Page 158 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 158
Dil Bilgisi Öğretiminde Otantik Öğrenme Örneği:
“Fiilimsilerin Şarkı Sözleriyle Öğretimi”
7
Mehmet Önder KARACAOĞLU
Yıldız Teknik Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Türkçe Eğitimi Doktora Öğrencisi
mehmetonder25@gmail.com
Elha Sıla KARACAOĞLU
8
Öğretmen
scintay@gmail.com.
Özet
Türkçe dersinin dört temel beceri edinim sürecinde çeşitli strateji ve yöntemler kullanılmaktadır. Ancak
Türkçe dersi öğretim programında temel dil becerilerinin dışında dil bilgisi öğretimi de kazanımlar
içerisinde yer almaktadır. Gerek dil becerilerinin ediniminde gerekse dil bilgisi öğretiminde kullanılan
strateji ve yöntemlerin gelişen teknolojiye ve değişen şartlara uygun hâle getirilmesi gerekmektedir. Son
yıllarda hayata ait objelerin ve gerçek unsurların yer aldığı otantik öğrenme yaklaşımı birçok disiplinde
etkin olarak kullanılmaktadır. Çalışmamızın amacı Türkçe dersi öğretim programında yer alan
fiilimsilerin cümledeki işlevlerini kavrar kazanımının otantik öğrenme modeline dayalı bir şekilde şarkı
sözleriyle öğretiminin nasıl yapılacağını ortaya koymaktır. Otantik öğrenmede günlük hayatta yaşanan
olaylar bir problem durumuyla sınıf ortamına getirilir. Bu uygulama sayesinde öğrencilerin problem
çözme becerileri gelişecek, aynı zamanda kendi öğrenmelerini kendileri gerçekleştirdikleri için derse
karşı ilgileri artacaktır. Şarkı sözleri dil bilgisi öğretiminde otantik öğrenme aracı olarak kullanılacaktır.
Türkçe dersi öğretim programında 8. Sınıf kazanımı olarak T.8.3.9 - Fiilimsilerin cümledeki işlevlerini
kavrar yer almaktadır. 8. Sınıfta ilk defa öğrenilen bu konu ve konuya ait kazanımların daha etkin bir
şekilde öğretilmesi için otantik öğrenmeye dayalı uygulamamız kullanılacaktır. Öğrencilerin yaş ve
gelişim dönemlerinin özellikleri dikkate alındığında şarkı sözlerinin öğrenme sürecine katkı sağlayacağı
değerlendirilmektedir. Tematik yaklaşımla hazırlanan Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan
kazanımlar her sınıf düzeyi için dört temel dil becerisi altında gruplandırılmıştır. 8. Sınıf düzeyinde yer
alan fiilimsi konusunun etkin bir şekilde öğretilmesi sürecinde otantik öğrenme uygulaması olarak şarkı
7 MEB Türkçe Öğretmeni-Türkolog, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Eğitimi Doktora Öğrencisi,
mehmetonder25@gmail.com. ORCID: 0000-0002-4461-6021
8 MEB Türkçe Öğretmeni, scintay@gmail.com.
158