Page 387 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 387
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Bu tür beklenmedik değişimlerin yaşandığı dönemlerde özellikle de öğrencilerin teknoloji kullanım
alışkanlıklarını ve bunun etkilerini araştırmak, pandemi ve sosyal izolasyon sürecinde çocukların fiziksel
ve psikolojik sağlıklarını korumak için önemlidir.
Özdemir, Bülbül, Balcı, ve Türköz’ün (2020) yaptıkları çalışmada 11-18 Yaş Arasındaki Adolesanların
İnternet Bağımlılık Düzeyleri adlı makalesinde 11-18 yaş arasındaki adolesanların (ergenlerin) internet ba-
ğımlılık düzeylerini belirlemeye çalışmışlardır ve bu çalışmalarında evrensel yaşam sınırlılıkları içerisinde
internet kullanımının bir problem olduğunu, özellikle geleceğin yetişkinleri olarak genç grupları etkilediğini
belirtmişlerdir. Göker ve Turan (2020) Covid-19 Pandemisi Sürecinde Problemli Teknoloji Kullanımı adlı
çalışmalarında COVID-19 salgınının sonucunda bireylerde gelişme potansiyeli olan teknoloji araçlarının
problemli kullanımının alan yazın çerçevesinde tartışılmasından bahsetmişler ve internetin problemli kul-
lanımında uzman, disiplinli ve çok uluslu gruplar riskleri azaltmaya yardımcı olabilecek bazı pratik öneri-
lerde bulunmuşlardır.
Bu önerilerden bazıları Günlük kullanım süresi hakkında geri bildirim sağlayan uygulamaların cihaz-
lara yüklenmesinin farkındalık oluşturma ve öz düzenleme konusunda bireylere yardımcı olabilir ve bu
uygulamalar sayesinde yapılan planlama ekran tabanlı ve ekransız faaliyetler arasında sağlıklı bir denge
kurulmasını sağlar. Oturum başına, günlük, haftalık ve aylık limitleri izleme, çevrimiçi zamanı ve teknoloji
kullanımına harcadığı parayı en aza indirmeye yardımcı olabilir. Güleryüz, Esentaş Yıldız ve Güzel (2020),
yılında Sosyal İzolasyon Sürecindeki Bireylerin Serbest Zaman Değerlendirme Biçimleri: Sosyal Medya
Kullanım Amaçları ile Sosyal Medya Bağımlılığı İlişkisinin İncelenmesi adlı çalışmalarında sosyal izolasyon
sürecinde bireylerin serbest zaman değerlendirme biçimi olarak sosyal medya kullanımı ve sosyal medya
bağımlılık düzeylerinin incelenmesinden bahsetmişlerdir ve bireylerin sosyal medya kullanım amaçlarının
sosyal medya bağımlılığını tetikleyen bir faktör olduğu bulgusundan hareketle, sosyal izolasyon sürecinde
özellikle genç yetişkinlerin teknolojik iletişim araçlarını kullanımlarının artmasına bağlı olarak bağımlılığın
da artış göstermiş olabileceğini belirtmişlerdir.
Amaç
Bu çalışmada, sosyal izolasyon sürecinde öğrencilerin teknoloji ve sosyal medya kullanım davranışları
ve bunun etkileri araştırılmıştır.
Araştırmanın Problemleri
1. Sosyal izolasyon döneminde sosyal medya ve teknoloji kullanımı ortaöğretim öğrencilerinde nasıl
değişmiştir?
2. Teknoloji ve sosyal kullanımındaki artış demografik farklılıklara göre değişiklik göstermekte midir?
3. Sosyal medya ve teknoloji kullanımındaki değişiklikler öğrencileri biyolojik olarak nasıl etkilemiştir?
2. Yöntem
Araştırmanın Modeli
Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel (ilişkisel) tarama modeli ile gerçekleştiril-
miştir. Tarama modeli geçmişte veya günümüzde de bir durumu olduğu biçimde betimlemeyi amaç edilen
araştırma yaklaşımı olarak tanımlanmaktadır (Karasar, 2010). Büyüköztürk(2014)’e göre ise tarama modeli,
çoğunlukla diğer araştırmalara göre daha geniş örnekleme dair yapılan bir tema veya olayla ilgili katılım-
cıların bakış açılarının ya da ilgi, yetenek, tutum ve beceri vb. niteliklerin belirlendiği bilimsel incelemeleridir.
Araştırmanın Evren Ve Örneklemi
Araştırmanın genel evrenini Mersin ilinin bütün öğrencileri oluşturmaktadır. Bu araştırmanın örneklemi
- Bildiri Metni - 387 Eğitimde Yeni Normlar-II