Page 186 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 186

Kaygı bozukluğu olan insanlar da iradesinin zayıf olduğu, akıl hastası olduğu veya da bir kişilik
               problemi olduğu anlamına gelmez.
                      Kaygı hayatınızın rutinini sürekli ve belirgin olarak etkiliyorsa, korkularınız orantısız ve aşırı ise,
               korktuğunuz durumlardan kaçmaya başladıysanız, iş ve sosyal hayatı etkiliyor ise rahatsızlık haline
               gelmiş demektir

               2.3.2. Kaygının Gelişimi
                        Kaygı insan hayatında gelişen bir olgudur. Kaygı, bilinç dışı çatışmaya bağlı olan ve nesnesi kişice
               tanınmayan içsel tehlikeye karşı gösterilen bir tepkidir (Öztürk 1981). Spielberger (1966) sürekli kaygıyı
               şöyle açıklamıştır; kimileri sürekli olarak tedirgindir, mutsuzdur. Dış tehlikelere bağlı olmayan bu kaygı
               türü içsel kaynaklıdır. Birey sürekli olarak öz değerlerinin tehdit edildiğini zanneder. İçinde bulunduğu
               durumları stresli olarak görür ve kaygı duyar. Buna sürekli kaygı denir. Horney’e göre kaygıda, durumla
               orantısız gizli ve öznel bir tehlike vardır (Geçtan 1981). Örneğin, bireyin küçük bir sıyrıktan dolayı
               öleceğini düşünerek kaygılanmasında görüldüğü gibi; tehlikeye karşı gösterilen tepki var olan durumla
               orantısızdır. Kişi bu duyguyu yaratan gerçek nedenlerin farkında değildir.

               2.3.3. Anksiyete (Kaygı) bozukluğunun Belirtileri
                      Anksiyete (kaygı) bozukluğu belirtilerini dört başlık altında inceleyebiliriz.

               2.3.3.1.Bilişsel Belirtiler
                      Bu  belirtileri  şu  şekilde  sıralamak  mümkündür;  Geçerlilik  duygusunun  değişmesi,  çevrenin
               değişiyor gibi algılanması, dikkatini toplamada zorlanma, kontrolü kaybetme kaygısı ve fiziksel zarar
               göreceği kaygısı olarak özetlememiz mümkündür.

               2.3.3.2. Duygusal Belirtiler
                      Duygusal belirtiler arasında özellikle korku, huzursuzluk, alarm duygusu, panik, çaresizlik ve
               endişe yer almaktadır.


               2.3.3.3. Davranışsal Belirtiler
                      Kaygı  oluşturan,  yaratan  durumlardan  kaçınma  davranışı  ile  kaygı  yaratan  durumlarla
               karşılaşıldığında dona kalma davranışsal belirtiler arasında yer almaktadır.

               2.3.3.4. Fizyolojik Belirtiler
                      Fizyolojik belirtilerde ise çarpıntı, kan basıncında değişiklik, yüzde renk değişimi, nefes darlığı,
               boğazda düğümlenme, boğulma hissi, yutma da zorlanma, bulantı, kusma, ishal, karın ağrısı, idrara sık
               çıkma, cinsel istekte azalma, terleme, sıcaklama, baş dönmesi, bayılma hissi ve kas gerginliği sayılabilir.

               2.4. Covid - 19 Pandemi Salgını Sürecinde (3-6) Yaş Dönem Çocukları ve Aileleri

               2.4.1. (3-6) Yaş Dönem Çocuk Velilerinin Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Bakış Açıları
                      Covid - 19 Pandemi Salgını Sürecinden önce çalışan ebeveynlerin büyük bir kısmı (3-6) Yaş
               dönem  çocuğunu  psikomotor,  sosyal-duygusal,  dil  ve  bilişsel  gelişiminin  desteklenmesi,  öz  bakım
               becerilerinin  kazandırılması  ve  ilköğretime  hazır  duruma  getirmesi,  Türkçeyi  doğru  ve  güzel
               konuşmaları, sevgi, saygı, işbirliği, sorumluluk, hoşgörü, yardımlaşma, dayanışma ve paylaşma duygu
               ve  davranışlarını  öğrenmeleri,    kendine  saygı  ve  güven  duymasını  sağlamak  gibi  birçok  davranış

                                                              186
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191