Page 257 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 257
Giriş
Küreselleşmenin, teknolojik gelişmelerin artması ve küresel bazı krizlerin ortaya çıkmasıyla
beraber bilgiye ulaşım yolları farklılık göstermeye başlamıştır. Bu farklılıklar hayatın her noktasında
olduğu gibi eğitim alanına da yansımıştır.Aynı zamanda eğitim sisteminde belli değişimlerin olması ve
alternatif eğitim yöntemlerinin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Dünya'da ülkelerin eğitim
sistemlerinde meydana gelen değişimin adaptasyonu sağlaması, geleneksel sınıf ortamlarından yeni
öğrenme ortamlarına geçiş olması daha öncelerde kara tahta ve tebeşir kullanımından sonra günümüzde
akıllı ve etkileşimli tahtaların kullanılması eğitim sisteminde gelişmelerin olduğunu gösteren somut
verilerdir (Bağcı., 2013).
Eğitimin devamlı olarak teknoloji temelli olarak yapılandırılması, çeşitli eğitsel platformların
oluşturulması, öğretmenlerinde teknoloji konusunda belli yeterliliklere sahip olması gerektiğini gözler
önüne sermektedir. 21. yy eğitim verecek kişinin çağın gerektirdiği özelliklere sahip olması, eğitim
sisteminin gerektirdiği teknolojik cihazları kullanmayı bilmesi, teknoloji ile barışık olması
gerekmektedir.Öğrenme ortamları ile ilgili teknolojinin kullanılması öğrenme hedeflerine ulaşılmasını
sağlamaktadır.İçerik ile ilgili oluşturulan temel disiplin faktörleri de öğrenmenin Kılavuz haline
gelmesini sağlamaktadır (Alaybay., 2015).
Türkiye de eğitim alanında teknolojinin olumlu etkilerinden yararlanmaktadır. Bunun en güzel
örneği 2010 yılının Kasım ayından itibaren Milli Eğitim Bakanlığı ve Ulaştırma Bakanlığı'nın
dayanışması ile ilköğretim ortaöğretim ve anaokulu kademelerindeki dersliklere bilişim teknolojisi
araçları sağlanmıştır. Aynı zamanda bilişim teknolojileri eğitimi destekleyen Fatih Projesi çalışmaları
başlamıştır. Fatih Projesinin temel hedefi; eğitim ve öğretimde eşitliği sağlamak, okullardaki teknolojik
gelişimi iyileştirmek, aynı zamanda öğrenme-öğretme zaman aralığında daha fazla duyu organına hitap
ederek kalıcı öğrenmeyi sağlamak şeklinde ifade edilmektedir. Fatih Projesi kapsamında anaokulu,
ilköğretim ve ortaöğretim kademesindeki tüm okullara LCD panel, etkileşimli tahtalar ve internet ağı
erişimleri sağlanmıştır. Aynı zamanda öğretmen ve öğrencilere bilgisayar ve tablet dağıtılarak teknoloji
temelli eğitim hedeflenmiştir (Tutar., 2015).
Milli Eğitim Bakanlığı aracılığıyla sınıflara kurulan teknolojik cihazların öğrenme ve öğretme
süreçlerinde olumlu etki yarattığı bilinmektedir.Aynı zamanda teknolojik cihazların kullanımı ile ilgili
öğretmenlere hizmet içi eğitimler verilmektedir. Bu eğitimler kapsamında bilgi teknolojileri destekli
öğretimi adaptasyon sağlamış eğitsel içerikler meydana getirilmektedir (Kartal., 2017).
Eğitim öğretimde teknolojinin çok büyük bir önemi vardır. Dünya üzerindeki tüm ülkeler eğitim
alanında teknolojik cihazlardan yararlanmaktadırlar. Eğitim Bilişim Ağı (EBA), MEB kapsamı
alanından Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü aracılığıyla hizmet sunulan bir platform
olarak ifade edilmektedir. Bu platformun temel hedefi; evde veya okulda bilişim teknolojileri araçlarının
kullanılarak sınıf seviyelerine uygun olarak eğitim öğretim programlarının uygulanmasıdır.. Aynı
zamanda öğrenci ve öğretmenler elde ettikleri tüm içerikleri EBA'da sunabilmektedirler. Böylelikle
kaynak kılavuzu meydana getirmekte ve öğrenmek için mücadele eden kişilere eğitim öğretim ile ilgili
Online Hizmet sunulmaktadır (Adıgüzel ve Yüksel., 2012).
Sayır (2014) çalışmasında Fatih projesi kapsamında çalışmalar yürütmüştür. Fatih projesine göre
etkileşimli tahtanın hem öğretmenler hem de öğrenciler üzerinde pozitif etki yarattığını rapor etmiştir.
Fatih projesi incelendiğinde; Fatih Projesi ve etkileşimli tahta kullanımı ile ilgili öğretmen ya da
öğrenci görüşleri konusunda birçok çalışma yapılmıştır. Bunun sebebi Fatih Projesi ve etkileşimli tahta
ile ilgili öğretmen ve öğrencilerin genel görüşlerini ve yararlılık durumunun tespit etmektir. Fatih Projesi
ve etkileşimli tahta ile ilgili sadece öğretmen görüşleri yeterli değildir.Aynı zamanda öğrencilerin bu
değişimle ilgili fikirleri ve benimsemeleri de oldukça önemlidir (Devecioğlu ve Kaymakçı., 2014).
Yaptığımız literatür taramasına göre hem öğrenci hem de öğretmen açısından EBA uzaktan
eğitim sisteminin yeterlik ve sınırlılıkları ile ilgili bir çalışma bulunmamaktadır. Bu konuda bizim
çalışmamızın ilk olması açısından önemli olduğu düşünmektedir. Öğretmen ve öğrencilerden alınacak
257