Page 42 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 42
Araştırma Modeli
Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması ile gerçekleştirilmiştir. “Söz
konusu yöntemde ele alınan sınırlı bilginin çoklu kaynaklar aracılığı ile detaylı bir biçimde toplanarak
betimlenmesi ve incelenmesi süreci gerçekleşmektedir” (Cresswell, 2016). İlgili araştırmada
kullanılması için bilgi kaynağı olarak başvurulan öğretmen ve öğrenci görüşleri ve bunun yanında
araştırmacı gözlemleriyle durum betimlenmiştir.
Çalışma Grubu
Erzurum İline bağlı bir köy okulunda görev yapan sekiz öğretmen ve aynı okulda öğrenim gören
60 öğrenci seçilmiştir. Öğrencilerin 14`ü 5. sınıf, 7`si 6. sınıf, 23`ü 7. sınıf ve 16`sı ise 8. sınıfta öğrenim
görmektedir. Bununla beraber araştırmaya katılan 8 öğretmen Fen Bilimleri (n=1), Türkçe(n=1), Din
Kültürü ve Ahlak Bilgisi (n=1), İngilizce(n=1), Matematik(n=1), Okul Öncesi Öğretmeni (n=1), Sınıf
Öğretmeni (n=2) alanlarında ders vermektedir.
Bununla birlikte araştırmaya katılan öğretmenlerin eğitim durumları ele alındığında tamamının
lisans mezunu olduğu görülmektedir. Ayrıca söz konusu öğretmenlerin çalışmanın gerçekleştiği
okuldaki görev süreleri bir ile dört yıl arasında değişmektedir.
Veri Toplama Araçları
Araştırmada üç farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. Bunlar, “öğrenci görüşme formu”,
“öğretmen görüşme formu” ve “gözlemci formu”dur. Öğrenci görüşme formu hazırlanmadan önce
öğrencilere uzaktan eğitime yönelik hissettiklerine dair bir kompozisyon yazmaları istendi. Söz konusu
yazılar toplanarak analiz edilip konu başlıkları oluşturuldu. Oluşturulan konu başlıklarına göre
öğrencilere sorulacak sorular hazırlandı. Hazırlanan sorular bir ölçme değerlendirme uzmanı, iki Türkçe
öğretmeni ve iki alan uzmanının görüşü alınarak düzenlendi ve öğrenci görüşme formuna son hali
verildi.
Öğretmen görüşme formuna dair sorular araştırmacı tarafından hazırlandıktan sonra bir ölçme
değerlendirme uzmanı, iki Türkçe öğretmeni ve iki alan uzmanının görüşü alınarak düzenlendi. Daha
sonra söz konusu görüşme formu iki Türkçe öğretmenine uygulandı. Uygulamadan sonra soruların
tamamının anlaşılır olduğu tespit edildi. Forma son hali verildikten sonra çalışma grubundaki
öğretmenlere uygulandı.
42