Page 259 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 259
içerik ve tasarım olarak geliştirilmesi gerektiği sonucu elde edilmektedir. Aynı zamanda akıllı tahta ve
EBA kullanımı ile ilgili öğretmenlerin hizmetiçi eğitimlerinin arttırılması gerektiği sonuçlarına
ulaşılmaktadır. Referans almış olduğumuz çalışmalardan yola çıkarak bizim çalışmamızda öğretmenler
ve öğrenciler açısından EBA kullanımının yeterliliklerinin ve sınırlılıklarının tespit edilmesi
hedeflenmiştir.
EBA ve akıllı tahtaların gelmesi ile birlikte öğretmen ve öğrencilerin teknolojik eğitim süreçlerine
adaptasyon devri başlamıştır. Öğrenciler genel olarak EBA ve akıllı tahtalara ilgi göstermiş ve derslere
katılım oranları yükselmiştir. EBA öğrencilerde merak uyandırmış ve derslerin daha eğlenceli hale
gelmesini sağlamıştır. Öğretmenler için eğitimde yeni dönem bir çok sorumlulukları beraberinde
getirmiştir. Öğretmenlere hem EBA hem de akıllı tahta için hizmet içi eğitim verilmiştir. Öğretmenlerin
görüşlerine göre iyileştirme çalışmaları yapılmıştır. Bizim çalışmamızda da bu bilgilerden yola çıkılarak
ülkemizde uzaktan eğitim (EBA) Sisteminin Yeterlilik ve Sınırlılıkları: Öğretmen ve Öğrenci açısından
olarak ele alınmıştır. Yaptığımız literatür taramasına dayalı olarak okullara EBA ve akıllı tahta kullanım
durumları ve öğretmen görüşleri ile ilgili sonuçlarımız aşağıda maddeler halinde verilmiştir;
• Fatih projesi kapsamında okullarda EBA ve akıllı tahta uygulaması öğrencilerin derslere katılım
oranlarını ve ilgisini arttırmıştır.
• EBA kullanımı ile ilgili internet ve teknik aksaklıklar ile ilgili daha fazla çalışma yapılması
gerekmektedir.
• Öğretmenlerin EBA kullanımı ile ilgili daha fazla hizmetiçi eğitimlere ihtiyaçları vardır. Bu
nedenle eğitimlerin arttırılması gerekmektedir.
• Öğretmenlerin ders öncesi EBA içerikleri ve akıllı tahta kullanımı ile ilgili ön hazırlık yapması
gerekmektedir.
• EBA sisteminde öğrencilerin giriş yapabildikleri gün ve saatte artış olabilecek şekilde
iyileştirmeye gidilmelidir.
• EBA içeriğinin ve tasarımının iyileştirilmesi gerekmektedir. Genel olarak yapılan literatür
taramalarında öğretmenlerin içeriklere ulaşım konusunda problem yaşadıkları sonucu elde
edilmiştir.
• Bilişim Ağı; sunu, materyaller ve eğitici oyunlar ile oldukça çalışmalar içermelidir.
• Öğrenmenin ilk koşullarından olan –güdülenme-nin, aile ortamında kendine duyacağı güven
kadar, sistemin kendisi için neler hazırladığı da kapsar.
• EBA’nın yaygınlaştırılması için öğrencilerim hem ders içi hem de ders dışı EBA’ya adaptasyon
sağlayacağı etkinlikler yapılmalıdır.
• Öğretmenler EBA’ya kendi içeriklerini yükleyerek ve EBA’yı daha fazla keşfederek
öğrencilere bu konuda iyi bir rehber olmaya çalışmalıdır.
• EBA’nın eğitim ve öğretim programları ile bütünleşik hale getirilmesi gerekmektedir.
• Sürecin tam katılım ile ve daha sağlıklı ilerleyebilmesi için Ebeveyn Eğitimleri ve Veli
Akademileri düzenlenmelidir.
Sonuç olarak yapılan nitel literatür taramalarında EBA ve akıllı tahta kullanımının öğrencilerin
derse katılımı ve derse ilgilerinin artması konusunda pozitif etki yarattığı, öğretmenlerde ise EBA
konusunda biraz daha hizmetiçi eğitimle tam olarak kaynaşmanın sağlanacağı sonucuna ulaşılmıştır.
Bizim çalışmamızda yapılan tutum ölçeği ve genel literatür taramalarına göre elde edilen veriler aşağıda
sunulmuştur.
90 öğretmene uygulanan 18 soruluk tutum ölçeğinin de %58.9 bayan öğretmenlere, %41.1 erkek
öğretmenlere sorular yöneltilmiştir.Tutum ölçeği uygulanan öğretmenlerin % 80'lik bir kısmı lisans
mezunudur. %17.8'lik kısmı yüksek lisans mezunudur. Öğretmenlerin uzaktan eğitim derslerini genel
259