Page 158 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 158

Dil Bilgisi Öğretiminde  Otantik Öğrenme Örneği:
                                            “Fiilimsilerin Şarkı Sözleriyle Öğretimi”


                                                                                 7
                                               Mehmet Önder KARACAOĞLU
                                                    Yıldız Teknik Üniversitesi

                                                     Sosyal Bilimler Enstitüsü
                                                Türkçe Eğitimi Doktora Öğrencisi

                                                   mehmetonder25@gmail.com


                                                   Elha Sıla KARACAOĞLU
                                                                              8
                                                            Öğretmen

                                                       scintay@gmail.com.


               Özet

               Türkçe dersinin dört temel beceri edinim sürecinde çeşitli strateji ve yöntemler kullanılmaktadır. Ancak

               Türkçe dersi  öğretim  programında  temel dil  becerilerinin  dışında  dil  bilgisi  öğretimi  de  kazanımlar
               içerisinde yer almaktadır. Gerek dil becerilerinin ediniminde gerekse dil bilgisi öğretiminde kullanılan

               strateji ve yöntemlerin gelişen teknolojiye ve değişen şartlara uygun hâle getirilmesi gerekmektedir. Son
               yıllarda hayata ait objelerin ve gerçek unsurların yer aldığı otantik öğrenme yaklaşımı birçok disiplinde

               etkin  olarak  kullanılmaktadır.  Çalışmamızın  amacı  Türkçe  dersi  öğretim  programında  yer  alan
               fiilimsilerin cümledeki işlevlerini kavrar kazanımının otantik öğrenme modeline dayalı bir şekilde şarkı

               sözleriyle öğretiminin nasıl yapılacağını ortaya koymaktır. Otantik öğrenmede günlük hayatta yaşanan

               olaylar bir problem durumuyla sınıf ortamına getirilir. Bu uygulama sayesinde öğrencilerin problem
               çözme becerileri gelişecek, aynı zamanda kendi öğrenmelerini kendileri gerçekleştirdikleri için derse

               karşı ilgileri artacaktır. Şarkı sözleri dil bilgisi öğretiminde otantik öğrenme aracı olarak kullanılacaktır.
               Türkçe dersi öğretim programında 8. Sınıf kazanımı olarak T.8.3.9 - Fiilimsilerin cümledeki işlevlerini

               kavrar yer almaktadır. 8. Sınıfta ilk defa öğrenilen bu konu ve konuya ait kazanımların daha etkin bir
               şekilde  öğretilmesi için  otantik  öğrenmeye  dayalı uygulamamız  kullanılacaktır.  Öğrencilerin  yaş  ve

               gelişim dönemlerinin özellikleri dikkate alındığında şarkı sözlerinin öğrenme sürecine katkı sağlayacağı

               değerlendirilmektedir.  Tematik  yaklaşımla  hazırlanan  Türkçe  Dersi  Öğretim  Programı’nda  yer  alan
               kazanımlar her sınıf düzeyi için dört temel dil becerisi altında gruplandırılmıştır. 8. Sınıf düzeyinde yer

               alan fiilimsi konusunun etkin bir şekilde öğretilmesi sürecinde otantik öğrenme uygulaması olarak şarkı




               7   MEB  Türkçe  Öğretmeni-Türkolog,  Yıldız  Teknik  Üniversitesi  Sosyal  Bilimler  Enstitüsü  Türkçe  Eğitimi  Doktora  Öğrencisi,
               mehmetonder25@gmail.com. ORCID: 0000-0002-4461-6021
               8  MEB Türkçe Öğretmeni, scintay@gmail.com.
                                                              158
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163