Page 472 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 472
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
şeklinde ifade etmiştir.
Karen Horney’ e göre çocukluk döneminde temelleri sağlam atılmamış olan ebeveyn-çocuk ilişkile-
rinde ileriki dönemlerde psikolojik bozuklukların meydana geliyor olması normal bir durumdur (Düzgün,
2010). Literatürde yapılan başka araştırmalarda da bir aile ortamında duygusal bağların sağlam olmasının
psikolojik iyi oluşu etkilediği görülmektedir (Ainsworth, 1969).
Turgut ve Özkan (2019) tarafından, yetiştirme yurtlarında büyümüş olan bireylerin incelendiği bir
araştırmada çoğu bireyin psikolojik tedavi gördüğüne değinilmiştir; ayrıca kurumdan ayrılan bireylerin de
yarısından fazlasının psikolojik tedavi sürecine devam ettiği sonucuna ulaşılmıştır.
Nitekim bizim yapmış olduğumuz çalışmada da bireyler psikolojik sorunlar yaşadıklarını ve bir psiko-
terapi sürecine dahil olduklarını belirtmişlerdir. Katılımcı ifadelerine bakıldığı zaman; “Duyguları aşırı yaşı-
yorum, hatta bazı duyguları durup dururken hissediyorum. Yaklaşık 8 yıldır psikolojik tedavi görüyorum.”,
“Çok ağır darbeler sonucunda ağır psikolojik sorunlarla karşı karşıya geldim.”, “Sinir sisteminin üzerinde
oldukça etkisi var.” gibi söylemlerle karşılaşılmıştır.
En neticesinde sonuçlar incelendiğinde, çocukluk döneminde ebeveyn sevgisinden yoksun büyüyen
yetişkin bireylerin; kaygı, umutsuzluk, tahammülsüzlük ve öfke gibi çok sayıda olumsuz duyguları yaşa-
dıkları görülmektedir. Bunun yanı sıra katılımcılarda; öz güven eksikliği, içe kapanık olma ve psikolojik so-
runlar da kendini göstermektedir.
Öneriler
• Çalışmamızın pandemi koşullarında yapılmasından kaynaklı olarak örneklem grubu 23 kişi ile sı-
nırlı kalmıştır. Koşulların iyileştiği bir dönemde daha geniş bir örneklem grubu ile daha kapsamlı bir
çalışma yürütülebilir.
• Bu çalışmanın sonuçları neticesinde; ailelere yönelik, çocukluk döneminde sevgi duygusundan
yoksun büyümenin bireyin yetişkinlik psikolojisine ne derecede olumsuz yansıdığına dair eğitimler/
seminerler düzenlenebilir.
• Çalışmamız neticesinde sevgi duygusundan yoksun büyüyen bireylerin psikolojik olarak oldukça
zarar gördükleri tespit edilmiştir. Bu zararı minimum seviyeye indirmek amacıyla ruh sağlığı alanındaki
hizmet çalışmaları arttırılabilir.
• Erken çocukluk döneminde ebeveynsiz kalan çocuklara yönelik olarak; ARGE projeleri artırılabilir,
yerel yönetimler ve üniversiteler iş birliğinde yıl içinde periyodik olarak çeşitli eğlence etkinlikleri (ti-
yatro, drama, şenlik, dinleti, konser vs.) düzenleyebilir, çocuklar için psikolojik destek sunan kuruluşlar
devlet tarafından teşvik edilebilir ve bu kuruluşların sayıları artırılabilir.
Kaynakça
Ainsworth, M. (1969). Object Relations, Object Relations, Dependency and Attachment: A Theoretical
Review of the Infant-Mother Relationship. Child Development, 40, 969-1025.
Baker, C., Wuest, J., & Stern, P. (1992). Method Slurring: The Grounded Theory/ Phenomenology
Example. Journal of Advanced Nursing, 17, 1355-1360.
Biberci, F. (2010). 2-7 Yaş Arası Çocuklarda Sevgi ve Merhamet Değerlerinin Hadisler Işığında Öğretimi.
Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Konya.
Buscaglia, L. (2010). Yaşamak, Sevmek ve Öğrenmek. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
Cenkseven-Önder, F. (2014). Psikososyal Gelişim Kuramı. A. Çeçen-Eroğul, & F. Yurtal (Ed.) içinde, Eğitim
Psikolojisi. Ankara: Mentis Yayıncılık.
Creswell, J., & Plano-Clark, V. (2017). Designing and Conducting Mixed Methods Research (3th ed.).
Thousand Oaks: CA: Sage.
Cüceloğlu, D. (2015). Başarıya Götüren Aile. İstanbul: Remzi Kitabevi.
artvincovidcongress.org 472 - Bildiri Metni -