Page 517 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 517
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
bileşenleri verilmiştir.
Tablo 8. Tüm Ünite Kazanımlarının Argümantasyon Bileşenleri
Argümantasyon Bileşenleri Kazanım Sayısı
Destekleyici 29
İddia 4
Gerekçe 4
Veri 2
Reddedici -
Toplam 39
Tablo 8’deki tüm ünitelerin kazanımları incelendiğinde 29 kazanım Toulmin’in destekleyici, dört kaza-
nım iddia, dört kazanım gerekçe ve iki kazanım ise veri argümantasyon bileşenleriyle ilişkilidir. Toulmin’in
reddedici argümantasyon bileşeniyle ilişkili hiçbir kazanımın olmadığı tespit edilmiştir.
Sonuç, Tartışma ve Bulgular
8. sınıf T. C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi kazanımlarından (39 kazanım) 29’u TAM’ın destekle-
yici, dördü iddia, dördü gerekçe ve ikisi de veri argümantasyon bileşenleriyle ilişkilendirilmiştir. Reddedici
argümantasyon bileşeniyle ilişkilendirilebilecek herhangi bir kazanım yoktur. Kazanımların yaklaşık olarak
%75’i Toulmin’in destekleyici, %10’u iddia, %10’u gerekçe ve %5’i ise veri bileşeniyle ilişkilendirilmiştir.
Alan yazında 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi kazanımlarının argümantasyon modelleri
ve bileşenleri doğrultusunda değerlendirilmesine yönelik herhangi bir çalışmaya ulaşılamamıştır. Nitekim
Bağ ve Çalık (2017) ilköğretim düzeyindeki argümantasyon çalışmalarına yönelik yaptıkları tematik içerik
analizinde argümantasyon ile ilgili çalışmaların çoğunun fizik, biyoloji, sosyo-bilimsel, çevre, kimya ve bi-
limsel konularda yapıldığını tespit etmişlerdir.
Ancak 4-7. sınıf sosyal bilgiler öğretim programındaki kazanımları Toulmin’in argümantasyon bile-
şenleri doğrultusunda inceleyen Oğuz ve Demir (2016) yaptıkları çalışmada 34 destekleyici, 20 gerekçe,
14 iddia ve dokuz veri bileşeniyle ilişkili kazanımların olduğunu tespit etmişlerdir. Reddedici bileşenlerine ait
kazanımlara ise yer verilmediğini belirlemişlerdir. Bu sonuçların yapılan bu çalışma sonuçlarıyla kısmen
örtüştüğü söylenebilir. Zira bu çalışmada da reddedici bileşenine ait hiçbir kazanıma yer verilmezken des-
tekleyici bileşenine ait daha fazla kazanıma yer verildiği tespit edilmiştir.
Bu sonuçlardan hareketle 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi kazanımlarının TAM’ın bile-
şenleri doğrultusunda daha dengeli dağıtılması gerekir. Ayrıca reddedici bileşeniyle ilişkili kazanımlara da
yer verilmesi gerekir.
Kaynakça
Anagün, Ş. S. ve Kardaş, N. (2015). Argümantasyon odaklı öğretim. Ş. S. Anagün ve N. Duban (Yay.
haz.). Fen bilimleri öğretimi (2. baskı) içinde (s. 195-220). Ankara: Anı Yayıncılık.
Aslan, S. (2015). Argümantasyon. Ö. Keleş (Yay. haz.). Uygulamalı etkinliklerle fen eğitiminde yeni
yaklaşımlar (1. baskı) içinde (s. 115-136). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Ayas, A., Çepni, S. ve Ayvacı, H. Ş. (2015). Fen bilimleri derslerinde öğrencileri aktif kılan yöntem teknik
ve modellemeler. S. Çepni (Yay. haz.). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi (12. baskı) içinde (s.
15-49). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
Bağ, H. ve Çalık, M. (2017). İlköğretim düzeyinde yapılan argümantasyon çalışmalarına yönelik tema-
- Bildiri Metni - 517 Eğitimde Yeni Normlar-II