Page 40 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 40
• Söz konusu etkilenme sonucunda ülkeler sırayla eğitim alanı başta olmak üzere diğer alanlarda
da teknolojik altyapıyı kullanarak uzaktan iletişim dönemine geçmişlerdir. Dünya üzerinde
uzaktan eğitim çalışması olarak adlandırılabilecek ilk uygulamanın 1728 yılında Boston`da
yayınlanan gazetedeki “Steno Dersleri” ilanı ile başladığı bilinmektedir. 1800`lü yıllarda İsveç
Üniversitesi kadınlara “Mektupla Kompozisyon Dersleri” vermeye başlamış ve Universtiy
Correspondence College kurulmuştur( Arat& Bakan, 2011). Türkiye`de söz konusu uzaktan
eğitim faaliyetleri 80`li yıllarda Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesinin açılması ile
yaygın hale gelmektedir(Kırık, 2014). Bu dönemden itibaren teknolojinin olumlu ivmelenme ile
birlikte gelişmesi ve eğitimi de doğrudan etkilemesi üzerine internet araçlarıyla birlikte
kullanılan bilgisayar ve diğer mobil cihazlar uzaktan eğitimin daha yaygın bir şekilde
uygulanmasına olanak sağlamıştır.
• Koronavirüs sürecine kadar teknolojik olarak belirli bir birikime ulaşan Türkiye, ilk koronavirüs
vakasının 11 Mart 2020 tarihinde görülmesinin ardından ilköğretim, ortaöğretim ve
yükseköğretimde birtakım önlemler almıştır. Yüksek Öğretim Kurulu 13 Mart 2020 tarihinde
uzaktan eğitime ilişkin aldığı kararları açıklamıştır (YÖK, 2020: 1).
• Millî Eğitim Bakanlığı da aynı yolu izleyip yüze eğitimin mümkün olmadığı bir ortamda
dünyadaki diğer ülkelerin izlediği yolu tercih ederek 23 Mart 2020`de uzaktan eğitime
geçmiştir(MEB,2020). İlk başta 3 hafta olarak planlanan eğitim süreci Türkiye`de ve dünyada
meydana gelen gelişmeler sonucunda uzatılmıştır. 30 Nisan`da açılması planlanan okulların tatil
süreci önce Mayıs ayı sonuna kadar uzatıldı, daha sonra alınan kararla 2019-2020 Eğitim-
Öğretim yılı kapatılarak okulların Eylül ayında açılması durumu duyuruldu.
• Söz konusu uzaktan eğitim süreci ilköğretim, ortaöğretim ve üniversite kademelerinde
hâlihazırda devam etmektedir. Üniversiteler kendi kurdukları internet altyapısı üzerinden
derslerini devam ettirirken ilk ve ortaöğretim kademelerine yönelik olarak ise EBA tabanlı eğitim
altyapısı üzerine hazırlanan uzaktan eğitim süreci ülkenin dört bir yanından öğretmenlerin ve
öğrencilerin katılımıyla devam ettirilmektedir.
• Bu süreç içerisinde ilk başta sınav döneminde olan 8. ve 12. Sınıflar için uygulanmaya başlayan
canlı ders uygulamasının EBA üzerinden 3. sınıftan 12. sınıfa kadar bütün kademeler için
uygulanması kararlaştırıldı. EBA`nın yanında diğer çevrimiçi eğitim araçları da kullanılarak
eğitime devam edildi.
• Türkiye`de yürütülen uzaktan eğitim faaliyetlerine şehir merkezinde yaşayan öğrencilerin
yanında kırsal yerleşmelerde yaşayan öğrenciler de eş zamanlı olarak katılmaktadırlar. Ancak
söz konusu katılım durumu şehir merkezine oranla düşük olabilmektedir. “Kırsal yerleşmelerde
yaşanan iletişim ve etkileşim problemleri nedeniyle öğrenciler canlı derslere katılma noktasında
40