Page 309 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 309

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi






                 Bu çalışmanın amacı, pandemi dönemi ile birlikte bilgisayar kullanımının öğretmenlerde ve öğrenci-
            lerde nasıl değiştiğinin görüşme yoluyla incelenmesi, uzun bilgisayar kullanımının biyolojik sonuçlarının
            belirlenmesidir. Bu amaca uygun olarak araştırmanın temel problemleri:


                 1.  Pandemi döneminde öğrenci ve öğretmenlerin genel bilgisayar kullanımı nasıl değişmiştir?
                 2. Pandemi döneminde öğrenci ve öğretmenlerin bilgisayar oyunu alışkanlıkları nasıl değişmiştir?
                 3. Öğrencilerin ve öğretmenlerin bilgisayar kullanımı arasında hangi farklar vardır?

                 4.  Uzun süre bilgisayar kullanımı sonucunda oluşan fiziksel ve psikolojik etkiler nelerdir?

                 şeklinde belirlenmiştir.


                 2. Yöntem

                 Araştırmanın Modeli
                 Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır.

                 Çalışma Grubu
                 Katılımcıların ana özellikleri seçilirken amaca uygun olmasına dikkat edilmiştir ve katılımcılar seçi-
            lirken amaçlı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmada katılımcıların bilgisayar kullanımına devam
            etmesi göz önünde bulundurulmuş, cinsiyet ve yaş faktörü dikkate alınmamıştır. Bundan dolayı cinsiyet
            ve yaş çalışmanın önemli unsurları arasında yer almamaktadır. Ortaokula devam eden bir kız çocuğu ile
            erkek bir öğretmen katılmıştır.

                 Veri Toplama Yöntemi
                 Çalışmada veri toplama yöntemi olarak görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşme yönteminin barın-
            dırdığı yeterli seviyede standartlık ve esneklik sebebiyle eğitimbilim çalışmalarına daha uygun bir yöntem
            olduğuna karar verilmiştir. Bu konuda araştırmacılar tarafından alanyazın taraması yapılarak yarı yapılan-
            dırılmış görüşme formu geliştirilmiştir. Görüşme formunun ilk taslağı araştırmacılar tarafından hazırlanıp
            amaca uygun, açık ve anlaşılır olması açısından yeterliliğinin kontrolü için uzman görüşüne sunulmuştur.
            Yapılan aşamalar şunlardır:
                 Alanyazın taraması sayesinde daha önce yapılmış çalışmalardaki görüşme teknikleri ve soruları in-
            celenmiştir. Elde edilen bilgilerden yararlanarak araştırmacılar tarafından yarı yapılandırılmış görüşme
            formunun ilk taslağı oluşturulmuştur. Formda toplam 7 tane açık uçlu görüşme sorusuna ve demografik
            özelliklerin bulunduğu sorulara yer verilmiştir.
                 Araştırmacılar tarafından oluşturulan görüşme formunun ilk taslağı için uzman görüşü alınmıştır.
            Formun kontrol edilmesi, hataların belirlenmesi ve en aza indirilmesi ile çalışmanın akademik değer ka-
            zanması istenmiş, alınan eleştiriler ve tavsiyeler dikkate alınmıştır. Bu bölümde bağımsız üç akademisyen
            uzmanla çalışılmıştır.
                 Uzmanların görüşleri değerlendirildikten sonra yarı yapılandırılmış görüşme formuna son eklemeler
            yapılmış, hazırlanmıştır. Uzman görüşünden daha sonra formda 9 adet açık uçlu görüşme sorusuna ve
            demografik özelliklerin bulunduğu sorulara yer verilmiştir.
                 Katılımcılar belirlenirken amaca uygun cevaplar bulunabilecek katılımcıların seçilmesine dikkat edil-
            miştir. Görüşme pandemiden dolayı sanal ortam üzerinden yapılmıştır. Yapılan görüşmeler yaklaşık olarak
            15-20 dakika sürmüştür. Katılımcılarında izniyle ses kaydı alınmıştır.




            - Bildiri Metni -                                309                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   304   305   306   307   308   309   310   311   312   313   314