Page 257 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 257

Giriş

                      Küreselleşmenin,  teknolojik  gelişmelerin  artması  ve  küresel  bazı  krizlerin  ortaya  çıkmasıyla
               beraber bilgiye ulaşım yolları farklılık göstermeye başlamıştır. Bu farklılıklar hayatın her noktasında
               olduğu gibi eğitim alanına da yansımıştır.Aynı zamanda eğitim sisteminde belli değişimlerin olması ve
               alternatif  eğitim  yöntemlerinin  ortaya  çıkmasına  neden  olmuştur.  Dünya'da  ülkelerin  eğitim
               sistemlerinde  meydana  gelen  değişimin  adaptasyonu  sağlaması,  geleneksel  sınıf  ortamlarından  yeni
               öğrenme ortamlarına geçiş olması daha öncelerde kara tahta ve tebeşir kullanımından sonra günümüzde
               akıllı ve etkileşimli  tahtaların kullanılması eğitim  sisteminde  gelişmelerin  olduğunu  gösteren  somut
               verilerdir (Bağcı., 2013).
                      Eğitimin devamlı olarak teknoloji temelli olarak yapılandırılması, çeşitli eğitsel platformların
               oluşturulması, öğretmenlerinde teknoloji konusunda belli yeterliliklere sahip olması gerektiğini gözler
               önüne sermektedir. 21.  yy  eğitim verecek kişinin çağın gerektirdiği özelliklere sahip olması, eğitim
               sisteminin  gerektirdiği  teknolojik  cihazları  kullanmayı  bilmesi,  teknoloji  ile  barışık  olması
               gerekmektedir.Öğrenme ortamları ile ilgili teknolojinin kullanılması öğrenme hedeflerine ulaşılmasını
               sağlamaktadır.İçerik  ile  ilgili  oluşturulan  temel  disiplin  faktörleri  de  öğrenmenin  Kılavuz  haline
               gelmesini sağlamaktadır (Alaybay., 2015).

                      Türkiye de eğitim alanında teknolojinin olumlu etkilerinden yararlanmaktadır. Bunun en güzel
               örneği  2010  yılının  Kasım  ayından  itibaren  Milli  Eğitim  Bakanlığı  ve  Ulaştırma  Bakanlığı'nın
               dayanışması  ile  ilköğretim  ortaöğretim  ve  anaokulu  kademelerindeki  dersliklere  bilişim  teknolojisi
               araçları sağlanmıştır. Aynı zamanda bilişim teknolojileri eğitimi destekleyen Fatih Projesi çalışmaları
               başlamıştır. Fatih Projesinin temel hedefi; eğitim ve öğretimde eşitliği sağlamak, okullardaki teknolojik
               gelişimi iyileştirmek, aynı zamanda öğrenme-öğretme zaman aralığında daha fazla duyu organına hitap
               ederek  kalıcı  öğrenmeyi  sağlamak  şeklinde  ifade  edilmektedir.  Fatih  Projesi  kapsamında  anaokulu,
               ilköğretim ve ortaöğretim kademesindeki tüm okullara LCD panel, etkileşimli tahtalar ve internet ağı
               erişimleri sağlanmıştır. Aynı zamanda öğretmen ve öğrencilere bilgisayar ve tablet dağıtılarak teknoloji
               temelli eğitim hedeflenmiştir (Tutar., 2015).

                      Milli Eğitim Bakanlığı aracılığıyla sınıflara kurulan teknolojik cihazların öğrenme ve öğretme
               süreçlerinde olumlu etki yarattığı bilinmektedir.Aynı zamanda teknolojik cihazların kullanımı ile ilgili
               öğretmenlere hizmet içi eğitimler verilmektedir. Bu eğitimler kapsamında bilgi teknolojileri destekli
               öğretimi adaptasyon sağlamış eğitsel içerikler meydana getirilmektedir (Kartal., 2017).

                      Eğitim öğretimde teknolojinin çok büyük bir önemi vardır. Dünya üzerindeki tüm ülkeler eğitim
               alanında  teknolojik  cihazlardan  yararlanmaktadırlar.  Eğitim  Bilişim  Ağı  (EBA),  MEB  kapsamı
               alanından Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü aracılığıyla hizmet sunulan bir platform
               olarak ifade edilmektedir. Bu platformun temel hedefi; evde veya okulda bilişim teknolojileri araçlarının
               kullanılarak  sınıf  seviyelerine  uygun  olarak  eğitim  öğretim  programlarının  uygulanmasıdır..  Aynı
               zamanda  öğrenci ve  öğretmenler  elde  ettikleri  tüm  içerikleri  EBA'da sunabilmektedirler.  Böylelikle
               kaynak kılavuzu meydana getirmekte ve öğrenmek için mücadele eden kişilere eğitim öğretim ile ilgili
               Online Hizmet sunulmaktadır (Adıgüzel ve Yüksel., 2012).
                      Sayır (2014) çalışmasında Fatih projesi kapsamında çalışmalar yürütmüştür. Fatih projesine göre
               etkileşimli tahtanın hem öğretmenler hem de öğrenciler üzerinde pozitif etki yarattığını rapor etmiştir.
                      Fatih projesi incelendiğinde; Fatih Projesi ve etkileşimli tahta kullanımı ile ilgili öğretmen ya da
               öğrenci görüşleri konusunda birçok çalışma yapılmıştır. Bunun sebebi Fatih Projesi ve etkileşimli tahta
               ile ilgili öğretmen ve öğrencilerin genel görüşlerini ve yararlılık durumunun tespit etmektir. Fatih Projesi
               ve etkileşimli tahta ile ilgili sadece öğretmen görüşleri yeterli değildir.Aynı zamanda öğrencilerin bu
               değişimle ilgili fikirleri ve benimsemeleri de oldukça önemlidir (Devecioğlu ve Kaymakçı., 2014).

                      Yaptığımız  literatür  taramasına  göre  hem  öğrenci  hem  de  öğretmen  açısından  EBA  uzaktan
               eğitim  sisteminin  yeterlik  ve  sınırlılıkları  ile  ilgili  bir  çalışma  bulunmamaktadır.  Bu  konuda  bizim
               çalışmamızın ilk olması açısından önemli olduğu düşünmektedir. Öğretmen ve öğrencilerden alınacak


                                                              257
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262