Page 180 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 180
I.BÖLÜM
GİRİŞ
Dünyayı etkisi altına alan Covid-19 salgını ülkemizde de devam etmekte. Covid-19 salgını
ailelerin ve okul öncesi dönem çocuklarının yaşam standartlarını farklılaştırdı. Okul öncesi eğitimle
tanışan ve günün büyük bir bölümünde okullarında kaliteli zaman geçiren çocuklar okullarına
gidemiyorlar ve evlerinden ailelerin yardımlarıyla uzaktan eğitim almaya çalışıyorlar. Aileler ve okul
öncesi dönem çocukları sosyal mesafe kuralı gereği akrabaları ve arkadaşları ile görüşmemeye özen
gösteriyorlar.
Covid-19 salgınının dünya üzerinde hızla yayılması pandemiye dönüşmesi ailelerde ve okul
öncesi dönem çocuklarının bu güne kadar hiç tanık olmadığı bir kriz durumu ile karşı karşıyayız. Covid-
19 salgınında bulaş riski ile vaka ve ölüm oranları göz önüne alındığında okul öncesi dönem çocukları
ve ailelerin kaygılanması ve korkması son derece normal bir durumdur. Bu korku ve kaygılar hastalık
boyutunda olmaya bilir. Ancak okulöncesi dönem çocukları bilişsel gelişim düzeyleri ile ölüm, hastalık,
salgın ve virüs gibi konuları anlayamayabilirler. Anlam verememek okul öncesi dönem çocuklarında
kaygı ve korku uyandıran düşünceler geliştirebilir.
Covid-19 salgını sürecinde ailelerden bir kısmı çalışma hayatına devam etmek zorunda kaldı, bir
kısmı da çalışma hayatını uzaktan devam etti, bir kısmı ise bu süreç nedeniyle tamamen işsiz kaldı.
Aileler yaşanan maddi, manevi değişim durumlardan dolayı çeşitli kaygılar, korkular yaşamaları dolayısı
ile aşırı titiz, koruyucu, kollayıcı davranışlar sergileyebilmektedirler.
Okul öncesi dönem (3-6) yaş çocuklarının aileleri bu süreçte korkulu, kaygılı, aşırı titiz,
koruyucu, kollayıcı davranışlar sergileyebilmektedirler. Okul öncesi dönem çocuklarının ailelerinin bu
tarz davranışlar sergilemesi okul öncesi dönem (3-6) yaş çocukların ruh sağlığını olumsuz etkileyebilir.
Bütün dünyayı etkisi altına alan Covid-19 salgınının pandemiye dönüşmesi ile bu tarz duygu durum
değişimlerinin yaşanması, istenmeyen hoş olmayan düşüncelerin akla gelmesi ve günlük yaşam
standartlarının değişmesi şaşırtıcı olmamalıdır.
Bu süreçte ailelerde görülen yoğun düzeyde ruhsal duygu durum değişiklikleri okul öncesi (3-6)
yaş dönem çocuklarının ruhsal duygu durum derecelerini artırabilir. Okul öncesi dönem çocukları aileleri
ve öğretmenlerinin davranışlarını gözlemleyerek öğrenirler. Ailelerin Covid-19 pandemi sürecini güzel
yönetmeleri ve bu durumla baş etme becerilerini olumsuz yönde etkileyebilir. Okul öncesi dönem(3-6)
yaş dönem çocuklarının geçirdikleri zor olan bu süreci en az psikolojik sıkıntı ile geçirmesi ailelerin
ruhsal duygu durum sağlıyla yakından ilgilidir. Aynı ortamda panik olmuş bir şekilde ne yapacağını
bilmez bir halde hareket eden ailelerin okul öncesi dönem çocuklarına da korku, kaygı aşılaması
muhtemeldir. Okul öncesi dönem (3-6) yaş çocuklarının ve ailelerinin korku ve kaygı durumlarını uygun
şekilde kontrol altına almanın gerekliliği bilinmekle birlikte bunu uygulamak çok kolay olmayabilir;
ama başarılamayacak kadar da zor değildir.
Covid -19 salgını sürecinde okul öncesi dönem çocuklarının kaygı ve korkularını anlamak, kabul
etmek ve korku ve kaygılarıyla ilgili 3-6 yaş dönemine uygun gerçekçi okul öncesi dönem çocuklarının
anlaya bileceği dilde anlatmak çok önemlidir. Okul öncesi (3-6) yaş dönem çocuklarına farklı bir süreç
180