Page 261 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 261
yatkın oldukları gözlemlenmiştir. Aynı zamanda bu öğretmenlerde daha fazla EBA ile ilgili eğitimin
verilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Gökmen, Akgül ve Kartal (2014) çalışmalarında Fatih projesinde kullanılan etkileşimli tahtalara ve
hizmet içi eğitimlere yönelik öğretmen görüşleri konusunu incelemişlerdir. Çalışma kapsamında genel
hedef Fatih projesinin eğitim ve öğretim hayatına getirmiş olduğu yenilikleri ortaya çıkarmak ve
öğretmenlerin teknoloji temelli eğitim ile ilgili görüşlerinin ortaya çıkarılmasıdır. Çalışma kapsamında
2013-2014 yıllarında akıllı tahtaların ve EBA’nın kullanıldığı ortaokullar tercih edilmiştir. Bu
ortaokullarda yarı yapılandırılmış görüşmeler ile öğretmen görüşleri elde edilmiştir. Görüşme
sonuçlarına göre öğretmenler akıllı tahtaların zamandan tasarruf edilmesini sağlayarak kendilerine
pratiklik kazandırdığını ifade ederken, EBA’ya içerik üretemediklerini, internet ve teknik arızaların
yaşandığı için genel olarak derse hakim olamadıklarını, EBA ve akıllı tahta konusunda verilen hizmetiçi
eğitimin yeterli olmadığını ifade etmişlerdir.
Ayan (2018) çalışmasında öğretmenlerin eğitim bilişim ağı (EBA) içeriğini kullanma ve e-içerik
geliştirme durumlarının incelenmesi konusunu incelemiştir. Araştırma kapsamında MEB kapsamında
çalışan 268 öğretmene üç bölümlük anket uygulaması yapılmıştır. Anket sonucunda elde edilen veriler
şu şekilde değerlendirilmiştir. EBA kullanımı ile ilgili öğretmenlerin hizmetiçi eğitime ihtiyaçları
olduğu, akıllı tahtalar ile ilgili teknik aksaklıkların yaşandığı ve EBA ile ilgili içerik geliştirilmesi ve
EBA’ya ulaşımın kolaylaştırılması için öğretmenlere destek verilmesi gerektiği sonucu elde edilmiştir.
Öğretmenler genel olarak anketleri cevaplarken, EBA ve akıllı tahta öğrenciler üzerinde ve bizim
çalışma şeklimiz üzerinde pozitif etki yaratmaktadır. Fakat EBA içeriğinin geliştirilmesi ve eğitimlere
ulaşımın kolay olması bu araç ve gereçleri kullanma konusunda kolaylık sağlayacaktır şeklinde ifadelere
yer vermişlerdir.
Kandemir (2020) Öğretmenlerin EBA, Morpa Kampüs, Okulistik benzeri eğitim ortamları
kullanımının Teknoloji Kabul ve Kullanım Birleştirilmiş Modeli 2 ile açıklanması konusunu çalışma
konusu olarak seçmiştir. Araştırmacı genel olarak araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılı
Gaziantep ili Şahinbey ve Şehitkâmil merkez ilçelerinde bulunan ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde
görev yapmakta olan öğretmenlerden seçmiştir. Çalışmanın örneklemini ise rastgele okullardan seçilmiş
376 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma sonucunda;öğretmenlerin eğitim durumları, platform kullanma
süresi ve hizmetiçi eğitim alıp almama durumlarının TKKBM-2'nin alt boyutları ve sosyal öğrenme
platform kullanımı üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığını gözlemlenmiştir. Bununla birlikte
öğretmenlerin cinsiyet, branş, yaş, çalıştıkları kurum, hizmet süresi ve teknoloji kullanım yeterlilik
durumlarında TKKBM-2'nin bazı alt boyutları üzerinde anlamlı etkisinin olduğu bulunmuştur. Ayrıca
alışkanlık, hedonik motivasyon, sosyal etki ve kolaylaştırıcı koşullar değişkenlerinin davranışsal niyetin
anlamlı yordacıları olduğu ve davranışsal niyetin bu değişkenlerle anlamlı ilişkisini belirleyen dört
modele ulaşılmıştır. Alışkanlığın tek başına davranışsal niyetin %36'sını açıkladığı görülmüştür.
Hacıoğlu (2019) araştırmasında 10. sınıf coğrafya dersi topoğrafya ve kayaçlar konusunun
öğretiminde EBA (Eğitim bilişim ağı) destekli öğretimin öğrencilerin akademik başarısına etkisi
konusunu ele almıştır. Araştırma genelinde 2017-2018 yılları arası Ankara Ayaş Anadolu Lisesinde
görev yapan 10. Sınıf öğrencileri ile deneme yapılmıştır. Bu öğrencilerin bir kısmına EBA kaynaklı ders
anlatımı sunulurken, diğer kısmına ise MEB kaynaklı geleneksel yöntemli ders anlatımı yapılmıştır.
Genel olarak elde edilen veriler SPSS analizi ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde;
EBA kullanımının coğrafya dersi topoğrafya ve kayaçlar konusunda görsel hafızaya hitap ettiğinden
dolayı öğrenciler üzerinde pozitif etki yarattığı görülmektedir. Genel olarak eğitim ve öğretimde farklı
materyallerin kullanılması, EBA gibi teknoloji cihazlara yer verilmesi öğrencilerin akademik başarılarını
olumlu etkilemektedir.
Demirçelik (2019) çalışmasında Sosyal bilgiler öğretmenlerinin EBA hakkındaki görüşleri: Yozgat
ili örneği konusunu ele almıştır. Bu konu kapsamında Yozgat ilinde Fatih projesi uygulanan 194 sosyal
bilgiler öğretmeni araştırma konusuna dahil edilmiştir. Genel olarak çalışmanın amacı EBA ve Fatih
projesi uygulanmalarının öğretmenler üzerindeki etkisi ve okulun genel akademik durumlarının tespit
edilmesi şeklinde belirlenmiştir. Çalışmada genel olarak tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma
261