Page 477 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 477
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
5. Masal dinleme etkinliğine katılan öğrenci velilerinin, etkinliklere ve öğrencilerde dinleme becerisinin
geliştirilmesine yönelik görüşleri nelerdir?
Yöntem
Araştırmanın Modeli
Araştırmada deneysel araştırma ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma desen
kullanılmıştır (Büyüköztürk vd, 2014). Araştırmada deneysel araştırma modellerinden yarı deneysel desen
kullanılmıştır. Deneysel araştırma modelleri bir soruna çözüm üretmek amacıyla sistematik yöntemlerin
kontrollü bir şekilde uygulanmasını gerektirmektedir. Bu araştırmalarda önceden belirli özelliklere göre
düzenlenmiş uygulamaların, bireyler üzerinde meydana getirdiği etkiyi test edilmesi amaçlanmaktadır.
Deneysel uygulamalar bazı bağımsız değişkenlerin bağımlı değişken üzerindeki etkisini ortaya çıkar-
maya yönelik yapılmaktadır. Deneysel araştırma sürecinde araştırmanın amacını belirlenmesi, katılımcı
ya da grupların oluşturulması, uygulamaların yapılması, öntest ve sontest verilerinin toplanması, verile-
rin analizinin yapılması şekilde temel aşamalardan oluşmaktadır. Bu süreçte en önemli unsur araştırma
deseninin belirlenmesidir. Eğitim araştırmalarında birçok değişkenin kontrol edilebildiği gerçek deneysel
desenlerin aksine eğitim araştırmalarında, değişkenlerin birçoğunun kontrol edilmesi mümkün olmamak-
tadır. Bu nedenle yarı deneysel yöntemler kullanılmaktadır.
Deneysel yöntemlerde grupların eşleştirilmesi ya da seçkisiz atama gibi katılımcı belirleme yöntemleri
bulunmaktadır. Bu araştırmada katılımcılar araştırmaya seçkisiz olarak dahil edilmişlerdir. Araştırma tek
gruplu ön test son test deneysel modelde gerçekleştirilmiştir.
Nitel araştırma yöntemleri, verilerin toplanması ve analiz süreçlerinde görüşme, gözlem, vaka incele-
mesi, literatür taraması gibi çeşitli şekillerde gerçekleştirilmektedir (Yıldırım ve Şimşek, 2008). Bu araştır-
mada öğrencilerde masal dinleme becerilerinin geliştirilmesine ilişkin öğrencilerle ve velilerle görüşmeler
yapılmıştır. Görüşme formları yarı yapılandırılmış formlar halinde hazırlanmış olup, uygulamalar sırasında
ve sonrasında katılımcılara uygulanmıştır.
Çalışma Grubu
Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim yılında Samsun ili Canik İlçesi Fatih Ortaokulu’nda
öğrenim gören 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde, okul yönetimiy-
le görüşülmüş ve uygulamanın yapılacağı sınıf belirlenmiştir. Sınıfta toplam 22 öğrenci bulunmaktadır.
Ancak öğrenci ve velilerden onam alınması sürecinde 8 öğrencinin velisinin uygulamaya izin vermediği,
öğrencilerden birinin de uygulamalara katılım sağlamada sürekliliğin bulunmaması nedeniyle araştırma
13 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir.
Veri Toplama Araçları
Araştırmada masal dinleme becerisinin geliştirilmesine yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Ölçek araş-
tırmacı tarafından geliştirilmiştir. Araçta bulunan maddeler 5-4-3-2-1 şeklinde puanlanmıştır. Ölçeğin alt
boyutlarının açıkladıkları varyanslar ve güvenirlik katsayı değerleri tablo6’da verilmiş olup Masala Karşı
Tutum %12,96, Anlama Çözümleme %9,96, Yaşamla İlişkilendirme %9,96, Masalın Sunumu %8,27, Etkin
Katılım %6,56 olarak belirlenmiştir.
Güvenirlik ve geçerlik işlemeleri sonucunda 5 faktörlü yapıdaki ölçekte 22 madde kalmıştır. Son haline
karar verilen ölçeğin KMO örneklem yeterlilik düzeyi,875, 5 faktörlü yapıda açıklanan toplam varyans
%47,73 olarak bulunmuştur.
Uygulama Süreci
Araştırmada deneysel uygulama süreci gerekli izinlerin alınması sonrasında başlatılmıştır. Deneysel
- Bildiri Metni - 477 Eğitimde Yeni Normlar-II