Page 482 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 482
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
olumlu etkilediği ve öğrencilerin masala yönelik motivasyonlarını artırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Benzer
şekilde Balcı ve Çayır (2017) 4. sınıf öğrencilerinin fonolojik farkındalığının artırılmasında çoklu duyusal
öğrenme modelinin etkisini inceledikleri araştırmada becerilerin gelişmesinde önemli artışlar meydana
geldiği sonucuna ulaşılmıştır.
Rau, Zheng ve Wei (2020) çoklu duyusal öğrenmenin çeşitli etkilerini inceledikleri araştırmada, öğ-
renme ortamlarında öğrenme amaçlarına uygun olmayan materyallerin ve seslerin öğrenme süreçlerinin
dışında tutulması gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır. Suryaratri‐ ve diğerleri (2019) ilkokullarda çoklu du-
yusal öğrenmenin uygulanmasına ilişkin yaptıkları araştırmada, öğrencilerde öğrenme niteliklerinin gerçek
hayatla bütünleştirilmesine katkı sağladığı ve bütün derslerde çoklu duyusal öğrenme yöntemlerinin etkili
bir şekilde kullanılmasının önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Akpınar ve Aydın (2010) çoklu duyulu yabancı dil öğretimi ile ilgili yaptıkları araştırmada, dil öğreti-
minde öğrencilere dokunsal, görsel ve işitsel, koku ve tat alma ile ilgili materyalleri kullandıkları öğrenme
sürecinde, öğrencilerin doğal ortamda olduğu gibi birden fazla duyusal mekanizmanın dil öğrenme süre-
cini eşlik ettiği, öğrencilerin bireysel farklılıklarına uygun ve çok yönlü öğrenmenin gerçekleştiği sonucuna
ulaşılmıştır.
Yıldırım (2020) Türkçe dersinde çoklu uyarıcılar ile gerçekleştirilen kelime Öğretim uygulamalarının
etkililiği üzerine gerçekleştirdiği araştırmada, çoklu uyarıcılar kullanılarak gerçekleştirilen öğrenme yön-
temlerinin kullanıldığı öğrenci grubunda öğrencilerin okuma yazmaya yönelik tutumlarının daha olumlu
geliştiği, okuma ve yazma özyeterlik becerilerinin daha yüksek olduğu ve öğrenilen bilgilerin daha kalıcı
hale geldiği sonucuna ulaşılmıştır.
Junker ve diğerleri (2021) çoklu duyusal öğrenme özelliklerinin bireylerde öğrenme üzerindeki etkisini
inceledikleri araştırmada, dokunsal ve işitsel özelliklerle desteklenmiş çoklu duyusal öğrenme ortamları-
nın öğrencileri daha yüksek düzeyde motive ettiği ve öğrenme becerilerinin daha uzun süreli olarak kalıcı
hale geldiği sonucuna ulaşılmıştır.
Lian ve diğerleri (2017) akademik yazma becerilerinin kazandırılmasında çoklu duyusal öğrenmenin
etkisine inceledikleri araştırmada görsel, işitsel ve dokunsal özellikleri öğrenme sürecinde kullanılmasının
bireylerde başarıyı artırdığı sonucuna ulaşılmıştır.
Sinclair (2018) çoklu duyusal öğrenme özelliklerinin kullanıldığı öğrenme etkinliklerinde bireylerin
yaratıcılık eleştirel olma özelliklerine etkisi incelenmiş, öğrenme süreçlerini kolaylaştırma ve çok yönlü
değerlendirmenin sağlanması gibi avantajlar sağladığı ve öğrenmeye yönelik motivasyonu yükselttiği
sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuç ve Öneriler
Bu bölümde, araştırma verilerinin analizinden elde edilen bulgular doğrultusunda ulaşılan sonuçlar
ve önerilere yer verilmiştir.
Sonuçlar
Araştırmada 5. sınıf öğrencilerine çoklu duyusal öğrenme modeliyle masal anlatım etkinlikleri ger-
çekleştirilmiştir. Beş hafta süren etkinlikler sonucunda bu modelle yapılan masal anlatımının dinleme be-
cerilerine etkisine yönelik ulaşılan sonuçlar aşağıda verilmiştir;
• Çoklu duyusal öğrenme yöntemi ile masal anlatımının, 5. sınıf öğrencilerinde masal dinlemeye
karşı tutumların olumlu yönde etkilendiği,
• Araştırmaya katılan velilerin masal dinlemekten hoşlandıkları ve masal dinlerken hayal gücünü
kullandıkları ve masal dinleme sürecini eğlenceli buldukları,
• Çocukların masal dinlemekten hoşlandıkları,
• Velilerin, çocuklarına masal anlatımı yaptıkları,
artvincovidcongress.org 482 - Bildiri Metni -