Page 260 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 260

olarak  bilgisayarlardan  ve  akıllı  telefonlardan  takip  ettikleri  tespit  edilmiştir.  Öğretmenlerin  %70'i
               Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sistemine aktif olarak kullanmaktadır. %82.2'lik bir kısmı ise daha önce
               uzaktan eğitim ile ilgili herhangi bir oryantasyon çalışmasına katılmamıştır. Bu durum okullarda Eğitim
               Bilişim  Ağı  (EBA)  ve  uzaktan  eğitim  ile  ilgili  oryantasyon  çalışmalarının  arttırılması  gerektiğini
               göstermektedir.
                    Öğretmen ve öğrencilerin materyalleri kullanma zorlukları ise orta seviyelerde gözlemlenmiştir.
               İçeriklerin görsel ve işitsel açıdan yeterlilik durumları, EBA sisteminin tasarım ve kullanışlılık düzeyi
               ile  ilgili  kesin  yargılar  olmamakla  birlikte  yapılan  gözlemlerde  gerek  öğrencilerin  ve  gerekse
               öğretmenlerin sisteme girişte sıklıkla sistemsel hatalarla karşılaştıkları ve tasarım olarak ise yine aynı
               gruplar  tarafından  dikkat  çekici  olmadığı  düşünülmektedir.  Eğitim  Bilişim  Ağının  (EBA)  eğitim
               alanındaki  gelişmelere  yönelik  farkındalık  oluşturduğu  ile  ilgili  %50  bir  kısım  Katılıyorum  ifade
               etmiştir. Ancak geri kalan kısım emin değildir. EBA'nın öğrencilerin teknoloji ile uyum sağladığı ile
               ilgili öğretmenlerin görüşleri %54.4 oranında "Katılıyorum" olarak belirlenmiştir. EBA'nın ders olarak
               okutulması  düşüncesine  dair  görüşleri  ise,  "mevcut  derslerle  kaynaştırma  yapılabilir"  olarak  ifade
               edilmiştir. EBA'nın derslerin farklı eğitsel araçlarla desteklenmesini sağladığı sonucu %62.2 oranında
               tutum ölçeği sonuçlarına göre verilmiştir.

                    Öğretmenlere  yönelik  yapılan  tutum  ölçeğinde  EBA'nın  içeriğine  eklenmesini  istedikleriniz
               seçeneğinde; video ve animasyon en fazla ihtiyaç duyulan madde olarak belirlemiştir.Bunu sırasıyla
               etkinlik uygulamaları, üst düzey beceriler gerektiren içerikler ve farklı soru tipleri takip etmiştir. Ders
               sürecinde  EBA'nın  nasıl  kullanıldığı  ile  ilgili  görüşler  %73.3  oranında  konuyu  pekiştirmek,  %60
               oranında dersi ilgi çekici hale getirmek şeklinde ifade edilmiştir. EBA'nın kullanımında öğretmenlerin
               en fazla zaman ayırdığı bölüm ise giriş, dikkat çekme, güdüleme ve hedeften haberdar etme olarak
               belirlenmiştir.

                    Çalışma  verileri  incelendiğinde  90  öğretmenin  de  EBA  konusunda  bilgi  sahibi  oldukları
               görülmektedir. EBA'nın derslerde olumlu etki sağladığı ve öğretmenlerin eğitim ve öğretim noktasında
               teknolojik  cihazlardan  yararlandığı  bilgisine  ulaşılmıştır.  Aynı  zamanda  içeriklerin  görsel  ve  işitsel
               açıdan  yetersiz  kaldığını  rapor  etmişlerdir.  Ancak  EBA'nın  tasarım  ve  kullanışlılığı  çok  da  yeterli
               görülmemiştir.  EBA'nın  eğitim  alanındaki  gelişmelere  yönelik  farkındalık  oluşturacağını  söyleyen
               öğretmenler okullarda EBA'nın kullanılması ve Fatih Projesinden memnun olduklarını genel yapılan
               tutum ölçeği sonucunda rapor etmişlerdir. Literatür taramasına bakıldığında EBA kullanımı yeterlilikleri
               ve sınırlılıkları ile ilgili benzer çalışmaların olduğu gözlemlenmektedir. Bu çalışmalara örnek olarak
               aşağıda ifade edilen literatür taramalarına yer verilmektedir.

                    Serkan (2018) çalışmasında Sosyal bilgiler öğretiminde eğitim bilişim ağı (EBA) uygulamasının
               öğrencilerin akademik başarısına etkisi konusunu ele almıştır. EBA kullanımının öğrenciler üzerindeki
               başarısını ölçmeyi hedefleyen araştırmacı Adıyaman Merkez Türkiye Ortaokullarından 43 deney grubu
               ve  40  kontrol  grubu  olmak  üzere  toplam  83  öğrenciye  EBA  uygulama  çalışmaları  yapmıştır.  43
               öğrenciye  EBA  kullanımı  ile  birlikte  ders  uygulamaları  yapılırken  40  öğrenciye  ise  Milli  Eğitim
               bakanlığının  kullanmış  olduğu  ders  kitapları  ile  geleneksel  ders  uygulaması  yapılmıştır.  Böylelikle
               aradaki  fark  ortaya  koyulmaya  çalışılmıştır.  Çalışma  sonucunda,  EBA  ile  ders  işleme  durumunda
               akademik başarıda ve derslere olan eğilimde artış gözlendiği gözlemlenmiştir. Aynı zamanda EBA’nın
               içerik olarak zenginleştirilmesi ve tasarımının geliştirilmesi gerektiği sonuçları da elde edilmiştir. Elde
               edilen sonuçlar bizim çalışmamızla benzerlik göstermektedir.

                    Sengir (2019) çalışmasında Ortaokul öğretmenlerinin bilişim teknolojilerini kullanma düzeylerinin
               bazı değişkenler açısından incelenmesi (İstanbul Fatih ilçesi örneği) konusunu ele almıştır. Çalışma
               kapsamında  İstanbul  Fatih  ilçesinde  öğretim  gören  çocuklarda  EBA  kullanımının  yaygınlığı,
               öğretmenlerin ve öğrencilerin EBA ve Fatih projesi ile ilgili yeterlilikleri konusu incelenmiştir. Çalışma
               kapsamında Fatih ilçesinde bulunan 27 ortaokulda çalışan öğretmenlere EBA kullanım düzeyi belirleme
               testi  uygulaması  yapılmıştır.  Çalışma  sonucunda  genellikle  mesleki  hayatı  20  yıl  ve  üzeri  olan
               öğretmenlerde EBA kullanımı konusunda problemlerin olduğu, geleneksel ders işleme durumuna daha



                                                             260
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265