Page 189 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 189

-  Aileler teknoloji kullanımında çocuklarına örnek teşkil etmelidir.
                                 -  Diz üstü bilgisayar, tablet veya telefon yerine taşınamayan masa üstü bilgisayarlar
                                     kullanılmalıdır.
                                 -  Teknolojik aletler salon oturma odası gibi alanlarda kullanılmalıdır.
                                 -  İnternet bağlantısının sürekli açık olmaması önemlidir.
                                 -  Zaman ve sınır kurallarına mutlaka uyulması gerekir.
                                 -  Kurallara  uyma  konusunda  çocuklar  öfke  nöbeti  geçirirlerse  geri  adım
                                     atılmamalıdır.
                                 -  Orta noktada buluşma denenebilir
               Covid  -  19  Pandemi  Salgını  Sürecinde  teknoloji  bağımlılığı  oluşmaması  için  farklı  seçenekler
               sunulmalıdır.

               2.4.7.  Covid - 19 Pandemi Salgını Sürecinde Gerginlikle Başa Çıkma Egzersizleri
                      Covid - 19 Pandemi Salgını Sürecinde uzun süre evde kapalı ortamda kalan (3-6) yaş okul öncesi
               dönemi çocukları ve aileleri gerginlikle başa çıkmak için
               1-Beş  duyuyu  kapsayan  farkındalık  egzersizleri:  Buzlu  su,  Vanilyalı  tütsü,  Rahatlatıcı  müzikler,
               Kulaklıkla yüksek sesle hareketli müzik dinleme, Tarçınlı yemek ve tütsüler, Çiçek koklamak, Yumuşak
               kumaşlara dokunmak, Oyuncak ayıya dokunmak,  Kedi sevmek, Ağızda kuru meyve, çikolata eritmek,
               Ekşi sakız, limon ağza almak ve Stres topu kullanmak gibi etkinlikler yapılabilir.
               2-  Ev  içinde  nefes  egzersizi:  Adım  atarken  derin  ve  yavaş  nefes  alma  hareketinin  beş  on  kez
               tekrarlanması
               3- Ev içinde uygulanabilecek diğer gevşeme egzersizleri: Sakin ve sessiz bir yerde oturarak nefes alıp
               vermeye odaklanmak ilk uygulanacak egzersizlerden biridir. Zil gibi sesli bir uyaran kullanarak egzersizi
               başlatmak ve bitirmek dikkatin odaklanmasını kolaylaştırır. Aşağıdan yukarıya tüm vücudu önce kasıp,
               sonra bırakmak.  Yatakta dertop olup bir anda kendini bırakmak. Yumrukları sıkıp sonra rahat bırakmak.
               Bir  duvarın  karşısına  geçip,  iki  elle  yaslanmak,  itilebildiği  kadar  itilmesi  ve  sonra  ellerin  serbest
               bırakılması. Ayaklarla tüm güç ile yeri itmeye çalışmak sonra bunu durdurmak. Yatağında veya yerde
               uzanıp, nefes alıp verirken karnının üzerine bir kitap veya sevdiği bir oyuncağı koyup, karnını şişirdikçe
               kitabın yükselip, alçaldığını gözleme gibi egzersizler yapılabilir.
                      Bunların yanı sıra bilinçli farkındalık egzersizleri meditasyon, nefes ve gevşeme egzersizi, beden
               taraması, farkındalıklı yavaş yeme, işleri parçalara bölme, anı  yaşama, kendine ve başkalarına karşı
               sevecen, ilgili, empatik olmaya çalışmak vb. gibi yapılabilir.

                                                          BÖLÜM. III

                                                           YÖNTEM

               3.1 Araştırmanın Modeli
                      Araştırmada betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmada verilerinin toplanmasında
               anket tekniği kullanılmıştır. Anket sorularının hazırlanmasında öncelikle Covid-19 salgını ve okul öncesi
               dönem çocukları hakkında literatür taranarak bu alanda yapılmış olan araştırmalardan yararlanılmıştır.
               Oluşturulan anket, Artvin ili ve ilçelerindeki öğretmen ve velilerin Covid-19 salgını ve okul öncesi
               dönem  çocuklarının  bu  süreçteki  duygu  durum  larını  belirlemek  amacıyla  yapılmıştır.  Anket,
               öğretmenlere  ve  velilere  uygulanmıştır.  Öğretmen  Ankette  tanımlayıcı  ve  çıkarımsal  istatistiksel
               analizde kullanılmak üzere toplam 20 soru yer almaktadır. Bunların 5’i “demografik nitelikler”e ilişkin
               kapalı uçlu sorular; 15’i de Likert (5’li) ölçeğine göre hazırlanmış “Covid-19 salgını ve okul öncesi
               dönem çocukları”  ilgili açık uçlu sorulardır.  Likert  yöntemine göre hazırlanan sorular, “5  = Hiçbir
               zaman” seçeneğinden “1 = Her zaman ” seçeneğine doğru beşli aralıkta sıralanmıştır. Gönderilen toplam

                                                              189
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194