Page 477 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 477

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




                 5. Masal dinleme etkinliğine katılan öğrenci velilerinin, etkinliklere ve öğrencilerde dinleme becerisinin
                 geliştirilmesine yönelik görüşleri nelerdir?



                 Yöntem

                 Araştırmanın Modeli
                 Araştırmada deneysel araştırma ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma desen
            kullanılmıştır (Büyüköztürk vd, 2014). Araştırmada deneysel araştırma modellerinden yarı deneysel desen
            kullanılmıştır. Deneysel araştırma modelleri bir soruna çözüm üretmek amacıyla sistematik yöntemlerin
            kontrollü bir şekilde uygulanmasını gerektirmektedir. Bu araştırmalarda önceden belirli özelliklere göre
            düzenlenmiş uygulamaların, bireyler üzerinde meydana getirdiği etkiyi test edilmesi amaçlanmaktadır.
                 Deneysel uygulamalar bazı bağımsız değişkenlerin bağımlı değişken üzerindeki etkisini ortaya çıkar-
            maya yönelik yapılmaktadır. Deneysel araştırma sürecinde araştırmanın amacını belirlenmesi, katılımcı
            ya da grupların oluşturulması, uygulamaların yapılması, öntest ve sontest verilerinin toplanması, verile-
            rin analizinin yapılması şekilde temel aşamalardan oluşmaktadır. Bu süreçte en önemli unsur araştırma
            deseninin belirlenmesidir. Eğitim araştırmalarında birçok değişkenin kontrol edilebildiği gerçek deneysel
            desenlerin aksine eğitim araştırmalarında, değişkenlerin birçoğunun kontrol edilmesi mümkün olmamak-
            tadır. Bu nedenle yarı deneysel yöntemler kullanılmaktadır.
                 Deneysel yöntemlerde grupların eşleştirilmesi ya da seçkisiz atama gibi katılımcı belirleme yöntemleri
            bulunmaktadır. Bu araştırmada katılımcılar araştırmaya seçkisiz olarak dahil edilmişlerdir. Araştırma tek
            gruplu ön test son test deneysel modelde gerçekleştirilmiştir.
                 Nitel araştırma yöntemleri, verilerin toplanması ve analiz süreçlerinde görüşme, gözlem, vaka incele-
            mesi, literatür taraması gibi çeşitli şekillerde gerçekleştirilmektedir (Yıldırım ve Şimşek, 2008). Bu araştır-
            mada öğrencilerde masal dinleme becerilerinin geliştirilmesine ilişkin öğrencilerle ve velilerle görüşmeler
            yapılmıştır. Görüşme formları yarı yapılandırılmış formlar halinde hazırlanmış olup, uygulamalar sırasında
            ve sonrasında katılımcılara uygulanmıştır.


                 Çalışma Grubu
                 Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim yılında Samsun ili Canik İlçesi Fatih Ortaokulu’nda
            öğrenim gören 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde, okul yönetimiy-
            le görüşülmüş ve uygulamanın yapılacağı sınıf belirlenmiştir. Sınıfta toplam 22 öğrenci bulunmaktadır.
            Ancak öğrenci ve velilerden onam alınması sürecinde 8 öğrencinin velisinin uygulamaya izin vermediği,
            öğrencilerden birinin de uygulamalara katılım sağlamada sürekliliğin bulunmaması nedeniyle araştırma
            13 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir.

                 Veri Toplama Araçları
                 Araştırmada masal dinleme becerisinin geliştirilmesine yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Ölçek araş-
            tırmacı tarafından geliştirilmiştir. Araçta bulunan maddeler 5-4-3-2-1 şeklinde puanlanmıştır. Ölçeğin alt
            boyutlarının açıkladıkları varyanslar ve güvenirlik katsayı değerleri tablo6’da verilmiş olup Masala Karşı
            Tutum %12,96, Anlama Çözümleme %9,96, Yaşamla İlişkilendirme %9,96, Masalın Sunumu %8,27, Etkin
            Katılım %6,56 olarak belirlenmiştir.
                 Güvenirlik ve geçerlik işlemeleri sonucunda 5 faktörlü yapıdaki ölçekte 22 madde kalmıştır. Son haline
            karar verilen ölçeğin KMO örneklem yeterlilik düzeyi,875, 5 faktörlü yapıda açıklanan toplam varyans
            %47,73 olarak bulunmuştur.

                 Uygulama Süreci
                 Araştırmada deneysel uygulama süreci gerekli izinlerin alınması sonrasında başlatılmıştır. Deneysel


            - Bildiri Metni -                                477                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   472   473   474   475   476   477   478   479   480   481   482