Page 260 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 260
olarak bilgisayarlardan ve akıllı telefonlardan takip ettikleri tespit edilmiştir. Öğretmenlerin %70'i
Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sistemine aktif olarak kullanmaktadır. %82.2'lik bir kısmı ise daha önce
uzaktan eğitim ile ilgili herhangi bir oryantasyon çalışmasına katılmamıştır. Bu durum okullarda Eğitim
Bilişim Ağı (EBA) ve uzaktan eğitim ile ilgili oryantasyon çalışmalarının arttırılması gerektiğini
göstermektedir.
Öğretmen ve öğrencilerin materyalleri kullanma zorlukları ise orta seviyelerde gözlemlenmiştir.
İçeriklerin görsel ve işitsel açıdan yeterlilik durumları, EBA sisteminin tasarım ve kullanışlılık düzeyi
ile ilgili kesin yargılar olmamakla birlikte yapılan gözlemlerde gerek öğrencilerin ve gerekse
öğretmenlerin sisteme girişte sıklıkla sistemsel hatalarla karşılaştıkları ve tasarım olarak ise yine aynı
gruplar tarafından dikkat çekici olmadığı düşünülmektedir. Eğitim Bilişim Ağının (EBA) eğitim
alanındaki gelişmelere yönelik farkındalık oluşturduğu ile ilgili %50 bir kısım Katılıyorum ifade
etmiştir. Ancak geri kalan kısım emin değildir. EBA'nın öğrencilerin teknoloji ile uyum sağladığı ile
ilgili öğretmenlerin görüşleri %54.4 oranında "Katılıyorum" olarak belirlenmiştir. EBA'nın ders olarak
okutulması düşüncesine dair görüşleri ise, "mevcut derslerle kaynaştırma yapılabilir" olarak ifade
edilmiştir. EBA'nın derslerin farklı eğitsel araçlarla desteklenmesini sağladığı sonucu %62.2 oranında
tutum ölçeği sonuçlarına göre verilmiştir.
Öğretmenlere yönelik yapılan tutum ölçeğinde EBA'nın içeriğine eklenmesini istedikleriniz
seçeneğinde; video ve animasyon en fazla ihtiyaç duyulan madde olarak belirlemiştir.Bunu sırasıyla
etkinlik uygulamaları, üst düzey beceriler gerektiren içerikler ve farklı soru tipleri takip etmiştir. Ders
sürecinde EBA'nın nasıl kullanıldığı ile ilgili görüşler %73.3 oranında konuyu pekiştirmek, %60
oranında dersi ilgi çekici hale getirmek şeklinde ifade edilmiştir. EBA'nın kullanımında öğretmenlerin
en fazla zaman ayırdığı bölüm ise giriş, dikkat çekme, güdüleme ve hedeften haberdar etme olarak
belirlenmiştir.
Çalışma verileri incelendiğinde 90 öğretmenin de EBA konusunda bilgi sahibi oldukları
görülmektedir. EBA'nın derslerde olumlu etki sağladığı ve öğretmenlerin eğitim ve öğretim noktasında
teknolojik cihazlardan yararlandığı bilgisine ulaşılmıştır. Aynı zamanda içeriklerin görsel ve işitsel
açıdan yetersiz kaldığını rapor etmişlerdir. Ancak EBA'nın tasarım ve kullanışlılığı çok da yeterli
görülmemiştir. EBA'nın eğitim alanındaki gelişmelere yönelik farkındalık oluşturacağını söyleyen
öğretmenler okullarda EBA'nın kullanılması ve Fatih Projesinden memnun olduklarını genel yapılan
tutum ölçeği sonucunda rapor etmişlerdir. Literatür taramasına bakıldığında EBA kullanımı yeterlilikleri
ve sınırlılıkları ile ilgili benzer çalışmaların olduğu gözlemlenmektedir. Bu çalışmalara örnek olarak
aşağıda ifade edilen literatür taramalarına yer verilmektedir.
Serkan (2018) çalışmasında Sosyal bilgiler öğretiminde eğitim bilişim ağı (EBA) uygulamasının
öğrencilerin akademik başarısına etkisi konusunu ele almıştır. EBA kullanımının öğrenciler üzerindeki
başarısını ölçmeyi hedefleyen araştırmacı Adıyaman Merkez Türkiye Ortaokullarından 43 deney grubu
ve 40 kontrol grubu olmak üzere toplam 83 öğrenciye EBA uygulama çalışmaları yapmıştır. 43
öğrenciye EBA kullanımı ile birlikte ders uygulamaları yapılırken 40 öğrenciye ise Milli Eğitim
bakanlığının kullanmış olduğu ders kitapları ile geleneksel ders uygulaması yapılmıştır. Böylelikle
aradaki fark ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Çalışma sonucunda, EBA ile ders işleme durumunda
akademik başarıda ve derslere olan eğilimde artış gözlendiği gözlemlenmiştir. Aynı zamanda EBA’nın
içerik olarak zenginleştirilmesi ve tasarımının geliştirilmesi gerektiği sonuçları da elde edilmiştir. Elde
edilen sonuçlar bizim çalışmamızla benzerlik göstermektedir.
Sengir (2019) çalışmasında Ortaokul öğretmenlerinin bilişim teknolojilerini kullanma düzeylerinin
bazı değişkenler açısından incelenmesi (İstanbul Fatih ilçesi örneği) konusunu ele almıştır. Çalışma
kapsamında İstanbul Fatih ilçesinde öğretim gören çocuklarda EBA kullanımının yaygınlığı,
öğretmenlerin ve öğrencilerin EBA ve Fatih projesi ile ilgili yeterlilikleri konusu incelenmiştir. Çalışma
kapsamında Fatih ilçesinde bulunan 27 ortaokulda çalışan öğretmenlere EBA kullanım düzeyi belirleme
testi uygulaması yapılmıştır. Çalışma sonucunda genellikle mesleki hayatı 20 yıl ve üzeri olan
öğretmenlerde EBA kullanımı konusunda problemlerin olduğu, geleneksel ders işleme durumuna daha
260