Page 560 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 560
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
hareketle kız öğrencilerin erkek öğrencilere kıyasla müziği daha fazla benimsedikleri söz konusu olabil-
mektedir. İkinci kategori madde 9 için konuşulduğunda kız öğrenciler en çok katılıyorum yanıtını vermiş;
erkek öğrenciler bu madde için katılıyorum demişlerdir.
Buna göre öğrenciler genel olarak müziğin derslerde de kullanılmasından hoşnut olabileceklerini
söylemişlerdir. Müzik bir ders aracı olsaydı bunu yadırgamayacakları şeklinde yorum yapılabilmektedir.
“Müziksel Aktivite” kategorisi madde 2 için gelen yanıtlar değerlendirildiğinde, hem kız erkek öğrenciler bu
maddeye çoğunluk olarak katılıyorum yanıtını vererek müziksel aktivitelerin onları mutlu ettiğini ve katıl-
maktan çekinmeyeceklerini belirtmektedirler.
Gün, Köse (2012) ‘nin yaptıkları çalışmaya göre ise klasik müzik dinleme aktivitelerinin ilkokul öğren-
cilerinin sınav başarıları üzerine anlamlı bir etki bırakmakta, böylece bu çalışmayı da destekler şekildedir.
Okul türü değişkenine göre kategorilere verilen yanıtlar bakıldığında ilk kategoride madde 3 için yanıtlara
göre lise öğrencileri diğer gruplara oranla kesinlikle katılıyorum seçeneğinde çoğunluk oluşturmuşlardır.
Buradan lise öğrencilerinin dinledikleri müziklerin onları pozitif yönde etkilediği ve bundan çok fazla
rahatsız olmadıkları çıkarılabilir. Kategori 2 madde 11 için tüm okul grupları maddeye çoğunluk olarak ka-
tılıyorum yanıtını vermiştir. Buna istinaden öğrencilerin genelinin müzik dinlerken ders de çalışabildikleri ve
bunun sonuçlarını da aldıkları yorumu yapılabilmektedir. “Müziksel Aktivite” kategorisinde yer alan madde
6’ya gelen yanıtlara göre ise, ilkokul öğrencileri bu konuda kararsız olduklarını belirtmişler; ortaokul ve
lise öğrencileri ise katılıyorum yanıtını vermişlerdir.
Bu konuda ise müziğin çocukları gerçekten etkilediği ve ruh hallerini de değiştirebildiği kanısına ulaşı-
labilir. Özdemir, Coşkuner (2018) müzik dinleme aktivitelerinin akademik başarıyı artırdığını bir kez daha
ortaya koymaktadırlar.
Kategori 1 içinde bulunan madde 4 incelendiğinde takdir alan çoğu öğrencinin kesinlikle katılıyorum
diyerek müziği tam anlamıyla benimsediği yorumunda bulunulabilmektedir. Her yıl en az bir zayıfı bulunan
öğrencilerin de çoğunluğu kesinlikle katılıyorum demiştir. Bu durumda öğrencilerin başarı durumlarına ba-
kılmaksızın müziğin onların içinde çok öte bir konumda olduğu söylenebilmektedir. İkinci kategoride bulunan
madde 12’ye verilen yanıtlar gözden geçirildiğinde çoğunluğun katılıyorum yanıtını verdiği görülmektedir.
Buna göre öğrencilerin odak problemlerinde müziğin çözüm olduğu, müzik sayesinde daha kolay
derse odaklanabildikleri, müzik ile ders çalışabildikleri ve daha rahat anlayabildikleri kanısına varılabilir. Son
kategori madde 8 incelendiğinde çoğunluğun katılıyorum yanıtını verdiği gözlemlenmektedir. Bu bağlamda
öğrenciler müziği dinlediklerinde yoğun bir günün ardından nefes alabiliyor, müziği bir nebze de olsa eğle-
nebilme amacıyla dinliyorlar yorumu çıkarılabilir. Pesen, Çiftçi (2016) drama ve müzikli öğretim yollarının
öğrenciler üzerindeki etkisi ile daha başarılı sonuçlar elde edildiğini belirtmişlerdir.
Elde edilen veriler dahilinde öğrencilerin hayatlarında müziği sadece bir hobi olarak değil de daha
önemli bir konumda gördükleri saptanabilir. Bu sayede müzik onların temel ders problemlerini kolaylıkla
çözebilmekte, ders çalışırken de müzik ile ilgilenebilmekte ve müziğin ders başarısına katkı sağlayabildiği
görülebilmektedir. Turan, Çelik (2019) öğrencilerin ön test-son test puanları karşılaştırıldığında müzik dinle-
miş olan deney grubunun puanlarında anlamlı bir fark görülmüş, bu bağlamda da Barış Manço şarkılarının
çocukların ders başarısında artırıcı yönde etki ettiği görülmüştür.
Tüm bu görüşler çerçevesinde ise müziğin bireyler için önemli bir konumda olduğu, ders çalışmada
müziğin de yeri olduğu ve öğrencilerin ders başarıları da dikkate alındığında müziğin akademik başarıda
gayet önem taşıdığı anlaşılabilmektedir.
5. Öneriler
Gençel Ataman (2014) ve Rauscher, Shaw (1994) Mozart müziği özellikle matematik dersinde başa-
rıyı artırıcı yönde etki etmekte olduğu gözlemlemiştir. Bu bölümde tartışma ve sonuç bölümünden yola
çıkılarak oluşturulan öneriler yer almaktadır. Müzik, insanın her anında yanında olabilecek bir aktivitedir.
artvincovidcongress.org 560 - Bildiri Metni -