Page 51 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 51
Araştırmadan elde edilen bulgulara bakıldığında öğretmen ve öğrencilerin görüşme formuna
verdikleri cevaplar ile araştırmacının görüşme formundan elde ettiği bulgular birbiriyle uyuşmaktadır.
Söz konusu uyum, araştırmanın gerçekleştiği kırsal kesimde uzaktan eğitim sürecinin olumlu
yanlarından ziyade olumsuz yanlarını daha çok hissettirdiğini göstermektedir.
Öğrencilerin EBA TV`yi takip etmeleri noktasında yaşadıkları sorunların başında kalabalık
ailelerde yaşamaları nedeniyle kardeşler arasında ders dağılımının yapılamaması gelmektedir. Böyle bir
durumda öğrencilerin EBA TV`yi sağlıklı bir şekilde takip edebilmeleri pek de mümkün
gözükmemektedir. Bunun yanında öğrencilerin ailelerinin hayvancılık ve tarım ile ilgili iş yüklerinin
fazla olması nedeniyle evde küçük kardeşlerine bakma görevi onlara verildiğinden söz konusu EBA TV
takibi yine sağlıklı bir şekilde gerçekleşememektedir.
Kırsal yerleşmelerde yürütülen uzaktan eğitim sürecinde karşılaşılan en büyük problemlerden
biri de şüphesiz bu bölgede yaşanan internet kaynaklı sorunlardır. İnternet altyapısının yetersiz olması
nedeniyle öğrencilerin EBA tabanlı kaynaklara ulaşamaması ve canlı derslere katılma imkânı
bulamaması, uzaktan eğitim sürecinde derslerden geri kalmasına neden olan büyük etmenlerden biridir.
Uzaktan eğitim sürecinde kırsal yerleşmelerde karşılaşılan problemlerden biri de ailelerin
önceliklerini belirlerken eğitimi ikinci plana atmaları gelmektedir. Veliler, öğrencileri tatilde görüp
önceliğini hayvancılık ve tarım üzeri işlere vermelerini istediklerinde öğrencilerin var olan ders
performansları da giderek düşmekte ve toparlanmaları oldukça uzun zaman almaktadır. Bununla beraber
söz konusu dönemde ailenin uzaktan eğitime yönelik algısını değiştirmek ve öğrencileri derslere
yönlendirmek için öğretmen rehberliği ve yakın takibi oldukça önemli bir konudur. Öğretmenlerin aile
ile işbirliği içerisinde olması ve belli aralıklarla aileyi ziyaret ederek öğrencilerin uzaktan eğitim
faaliyetlerini yakından görmeleri bu sürece olumlu katkı sağlayacak davranışların başında gelmektedir.
Öğrencilerin uzaktan eğitim sürecine yönelik sorun olarak gördükleri durumlardan biri de
İngilizce derslerinde öğretmenlerin başka bir dile başvurmadan dersleri tamamen İngilizce üzerinden
yürütmeleridir. Yüz yüze eğitimde yarı İngilizce yarı Türkçe eğitime alışan öğrencilerin böyle bir
durumda sıkıntı yaşadıkları görülmektedir.
Kırsal yerleşmelerde görev yapan öğretmenlerin bu süreçte aldıkları sorumluluğun yüz yüze
eğitim döneminden daha fazla olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin bir kısmı, internet ve ulaşım
problemi yaşayan öğrencilerle irtibatı koparmadan haftalık olarak köylere giderek eğitim durumlarını
gözetmektedirler. Bununla beraber EBA kaynaklı çalışma kâğıtlarını bu bölgedeki öğrencilere dağıtarak
eğitsel faaliyetlerden bir nebze de olsa geri kalmamalarını sağlamak amacıyla çalışmaktadırlar. Köylere
gitme imkânı olmayan öğrenciler ise telefon üzerinden öğrencilerle iletişime geçerek ders
işlemektedirler.
51