Page 308 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 308

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




             1. Giriş


             Pandemi döneminden en çok çocuklar etkilenmiştir (Akoğlu, Karaaslan 2020). Yüz yüze eğitime ara
        verilmesi sonucu uzaktan eğitime başvurulması ile öğrenciler bilgisayar vb. teknolojik aletler ile daha fazla
        vakit geçirmeye başlamışlardır. Bilgisayar başında uzun süre geçirilmesi çocukların sağlığını olumsuz
        etkiler ve bu alışkanlık zamanla bilgisayar bağımlılığına dönüşebilir (Karaca ve Kelam, 2020).  Bilgisayar
        üzerinde yapılan eylemlerin içerisinde sanal oyunlar da yer almaktadır. Evlerinde kapanan çocuklar bir nevi
        sanal oyunlara yönelmek zorunda da kalmışlardır. Bu durum sanal bağımlılığı ve biyolojik rahatsızlıkları
        da beraberinde getirmiştir.
             Bilgisayar bağımlılığı, internetin yoğun kullanımı sonucu kişileri ekran başına kilitleyen ve incelenen
        içeriğe bağlayan bir çeşit kontrol bozukluğudur. Bilgisayar bağımlılığının psikolojik olduğu kadar fiziksel de
        etkilerinin olduğu bilinmektedir. Bilgisayar kullanımında aşırıya kaçılması durumunda gözlerde kuruluk, baş
        ağrısı, sırt ağrısı, yeme sorunları, uyku bozukluğu, kişisel temizlikte eksiklikler, içe kapanıklık, utangaçlık
        gibi sorunlar baş gösterebilir (İnandı ve Akyol, 2001).
             Fiziksel anlamda yol açtığı sorunlara örnek olarak ise; uyku bozukluğu, baş ağrısı, görme problemleri,
        kilo değişiklikleri, boyun ve sırt ağrısı gibi rahatsızlıklar verilebilir. Bunun yanında utangaçlık, gerçekle sanal
        ortamı ayırt edememe ve olumsuz içerikleri örnek alma gibi psikolojik problemlere yol açtığı bilinmekte-
        dir. Ayrıca zamanın verimli kullanılamaması da kaliteli aktiviteler yapılmasını engelleyerek ders başarısını
        düşürmektedir (Mustafaoğlu ve Yasacı, 2018).
             Özellikle gelişim çağında olan bireylerin bu durum karşısında olumlu yönde etkilenmesi elbette ki
        beklenemez. Bu konuda ebeveynlerin de dikkatli olması gerekmektedir. Aşırı internet kullanımı, yetişkinle-
        re hitaben yapılmış içeriklerin izlenmesi, televizyon açıkken ebeveyn-çocuk iletişiminin kopması ve sosyal
        medya kullanımının ebeveynler tarafından kontrol edilmesi gerekmektedir. Böylece oluşabilecek olası
        rahatsızlıklar alınacak tedbirlerle önlenebilir.
             Akkaş (2020), çalışmasında bilgisayar bağımlılığının hem çocuklar ve gençler hem de ebeveynler
        açısından önemsenmediğini, daha küçükken yetişkinler tarafından çocuklara alınan teknolojik aletlerde
        oyun oynama davranışı sergileyen bireylerin bir süre sonra haberi olmadan oyun bağımlısı olmalarının
        kaçınılmaz olduğunu belirtmiştir.
             Sallayıcı ve Yöndem (2020), çalışmalarında bilgisayar kullanım süresi için konulan kısıtlanmalar in-
        celendiğinde elde edilen verilere göre zaman kısıtlaması koymayan ebeveynlerin çocuklarının bilgisayar
        oyunu bağımlılık seviyelerinin, zaman kısıtlaması koyan ebeveynlerin çocuklarından daha yüksek olduğu-
        nu söylemişlerdir. Ayrıca bilgisayar oyun bağımlılığı seviyesinin dışa dönüklük ve saldırgan davranışlarla
        bağlantısı kişilerarası ilişkiler açısından tehlikeli olabileceğini de belirtmişlerdir.
             Akçay (2020) çalışmasında, dijital bağımlılık konusunda çocukların ve gençlerin örnek aldığı ebeveyn-
        lerinin de bilinç düzeylerinin artmasının oldukça önemli olduğuna vurgu yapmıştır.  Çalışmada yetişkinlerin
        eğitim düzeyi arttıkça internet kullanımı konusunda daha fazla bilgi edindikleri görülmüştür.
             Buna bağlı olarak bu kişilerin çocuklarını teknolojiyi doğru ve yararlı bir şekilde kullanmaları için yön-
        lendirdikleri kanısına varılmıştır. Bütün bunların yanı sıra aile içi ilişkinin kuvvetlendirilmesine yönelik çalış-
        malar yapılmasının da çok önemli olduğu söylenmiştir. Bilgisayarın sağlığa olumsuz yönde etkileri vardır.
        Bu etkiler uyku ve yeme bozukluğu, göz kızarması ve baş ağrısı gibi rahatsızlıklardır.
             Bu rahatsızlıkları önlemek için “yasaklar” ve “kısıtlamalar” konulabilir. Bu yasaklar ve kısıtlamalar süre
        ve içerik için yapılabilir. Ya da bazı önlemler alınabilir. Bu önlemler oturuş pozisyonumuzu düzenlemek, mo-
        nitör ile aramızdaki mesafeyi ayarlamak, içerikleri yaşımıza göre gruplandırmak, gözümüzü dinlendirmek
        vb. olabilir (Mustafaoğlu, Yasacı, Zirek ve Özdinçler, 2018).
             Yapılan alanyazın çalışması sonucunda görüşme yoluyla yapılan, pandemi, bilgisayar ve biyolojik
        sonuçlarının birlikte incelendiği herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu bakımdan çalışmanın, pande-
        minin gribal etkilerinin yanında diğer boyutlarının da ortaya koyulmasında etkili olacağı düşünülmektedir.

               artvincovidcongress.org                   308                                      - Bildiri Metni -
   303   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313