Page 514 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 514
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Bu çalışmanın amacı 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi kazanımlarını Toulmin (1958)
tarafından geliştirilen argümantasyon modelinin bileşenleriyle (Veri, iddia, gerekçe, reddedici ve destekle-
yici) olan ilişkisini belirlemektir. Alan yazında 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi kazanımlarının
argümantasyon bileşenleri doğrultusunda değerlendirilmesine yönelik herhangi bir çalışmaya rastlanıl-
maması bu çalışmanın önemini ve özgünlüğünü göstermektedir. Dolayısıyla bu çalışmanın alan yazına
önemli katkısının olacağı ifade edilebilir.
Yöntem
Bu çalışma nitel bir araştırma olarak yürütülmüş ve betimsel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir.
Bu çalışmanın veri toplama aşamasında nitel araştırma yöntemlerinde sıklıkla kullanılan doküman incele-
mesi tekniğinden faydalanılmıştır. Doküman incelemesi “araştırılması hedeflenen olaylara veya olgulara
ilişkin bilgileri içeren ve daha çok yazılı materyallerin analizini kapsayan bir inceleme tekniği” olarak tanım-
lanmaktadır (Yıldırım ve Şimşek, 2016, s. 217).
Bu çalışmanın kuramsal evrenini 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük öğretim programı (2018)
ve ATÖY oluşturmuştur. Bu açıdan araştırmacı öncelikle 8. sınıf T. C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük öğretim
programı ve argümantasyon ile ilgili bir alan yazın taraması yapmıştır. Daha sonra bu öğretim programın-
daki tüm kazanımlar, bir forma aktarılmıştır.
Araştırmacı bu kazanımları, TAM’ın bileşenleri doğrultusunda işaretleyerek değerlendirmiştir. Bu
çalışmanın daha geçerli ve güvenilir olması için araştırmacı hazırladığı bu formu değerlendirmeleri için
argümantasyon ile ilgili alan yazında araştırma yapmış iki sosyal bilgiler eğitimi alan uzmanına (Dr. Öğr.
Üyesi) göndermiştir. Alan uzmanlarından alınan dönütlerden sonra araştırmacı hazırladığı bu forma yö-
nelik gerekli düzenlemeleri yaparak veri toplama sürecini tamamlamıştır.
Bu çalışmadan elde edilen nitel veriler, betimsel analiz yöntemiyle çözümlenerek yorumlanmıştır.
Betimsel analizde amaç, elde edilen bulguları düzenlenmiş ve yorumlanmış bir biçimde okuyucuya sun-
maktır (Yıldırım ve Şimşek, 2008, s. 224).
Bulgular
Bu bölümde 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi kazanımlarının TAM’ın hangi bileşenleriy-
le ilişkili olduğuna dair bulgulara yer verilmiştir. Tablo 1’de Bir Kahraman Doğuyor ünitesi kazanımlarının
argümantasyon bileşenleri verilmiştir.
Tablo 1. Bir Kahraman Doğuyor Ünitesi Kazanımlarının Argümantasyon Bileşenleri
Bir Kahraman Doğuyor Ünitesi Kazanımları Argümantasyon Bileşenleri
Avrupa’daki gelişmelerin yansımaları bağlamında Osmanlı Devleti’nin yirminci Destekleyici
yüzyılın başlarındaki siyasi ve sosyal durumunu kavrar.
Mustafa Kemal’in çocukluk ve öğrenim hayatından hareketle onun kişilik özellik- İddia
lerinin oluşumu hakkında çıkarımlarda bulunur.
Gençlik döneminde Mustafa Kemal’in fikir hayatını etkileyen önemli kişileri ve Destekleyici
olayları kavrar.
Mustafa Kemal’in askerlik hayatı ile ilgili olayları ve olguları onun kişilik özellikleri Destekleyici
ile ilişkilendirir.
Tablo 1’deki ünite kazanımları incelendiğinde üç kazanım Toulmin’in destekleyici, bir kazanım da iddia
argümantasyon bileşenleriyle ilişkilidir. Tablo 2’de Millî Uyanış: Bağımsızlık Yolunda Atılan Adımlar ünitesi
kazanımlarının argümantasyon bileşenleri verilmiştir.
artvincovidcongress.org 514 - Bildiri Metni -