Page 261 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 261

yatkın oldukları gözlemlenmiştir. Aynı zamanda bu öğretmenlerde daha fazla EBA ile ilgili eğitimin
               verilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

                    Gökmen, Akgül ve Kartal (2014) çalışmalarında Fatih projesinde kullanılan etkileşimli tahtalara ve
               hizmet içi eğitimlere yönelik öğretmen görüşleri konusunu incelemişlerdir. Çalışma kapsamında genel
               hedef  Fatih  projesinin  eğitim  ve  öğretim  hayatına  getirmiş  olduğu  yenilikleri  ortaya  çıkarmak  ve
               öğretmenlerin teknoloji temelli eğitim ile ilgili görüşlerinin ortaya çıkarılmasıdır. Çalışma kapsamında
               2013-2014  yıllarında  akıllı  tahtaların  ve  EBA’nın  kullanıldığı  ortaokullar  tercih  edilmiştir.  Bu
               ortaokullarda  yarı  yapılandırılmış  görüşmeler  ile  öğretmen  görüşleri  elde  edilmiştir.  Görüşme
               sonuçlarına  göre  öğretmenler  akıllı  tahtaların  zamandan  tasarruf  edilmesini  sağlayarak  kendilerine
               pratiklik  kazandırdığını  ifade  ederken,  EBA’ya  içerik  üretemediklerini,  internet  ve  teknik  arızaların
               yaşandığı için genel olarak derse hakim olamadıklarını, EBA ve akıllı tahta konusunda verilen hizmetiçi
               eğitimin yeterli olmadığını ifade etmişlerdir.

                    Ayan (2018) çalışmasında öğretmenlerin eğitim bilişim ağı (EBA) içeriğini kullanma ve e-içerik
               geliştirme durumlarının incelenmesi konusunu incelemiştir. Araştırma kapsamında MEB kapsamında
               çalışan 268 öğretmene üç bölümlük anket uygulaması yapılmıştır. Anket sonucunda elde edilen veriler
               şu  şekilde  değerlendirilmiştir.  EBA  kullanımı  ile  ilgili  öğretmenlerin  hizmetiçi  eğitime  ihtiyaçları
               olduğu, akıllı tahtalar ile ilgili teknik aksaklıkların yaşandığı ve EBA ile ilgili içerik geliştirilmesi ve
               EBA’ya ulaşımın kolaylaştırılması için öğretmenlere destek verilmesi gerektiği sonucu elde edilmiştir.
               Öğretmenler  genel  olarak  anketleri  cevaplarken,  EBA  ve  akıllı  tahta  öğrenciler  üzerinde  ve  bizim
               çalışma şeklimiz üzerinde pozitif etki yaratmaktadır. Fakat EBA içeriğinin geliştirilmesi ve eğitimlere
               ulaşımın kolay olması bu araç ve gereçleri kullanma konusunda kolaylık sağlayacaktır şeklinde ifadelere
               yer vermişlerdir.

                    Kandemir  (2020)  Öğretmenlerin  EBA,  Morpa  Kampüs,  Okulistik  benzeri  eğitim  ortamları
               kullanımının Teknoloji Kabul ve Kullanım Birleştirilmiş Modeli 2 ile açıklanması konusunu çalışma
               konusu olarak seçmiştir. Araştırmacı genel olarak araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılı
               Gaziantep ili Şahinbey ve Şehitkâmil merkez ilçelerinde bulunan ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde
               görev yapmakta olan öğretmenlerden seçmiştir. Çalışmanın örneklemini ise rastgele okullardan seçilmiş
               376 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma sonucunda;öğretmenlerin eğitim durumları, platform kullanma
               süresi ve hizmetiçi eğitim alıp almama durumlarının TKKBM-2'nin alt boyutları ve sosyal öğrenme
               platform  kullanımı  üzerinde  anlamlı  bir  etkisinin  olmadığını  gözlemlenmiştir.  Bununla  birlikte
               öğretmenlerin  cinsiyet,  branş,  yaş,  çalıştıkları  kurum,  hizmet  süresi  ve  teknoloji  kullanım  yeterlilik
               durumlarında TKKBM-2'nin bazı alt boyutları üzerinde anlamlı etkisinin olduğu bulunmuştur. Ayrıca
               alışkanlık, hedonik motivasyon, sosyal etki ve kolaylaştırıcı koşullar değişkenlerinin davranışsal niyetin
               anlamlı  yordacıları  olduğu  ve  davranışsal  niyetin  bu  değişkenlerle  anlamlı  ilişkisini  belirleyen  dört
               modele ulaşılmıştır. Alışkanlığın tek başına davranışsal niyetin %36'sını açıkladığı görülmüştür.
                    Hacıoğlu  (2019)  araştırmasında  10.  sınıf  coğrafya  dersi  topoğrafya  ve  kayaçlar  konusunun
               öğretiminde  EBA  (Eğitim  bilişim  ağı)  destekli  öğretimin  öğrencilerin  akademik  başarısına  etkisi
               konusunu ele almıştır. Araştırma genelinde 2017-2018  yılları arası Ankara Ayaş Anadolu Lisesinde
               görev yapan 10. Sınıf öğrencileri ile deneme yapılmıştır. Bu öğrencilerin bir kısmına EBA kaynaklı ders
               anlatımı sunulurken, diğer kısmına ise MEB kaynaklı geleneksel yöntemli ders anlatımı yapılmıştır.
               Genel olarak elde edilen veriler SPSS analizi ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde;
               EBA kullanımının coğrafya dersi topoğrafya ve kayaçlar konusunda görsel hafızaya hitap ettiğinden
               dolayı öğrenciler üzerinde pozitif etki yarattığı görülmektedir. Genel olarak eğitim ve öğretimde farklı
               materyallerin kullanılması, EBA gibi teknoloji cihazlara yer verilmesi öğrencilerin akademik başarılarını
               olumlu etkilemektedir.
                    Demirçelik (2019) çalışmasında Sosyal bilgiler öğretmenlerinin EBA hakkındaki görüşleri: Yozgat
               ili örneği konusunu ele almıştır. Bu konu kapsamında Yozgat ilinde Fatih projesi uygulanan 194 sosyal
               bilgiler öğretmeni araştırma konusuna dahil edilmiştir. Genel olarak çalışmanın amacı EBA ve Fatih
               projesi uygulanmalarının öğretmenler üzerindeki etkisi ve okulun genel akademik durumlarının tespit
               edilmesi  şeklinde  belirlenmiştir.  Çalışmada  genel  olarak  tarama  modeli  kullanılmıştır.  Çalışma

                                                              261
   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266