilerini geliştirmeye yönelik olduğunu ifade etmektedir.
3. Amaç ve Önem
Çalışmamızın amacı Türkçe dersi öğretim programında yer alan fiilimsilerin cümledeki
işlevlerini kavrar kazanımının otantik öğrenme modeline dayalı bir şekilde şarkı sözleriyle öğretiminin
nasıl yapılacağını ortaya koymaktır. Otantik öğrenmede günlük hayatta yaşanan olaylarla birlikte gerçek
unsurları, nesneleri, materyalleri sınıf ortamında kullanabilmekteyiz. Bu uygulama sayesinde
öğrencilerin problem çözme becerileri gelişecek, aynı zamanda kendi öğrenmelerini kendileri
gerçekleştirdikleri için derse karşı ilgileri artacaktır.
4. Yöntem
Çalışmamız doküman analizi yöntemiyle yapılmış nitel bir çalışmadır. İçerisinde fiilimsi
türlerinden herhangi biri (isim-fiil, sıfat-fiil, zarf-fiil) bulunan şarkı sözleri araştırılmış, belirlenmiştir.
Sosyal bilimlerde nitel araştırmaların örneklem sayısı gözetilmeksizin uygulanabilir olması ve bu alanda
yapılan çalışmalarda metin inceleme, derleme, doküman analizi gibi tekniklere sahip olması çalışmanın
desenini belirlemede etken olmuştur. Elde edilen bulgular içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir.
4. Fiilimsilerin Şarkı Sözleriyle Öğretimi
Türkçe dersi öğretim programında 8. Sınıf kazanımı olarak “T.8.3.9 - Fiilimsilerin cümledeki
işlevlerini kavrar” yer almaktadır. 8. Sınıfta ilk defa öğrenilen bu konu ve konuya ait kazanımların daha
etkin bir şekilde öğretilmesi için otantik öğrenmeye dayalı uygulamamız kullanılacaktır. Öğrencilerin
yaş ve gelişim dönemlerinin özellikleri dikkate alındığında şarkı sözlerinin öğrenme sürecine katkı
sağlayacağı değerlendirilmektedir. Tematik yaklaşımla hazırlanan Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda
yer alan kazanımlar her sınıf düzeyi için dört temel dil becerisi altında gruplandırılmıştır. 8. Sınıf
düzeyinde yer alan fiilimsi konusunun etkin bir şekilde öğretilmesi sürecinde otantik öğrenme
uygulaması olarak şarkı sözlerinin kullanımı çalışmamızda ele alınmıştır.
164