Page 514 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 514

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




             Bu çalışmanın amacı 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi kazanımlarını Toulmin (1958)
        tarafından geliştirilen argümantasyon modelinin bileşenleriyle (Veri, iddia, gerekçe, reddedici ve destekle-
        yici) olan ilişkisini belirlemektir. Alan yazında 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi kazanımlarının
        argümantasyon bileşenleri doğrultusunda değerlendirilmesine yönelik herhangi bir çalışmaya rastlanıl-
        maması bu çalışmanın önemini ve özgünlüğünü göstermektedir. Dolayısıyla bu çalışmanın alan yazına
        önemli katkısının olacağı ifade edilebilir.


             Yöntem

             Bu çalışma nitel bir araştırma olarak yürütülmüş ve betimsel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir.
        Bu çalışmanın veri toplama aşamasında nitel araştırma yöntemlerinde sıklıkla kullanılan doküman incele-
        mesi tekniğinden faydalanılmıştır. Doküman incelemesi “araştırılması hedeflenen olaylara veya olgulara
        ilişkin bilgileri içeren ve daha çok yazılı materyallerin analizini kapsayan bir inceleme tekniği” olarak tanım-
        lanmaktadır (Yıldırım ve Şimşek, 2016, s. 217).
             Bu çalışmanın kuramsal evrenini 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük öğretim programı (2018)
        ve ATÖY oluşturmuştur. Bu açıdan araştırmacı öncelikle 8. sınıf T. C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük öğretim
        programı ve argümantasyon ile ilgili bir alan yazın taraması yapmıştır. Daha sonra bu öğretim programın-
        daki tüm kazanımlar, bir forma aktarılmıştır.
             Araştırmacı bu kazanımları, TAM’ın bileşenleri doğrultusunda işaretleyerek değerlendirmiştir. Bu
        çalışmanın daha geçerli ve güvenilir olması için araştırmacı hazırladığı bu formu değerlendirmeleri için
        argümantasyon ile ilgili alan yazında araştırma yapmış iki sosyal bilgiler eğitimi alan uzmanına (Dr. Öğr.
        Üyesi) göndermiştir. Alan uzmanlarından alınan dönütlerden sonra araştırmacı hazırladığı bu forma yö-
        nelik gerekli düzenlemeleri yaparak veri toplama sürecini tamamlamıştır.
             Bu çalışmadan elde edilen nitel veriler, betimsel analiz yöntemiyle çözümlenerek yorumlanmıştır.
        Betimsel analizde amaç, elde edilen bulguları düzenlenmiş ve yorumlanmış bir biçimde okuyucuya sun-
        maktır (Yıldırım ve Şimşek, 2008, s. 224).


             Bulgular

             Bu bölümde 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi kazanımlarının TAM’ın hangi bileşenleriy-
        le ilişkili olduğuna dair bulgulara yer verilmiştir. Tablo 1’de Bir Kahraman Doğuyor ünitesi kazanımlarının
        argümantasyon bileşenleri verilmiştir.


        Tablo 1. Bir Kahraman Doğuyor Ünitesi Kazanımlarının Argümantasyon Bileşenleri
                         Bir Kahraman Doğuyor Ünitesi Kazanımları                 Argümantasyon Bileşenleri
         Avrupa’daki gelişmelerin yansımaları bağlamında Osmanlı Devleti’nin yirminci    Destekleyici
         yüzyılın başlarındaki siyasi ve sosyal durumunu kavrar.
         Mustafa Kemal’in çocukluk ve öğrenim hayatından hareketle onun kişilik özellik-    İddia
         lerinin oluşumu hakkında çıkarımlarda bulunur.
         Gençlik döneminde Mustafa Kemal’in fikir hayatını etkileyen önemli kişileri ve   Destekleyici
         olayları kavrar.

         Mustafa Kemal’in askerlik hayatı ile ilgili olayları ve olguları onun kişilik özellikleri   Destekleyici
         ile ilişkilendirir.
             Tablo 1’deki ünite kazanımları incelendiğinde üç kazanım Toulmin’in destekleyici, bir kazanım da iddia
        argümantasyon bileşenleriyle ilişkilidir. Tablo 2’de Millî Uyanış: Bağımsızlık Yolunda Atılan Adımlar ünitesi
        kazanımlarının argümantasyon bileşenleri verilmiştir.

               artvincovidcongress.org                   514                                      - Bildiri Metni -
   509   510   511   512   513   514   515   516   517   518   519