Page 517 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 517

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            bileşenleri verilmiştir.


            Tablo 8. Tüm Ünite Kazanımlarının Argümantasyon Bileşenleri
             Argümantasyon Bileşenleri     Kazanım Sayısı
             Destekleyici                  29

             İddia                         4
             Gerekçe                       4
             Veri                          2
             Reddedici                     -

             Toplam                        39
                 Tablo 8’deki tüm ünitelerin kazanımları incelendiğinde 29 kazanım Toulmin’in destekleyici, dört kaza-
            nım iddia, dört kazanım gerekçe ve iki kazanım ise veri argümantasyon bileşenleriyle ilişkilidir. Toulmin’in
            reddedici argümantasyon bileşeniyle ilişkili hiçbir kazanımın olmadığı tespit edilmiştir.


                 Sonuç, Tartışma ve Bulgular

                 8. sınıf T. C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi kazanımlarından (39 kazanım) 29’u TAM’ın destekle-
            yici, dördü iddia, dördü gerekçe ve ikisi de veri argümantasyon bileşenleriyle ilişkilendirilmiştir. Reddedici
            argümantasyon bileşeniyle ilişkilendirilebilecek herhangi bir kazanım yoktur. Kazanımların yaklaşık olarak
            %75’i Toulmin’in destekleyici, %10’u iddia, %10’u gerekçe ve %5’i ise veri bileşeniyle ilişkilendirilmiştir.
                 Alan yazında 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi kazanımlarının argümantasyon modelleri
            ve bileşenleri doğrultusunda değerlendirilmesine yönelik herhangi bir çalışmaya ulaşılamamıştır. Nitekim
            Bağ ve Çalık (2017) ilköğretim düzeyindeki argümantasyon çalışmalarına yönelik yaptıkları tematik içerik
            analizinde argümantasyon ile ilgili çalışmaların çoğunun fizik, biyoloji, sosyo-bilimsel, çevre, kimya ve bi-
            limsel konularda yapıldığını tespit etmişlerdir.
                 Ancak 4-7. sınıf sosyal bilgiler öğretim programındaki kazanımları Toulmin’in argümantasyon bile-
            şenleri doğrultusunda inceleyen Oğuz ve Demir (2016) yaptıkları çalışmada 34 destekleyici, 20 gerekçe,
            14 iddia ve dokuz veri bileşeniyle ilişkili kazanımların olduğunu tespit etmişlerdir. Reddedici bileşenlerine ait
            kazanımlara ise yer verilmediğini belirlemişlerdir. Bu sonuçların yapılan bu çalışma sonuçlarıyla kısmen
            örtüştüğü söylenebilir. Zira bu çalışmada da reddedici bileşenine ait hiçbir kazanıma yer verilmezken des-
            tekleyici bileşenine ait daha fazla kazanıma yer verildiği tespit edilmiştir.
                 Bu sonuçlardan hareketle 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi kazanımlarının TAM’ın bile-
            şenleri doğrultusunda daha dengeli dağıtılması gerekir. Ayrıca reddedici bileşeniyle ilişkili kazanımlara da
            yer verilmesi gerekir.


                 Kaynakça

                 Anagün, Ş. S. ve Kardaş, N. (2015). Argümantasyon odaklı öğretim. Ş. S. Anagün ve N. Duban (Yay.
            haz.). Fen bilimleri öğretimi (2. baskı) içinde (s. 195-220). Ankara: Anı Yayıncılık.
                 Aslan, S. (2015). Argümantasyon. Ö. Keleş (Yay. haz.). Uygulamalı etkinliklerle fen eğitiminde yeni
            yaklaşımlar (1. baskı) içinde (s. 115-136). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
                 Ayas, A., Çepni, S. ve Ayvacı, H. Ş. (2015). Fen bilimleri derslerinde öğrencileri aktif kılan yöntem teknik
            ve modellemeler. S. Çepni (Yay. haz.). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi (12. baskı) içinde (s.
            15-49). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
                 Bağ, H. ve Çalık, M. (2017). İlköğretim düzeyinde yapılan argümantasyon çalışmalarına yönelik tema-


            - Bildiri Metni -                                517                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   512   513   514   515   516   517   518   519   520   521   522