Page 308 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 308
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
1. Giriş
Pandemi döneminden en çok çocuklar etkilenmiştir (Akoğlu, Karaaslan 2020). Yüz yüze eğitime ara
verilmesi sonucu uzaktan eğitime başvurulması ile öğrenciler bilgisayar vb. teknolojik aletler ile daha fazla
vakit geçirmeye başlamışlardır. Bilgisayar başında uzun süre geçirilmesi çocukların sağlığını olumsuz
etkiler ve bu alışkanlık zamanla bilgisayar bağımlılığına dönüşebilir (Karaca ve Kelam, 2020). Bilgisayar
üzerinde yapılan eylemlerin içerisinde sanal oyunlar da yer almaktadır. Evlerinde kapanan çocuklar bir nevi
sanal oyunlara yönelmek zorunda da kalmışlardır. Bu durum sanal bağımlılığı ve biyolojik rahatsızlıkları
da beraberinde getirmiştir.
Bilgisayar bağımlılığı, internetin yoğun kullanımı sonucu kişileri ekran başına kilitleyen ve incelenen
içeriğe bağlayan bir çeşit kontrol bozukluğudur. Bilgisayar bağımlılığının psikolojik olduğu kadar fiziksel de
etkilerinin olduğu bilinmektedir. Bilgisayar kullanımında aşırıya kaçılması durumunda gözlerde kuruluk, baş
ağrısı, sırt ağrısı, yeme sorunları, uyku bozukluğu, kişisel temizlikte eksiklikler, içe kapanıklık, utangaçlık
gibi sorunlar baş gösterebilir (İnandı ve Akyol, 2001).
Fiziksel anlamda yol açtığı sorunlara örnek olarak ise; uyku bozukluğu, baş ağrısı, görme problemleri,
kilo değişiklikleri, boyun ve sırt ağrısı gibi rahatsızlıklar verilebilir. Bunun yanında utangaçlık, gerçekle sanal
ortamı ayırt edememe ve olumsuz içerikleri örnek alma gibi psikolojik problemlere yol açtığı bilinmekte-
dir. Ayrıca zamanın verimli kullanılamaması da kaliteli aktiviteler yapılmasını engelleyerek ders başarısını
düşürmektedir (Mustafaoğlu ve Yasacı, 2018).
Özellikle gelişim çağında olan bireylerin bu durum karşısında olumlu yönde etkilenmesi elbette ki
beklenemez. Bu konuda ebeveynlerin de dikkatli olması gerekmektedir. Aşırı internet kullanımı, yetişkinle-
re hitaben yapılmış içeriklerin izlenmesi, televizyon açıkken ebeveyn-çocuk iletişiminin kopması ve sosyal
medya kullanımının ebeveynler tarafından kontrol edilmesi gerekmektedir. Böylece oluşabilecek olası
rahatsızlıklar alınacak tedbirlerle önlenebilir.
Akkaş (2020), çalışmasında bilgisayar bağımlılığının hem çocuklar ve gençler hem de ebeveynler
açısından önemsenmediğini, daha küçükken yetişkinler tarafından çocuklara alınan teknolojik aletlerde
oyun oynama davranışı sergileyen bireylerin bir süre sonra haberi olmadan oyun bağımlısı olmalarının
kaçınılmaz olduğunu belirtmiştir.
Sallayıcı ve Yöndem (2020), çalışmalarında bilgisayar kullanım süresi için konulan kısıtlanmalar in-
celendiğinde elde edilen verilere göre zaman kısıtlaması koymayan ebeveynlerin çocuklarının bilgisayar
oyunu bağımlılık seviyelerinin, zaman kısıtlaması koyan ebeveynlerin çocuklarından daha yüksek olduğu-
nu söylemişlerdir. Ayrıca bilgisayar oyun bağımlılığı seviyesinin dışa dönüklük ve saldırgan davranışlarla
bağlantısı kişilerarası ilişkiler açısından tehlikeli olabileceğini de belirtmişlerdir.
Akçay (2020) çalışmasında, dijital bağımlılık konusunda çocukların ve gençlerin örnek aldığı ebeveyn-
lerinin de bilinç düzeylerinin artmasının oldukça önemli olduğuna vurgu yapmıştır. Çalışmada yetişkinlerin
eğitim düzeyi arttıkça internet kullanımı konusunda daha fazla bilgi edindikleri görülmüştür.
Buna bağlı olarak bu kişilerin çocuklarını teknolojiyi doğru ve yararlı bir şekilde kullanmaları için yön-
lendirdikleri kanısına varılmıştır. Bütün bunların yanı sıra aile içi ilişkinin kuvvetlendirilmesine yönelik çalış-
malar yapılmasının da çok önemli olduğu söylenmiştir. Bilgisayarın sağlığa olumsuz yönde etkileri vardır.
Bu etkiler uyku ve yeme bozukluğu, göz kızarması ve baş ağrısı gibi rahatsızlıklardır.
Bu rahatsızlıkları önlemek için “yasaklar” ve “kısıtlamalar” konulabilir. Bu yasaklar ve kısıtlamalar süre
ve içerik için yapılabilir. Ya da bazı önlemler alınabilir. Bu önlemler oturuş pozisyonumuzu düzenlemek, mo-
nitör ile aramızdaki mesafeyi ayarlamak, içerikleri yaşımıza göre gruplandırmak, gözümüzü dinlendirmek
vb. olabilir (Mustafaoğlu, Yasacı, Zirek ve Özdinçler, 2018).
Yapılan alanyazın çalışması sonucunda görüşme yoluyla yapılan, pandemi, bilgisayar ve biyolojik
sonuçlarının birlikte incelendiği herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu bakımdan çalışmanın, pande-
minin gribal etkilerinin yanında diğer boyutlarının da ortaya koyulmasında etkili olacağı düşünülmektedir.
artvincovidcongress.org 308 - Bildiri Metni -