Page 187 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 187
geliştirmeleri için okul öncesi eğitim kurumuna göndererek çocuklarının kaliteli zaman geçirmesini
eğitim öğretim etkinliklerinden yaralanmasını tercih eder. Bunun yanı sıra bazı çalışan ebeveynler ise
(3-6) yaş okul öncesi dönem çocuğunu okula gönderirken aslında sadece çocuğunun okulda zaman
doldurması ile ilgilenir eğitim öğretim kısmı onun için önemli değildir. Okul öncesi eğitim kurumlarını
ve öğretmenlerini çocuk bakıcısı gibi algılar ve bu şekilde davranmaya çocuğunun okul öncesi
kurumlarında nasıl eğitim öğretim gördüğünden ziyade beslenmesiyle ve kendi mesai saatine göre
çocuğunun okulda nasıl daha az maliyetle daha fazla zaman geçireceğiyle ilgilenmektedir.
2.4.2. Covid - 19 Pandemi Salgını Sürecinde (3-6) Yaş dönem Çocuklarında Oluşan Korku,
Kaygılar ve davranış Değişiklikleri
Covid - 19 Pandemi Salgını Sürecinde (3-6) Yaş Çocuklarında günlük rutinlerinin bozulması bir
şeylerin yolunda gitmediği hissine kapılmalarını sağladı. (3-6) Yaş okul öncesi dönem çocukları sabah
erken saatlerde aileleri işlerine gitmeden önce okula bırakılırlar ve akşam iş dönüşü alınırlar bu durumun
değişmesi evde kalma durumu ilk günlerde güzel görünse de ailelerin davranışlarındaki farkındalık
yüzlerindeki ifade değişimleri veya konuşmalarındaki korku cümleleri. (3-6) Yaş okul öncesi dönem
çocukları nın bazı şeylerin yolunda gitmediğini anlamalarında yeterli olmuştur. Özellikle bu konunun
konuşulurken çocukların uzaklaştırılması veya gerçekçi açıklamalar yapılmaması çocuklarda
belirsizlikle beraber artan kaygı ve korku (takıntı, saplantı, mükemmeliyetçilik, sağlık kaygısı, ayrılma
kaygısı, ölüm, travma ile ilişkili bozukluklar, depresif duygu durum, kaygı ile ilgili durumlar, sanrısal
durumlar vb.) duygularını tetikler.
Bu duyguların eşlik ettiği davranışların başında;
-Ailelerin yanından hiç ayrılmak istememe
- Ağlama ya da ağlamaklı olma
- Huzursuz ve sinirli olma
- Karın ağrısı ya da baş ağrısı gibi şikâyetler
- Yeniden parmak emme veya geceleri altını ıslatma
- Aşırı ürkeklik ya da korkuların başlaması (yalnız kalma, karanlık, hayaletler vb.)
- Oyunlarında sürekli salgın hastalığı canlandırma/yaşama
- Sürekli salgına dair abartılı hikâyeler anlatma
- Konuşma zorluğu yaşamaya başlama
- Öfke nöbetleri geçirme ya da saldırganlık davranışları
Gibi davranışlar gelmektedir.
2.4.3. (3-6) Yaş dönem Çocuklarında Gelişimsel Dönemlere Özgü Yaklaşım Önerileri
(3-6) Yaş okul öncesi dönem çocukları nın ne bildiğini ve düşündüğünü öğrenip onlara doğru
bilgiyi sunmalıyız. Çocuklarımızın bizimle konuşabileceklerini, soru sorabileceklerini bilmelerini
sağlamalı ve rahat bir sohbet ortamı yaratmalıyız. Ayrıca kendileri istemedikleri ve kendilerini hazır
hissetmedikleri sürece konuşmaya da zorlamamalıyız. (3-6) Yaş okul öncesi dönem çocukları nın durum
konusunda zaten bilgileri yoksa özellikle konuyu açıp bilgilendirmek gereksiz korku ve kaygı
yaşamalarına neden olabilir. Bu süreçte arkadaşları ile görüşememelerini küçük yaş grubu çocukları
kendi kabahatlerine yorabilirler. Bu konuda açık ve net bir bilgi aktarılmalıdır. Covid - 19 Pandemi
Salgınının ortaya çıkışı, bu hastalığa yakalananlar, yaşlılar için uygun olmayan, suçlayıcı, toplumu
kutuplaştırmaya iten, küçükleri korkutan ifadeler çocukların yanında konuşulmamalıdır. Covid - 19
Pandemi Salgınına yakalanmanın kimsenin suçu olmadığı, kimsenin isteyerek bu hastalığa
187