Page 168 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 168
Görsel.4’e baktığımızda farklı tarzlardaki şarkılarda da fiilimsi örneklerine rastlanabildiğini
görebilmekteyiz. 8. Sınıf öğrencilerinin yaş dönemleri itibariyle farklı zevklerde olabileceği
unutulmamalıdır. Bu noktada farklı müzik tarzlarını beğenmeleri de olasıdır. Burada yer alan şarkıların
sözlerini incelediğimizde:
• “Çare gelmez ağlamaktan” cümlesinde geçen ağlamak sözcüğü isim-fiildir.
• “Aşan bilir karlı dağın ardını” cümlesinde geçen aşan sözcüğü sıfat-fiildir.
• “Olup bitenleri aklım almadı” cümlesinde olup (zarf-fiil) ve biten (sıfat-fiil) fiilimsileri bir söz
öbeği oluşturmuştur.
5. Sonuç ve Öneriler
Üstten (2004) dil bilgisi konularının Türkçe dersinden ayrı verildiğinde beceriye dönüşemeyen
kurallar ve tanımlardan ibaret kaldığını ifade etmekte ve konuya uygun seçilmiş bir metnin, öğrencinin
konuyu kavramasında en önemli araç olduğunu belirtmektedir. Fiilimsi türlerinin her birine şarkılarda
ve şarkı sözlerinde rastlamak mümkündür. Fiilimsiler dil bilgisi öğretimine dahil olan bir konu olsa da
şarkıların kullanımı ile birlikte dinleme becerisi de geliştirilmiş olacaktır. Bu şarkılarla dinleme/izleme
sürecinde notlar alarak fiilimsi belirleme çalışmaları yaptırılabilecektir.
Demir (1988), dil bilgisinin nazarî bilgilerle değil, canlı uygulamalarla öğretilebileceğini
belirterek konuların bir metin aracılığıyla öğretilmesinin gerekliliğini ifade etmiştir. Bununla birlikte,
dil bilgisi kazanımlarına yönelik yapılacak uygulama ve etkinliklerde kullanılacak metinlerin farklı tür
ve yazarlardan seçilmesi hâlinde dil bilgisi kategorilerinin kullanışta ortaya çıkan/değişen görevlerinin
daha iyi kavratılacağını düşünmektedir. Öyleyse farklı şarkı türlerinde mevcut olan fiilimsi örnekleri bu
durum için çok faydalı materyaller olarak göze çarpmaktadır. Öğrencilerin ilgi duyduğu müzik türünde
fiilimsi kullanılabilecek olması bireylerin ilgi ve isteklerine uygun materyal hazırlanmasına kolaylık
sağlayacaktır.
Dil bilgisinin ölçülmesinde ezber bilgileri ölçen araçlar yerine uygulamaya dayanan materyaller
kullanılmalıdır (Çeçen ve Aytaş, 2008). Buna bağlı olarak fiilimsilerin yer aldığı şarkıları ve şarkı
sözlerini kullanarak:
• Boşluk doldurma,
• Fiilimsileri kullanarak cümle tamamlama/birleştirme,
• Eşleştirme,
• Fiilimsileri belirleme,
• Fiilimsi eklerini belirleme,
168