Page 309 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 309
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Bu çalışmanın amacı, pandemi dönemi ile birlikte bilgisayar kullanımının öğretmenlerde ve öğrenci-
lerde nasıl değiştiğinin görüşme yoluyla incelenmesi, uzun bilgisayar kullanımının biyolojik sonuçlarının
belirlenmesidir. Bu amaca uygun olarak araştırmanın temel problemleri:
1. Pandemi döneminde öğrenci ve öğretmenlerin genel bilgisayar kullanımı nasıl değişmiştir?
2. Pandemi döneminde öğrenci ve öğretmenlerin bilgisayar oyunu alışkanlıkları nasıl değişmiştir?
3. Öğrencilerin ve öğretmenlerin bilgisayar kullanımı arasında hangi farklar vardır?
4. Uzun süre bilgisayar kullanımı sonucunda oluşan fiziksel ve psikolojik etkiler nelerdir?
şeklinde belirlenmiştir.
2. Yöntem
Araştırmanın Modeli
Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır.
Çalışma Grubu
Katılımcıların ana özellikleri seçilirken amaca uygun olmasına dikkat edilmiştir ve katılımcılar seçi-
lirken amaçlı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmada katılımcıların bilgisayar kullanımına devam
etmesi göz önünde bulundurulmuş, cinsiyet ve yaş faktörü dikkate alınmamıştır. Bundan dolayı cinsiyet
ve yaş çalışmanın önemli unsurları arasında yer almamaktadır. Ortaokula devam eden bir kız çocuğu ile
erkek bir öğretmen katılmıştır.
Veri Toplama Yöntemi
Çalışmada veri toplama yöntemi olarak görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşme yönteminin barın-
dırdığı yeterli seviyede standartlık ve esneklik sebebiyle eğitimbilim çalışmalarına daha uygun bir yöntem
olduğuna karar verilmiştir. Bu konuda araştırmacılar tarafından alanyazın taraması yapılarak yarı yapılan-
dırılmış görüşme formu geliştirilmiştir. Görüşme formunun ilk taslağı araştırmacılar tarafından hazırlanıp
amaca uygun, açık ve anlaşılır olması açısından yeterliliğinin kontrolü için uzman görüşüne sunulmuştur.
Yapılan aşamalar şunlardır:
Alanyazın taraması sayesinde daha önce yapılmış çalışmalardaki görüşme teknikleri ve soruları in-
celenmiştir. Elde edilen bilgilerden yararlanarak araştırmacılar tarafından yarı yapılandırılmış görüşme
formunun ilk taslağı oluşturulmuştur. Formda toplam 7 tane açık uçlu görüşme sorusuna ve demografik
özelliklerin bulunduğu sorulara yer verilmiştir.
Araştırmacılar tarafından oluşturulan görüşme formunun ilk taslağı için uzman görüşü alınmıştır.
Formun kontrol edilmesi, hataların belirlenmesi ve en aza indirilmesi ile çalışmanın akademik değer ka-
zanması istenmiş, alınan eleştiriler ve tavsiyeler dikkate alınmıştır. Bu bölümde bağımsız üç akademisyen
uzmanla çalışılmıştır.
Uzmanların görüşleri değerlendirildikten sonra yarı yapılandırılmış görüşme formuna son eklemeler
yapılmış, hazırlanmıştır. Uzman görüşünden daha sonra formda 9 adet açık uçlu görüşme sorusuna ve
demografik özelliklerin bulunduğu sorulara yer verilmiştir.
Katılımcılar belirlenirken amaca uygun cevaplar bulunabilecek katılımcıların seçilmesine dikkat edil-
miştir. Görüşme pandemiden dolayı sanal ortam üzerinden yapılmıştır. Yapılan görüşmeler yaklaşık olarak
15-20 dakika sürmüştür. Katılımcılarında izniyle ses kaydı alınmıştır.
- Bildiri Metni - 309 Eğitimde Yeni Normlar-II