Page 168 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 168

Görsel.4’e  baktığımızda  farklı  tarzlardaki  şarkılarda  da  fiilimsi  örneklerine  rastlanabildiğini
               görebilmekteyiz.  8.  Sınıf  öğrencilerinin  yaş  dönemleri  itibariyle  farklı  zevklerde  olabileceği

               unutulmamalıdır. Bu noktada farklı müzik tarzlarını beğenmeleri de olasıdır. Burada yer alan şarkıların
               sözlerini incelediğimizde:

                   •  “Çare gelmez ağlamaktan” cümlesinde geçen ağlamak sözcüğü isim-fiildir.

                   •  “Aşan bilir karlı dağın ardını” cümlesinde geçen aşan sözcüğü sıfat-fiildir.
                   •  “Olup bitenleri aklım almadı” cümlesinde olup (zarf-fiil) ve biten (sıfat-fiil)  fiilimsileri bir söz

                      öbeği oluşturmuştur.


               5. Sonuç ve Öneriler



                      Üstten (2004) dil bilgisi konularının Türkçe dersinden ayrı verildiğinde beceriye dönüşemeyen
               kurallar ve tanımlardan ibaret kaldığını ifade etmekte ve konuya uygun seçilmiş bir metnin, öğrencinin

               konuyu kavramasında en önemli araç olduğunu belirtmektedir. Fiilimsi türlerinin her birine şarkılarda
               ve şarkı sözlerinde rastlamak mümkündür. Fiilimsiler dil bilgisi öğretimine dahil olan bir konu olsa da

               şarkıların kullanımı ile birlikte dinleme becerisi de geliştirilmiş olacaktır. Bu şarkılarla dinleme/izleme
               sürecinde notlar alarak fiilimsi belirleme çalışmaları yaptırılabilecektir.


                      Demir  (1988),  dil  bilgisinin  nazarî  bilgilerle  değil,  canlı  uygulamalarla  öğretilebileceğini

               belirterek konuların bir metin aracılığıyla öğretilmesinin gerekliliğini ifade etmiştir. Bununla birlikte,
               dil bilgisi kazanımlarına yönelik yapılacak uygulama ve etkinliklerde kullanılacak metinlerin farklı tür

               ve yazarlardan seçilmesi hâlinde dil bilgisi kategorilerinin kullanışta ortaya çıkan/değişen görevlerinin

               daha iyi kavratılacağını düşünmektedir. Öyleyse farklı şarkı türlerinde mevcut olan fiilimsi örnekleri bu
               durum için çok faydalı materyaller olarak göze çarpmaktadır. Öğrencilerin ilgi duyduğu müzik türünde

               fiilimsi kullanılabilecek olması bireylerin ilgi ve isteklerine uygun materyal hazırlanmasına kolaylık
               sağlayacaktır.


                   Dil bilgisinin ölçülmesinde ezber bilgileri ölçen araçlar yerine uygulamaya dayanan materyaller

               kullanılmalıdır  (Çeçen  ve  Aytaş,  2008).  Buna  bağlı  olarak  fiilimsilerin  yer  aldığı  şarkıları  ve  şarkı
               sözlerini kullanarak:


                   •  Boşluk doldurma,

                   •  Fiilimsileri kullanarak cümle tamamlama/birleştirme,
                   •  Eşleştirme,

                   •  Fiilimsileri belirleme,

                   •  Fiilimsi eklerini belirleme,


                                                              168
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173