Page 412 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 412

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




             İç mekânlarda yaşam kalitesi ve konforunu iyileştirmek için tasarım bitkisi olarak değerlendirilen bu
        bitkiler, kendi bünyelerinde bazı toksik unsurları barındırmakta ve özellikle küçük çocuklar ve evcil hayvanlar
        için potansiyel bir tehlike olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu önemli hususlar, iç mekân tasarım bitkilerinin
        bütün özellikleri ile çok iyi tanınması gerekliliğini kaçınılmaz kılmaktadır (Zencirkıran, 2016).
             Zencirkıran (2016), iç mekân bitkisi olarak değerlendirilen bazı bitkilerin içerdikleri toksik organik bi-
        leşiklerin (alkoloidler, uçucu yağlar, toksik amino asitler, glikozitler, reçine bileşikleri, saponin ve terpenler
        gibi) kullanıcılar üzerinde (insanlar ve evcil hayvanlar) olumsuz etkilerinin olduğunu belirtmiştir.
             Nelson (2017), özellikle yüksek tosisiteye sebep olan bitkiler ağır durumların, ciddi zararların ortaya
        çıkmasına ve hatta ölümcül sonuçlara neden olabilir. Düşük tosisiteye sahip olan bitkilerin etkileri ise kusma
        ve isal gibi küçük rahatsızlara neden olur.
             Filmer (2012), özsularında oksalat kristalleri içeren bitkiler ise ağız, dil ve boğazda tahriş, yanma,
        şişme ve mide rahatsızlıklarına yol açar. Diğer yandan dermatit oluşturan bitkilerin özsuları, dikenleri ve
        tüyleri vasıtasıyla ciltte kaşıntı, kızarıklık ve tahrişe neden olabilir. İnsanlar gibi evcil hayvanlarda bu şekilde
        zarar görebilirler.
             Bu çalışmanın amacı, evlerde yetiştirilen süs bitkileri konusunda duyarlılığın belirlenmesidir.
             Araştırma Soruları
             1- Evlerde hangi süs bitkileri yetiştirilmektedir?
             2- Bu süs bitkilerinin zararlarını evde yaşayanlar biliyor mu?
             3- Süs bitkilerinin zararlarından korunmak için neler yapılmalıdır?


             2.Yöntem


             Araştırma Modeli:
             Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Durum çalışması
        güncel ve araştırmacının değişkenler üzerinde etkisiz olduğu durumlarda, bu durumun sebep ve sonuç-
        larını anlamak, tanımlamak ve betimlemek için kullanılan bir araştırma yöntemidir.


             Çalışma Grubu:
             Bu çalışmanın katılımcılarının temel özellikleri belirlenirken amaçlı örneklem yöntemi, katılımcıları
        belirlenirken evlerinde süs bitkileri olmasıyla seçilmiştir. Bu katılımcılarda cinsiyet ve yaş faktörü gözetil-
        memiştir. Bundan dolayı cinsiyet ve yaş çalışmanın sınırlılıkları arasında yer almaktadır. Görüşme 3 gönüllü
        katılımcı ile gerçekleştirilmiştir.


             Veri Toplama Yöntemi:
             Araştırmada veri toplama yöntemi olarak görüşme tekniği kullanılmıştır. Çalışmada yarı yapılandı-
        rılmış görüşme formunun kullanılması uygun görülmüştür. Görüşme formunun oluşturulması adımları:
             1) Alan yazın taraması: Alan yazınla taramasıyla daha önce yapılan görüşmeler incelenmiştir. Bu
        verilerden faydalanarak ilk görüşme formu oluşturulmuştur. Bu aşamada demografik özelliklerinde yer
        aldığı 9 soruya yer verilmiştir.
             2) Uzman görüşü alınması: Araştırmanın amacına uygun olarak 3 uzmandan görüş alınmıştır. Uzman
        görüşlerinin alınmasından sonra görüşme formunun son şekli verilmiştir. Bu aşamada demografik özel-
        liklerinde yer aldığı 9 soruya yer verilmiştir. İlk görüşme formundaki sorular içerik ve anlaşılırlık açısından
        yeniden değerlendirilerek düzeltmeler yapılmıştır.
             3) Görüşme gerçekleşmesi: Görüşme pandemi koşulları dikkate alınarak yüz yüze yapılmıştır. Görüş-
        me 5-10 dakika sürmüştür. Katılımcıların izniyle ses kaydı alınarak daha sonra yazıya aktarılmıştır.





               artvincovidcongress.org                   412                                      - Bildiri Metni -
   407   408   409   410   411   412   413   414   415   416   417