Page 466 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 466

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




        bir psikolojiye sahip olduklarını incelemek olarak belirlenmiştir. Tahminden öteye gitmiş olan elde edilen
        neticelerin literatüre kazandırılması amaçlanmıştır.


             Yöntem

             Araştırma Modeli
             Bu araştırma, çocukluk döneminde sevgiden yoksun büyüyen bireylerin yetişkinlik dönemindeki psiko-
        lojik yansımalarını ortaya çıkarmayı hedefleyen nitel bir çalışmadır. Araştırma, çocuk esirgeme- yetiştirme
        yurdunda çocukluğu geçen ve şu an yetişkin olan bireylerin geçmiş yaşantıları sorulmasından kaynaklı
        olarak; nitel araştırma desenlerinden, yaşam deneyimlerinden yola çıkarak değerlendirme sürecini içeren
        olgubilim (fenomenoloji) kapsamında gerçekleştirilmiştir (Jasper, 1994; Miller, 2003).
             Olgubilim, öncelikli olarak olgunun altında yatan ortak anlamları keşfetmek için bireyler tarafından
        deneyimlenmiş dünyayı tanımlamaya ve yaşanmış deneyimlerin özünü açıklamaya çalışmaktadır (Baker,
        Wuest & Stern, 1992; Rose, Beeby & Parker, 1995).  Tüm bu bilgilere bakıldığında, farklı çocuk esirgeme
        ve yetiştirme yurtlarında benzer şartlarda büyüyen ve çocukluk döneminde sevgi yoksunluğu yaşayan
        bireylerin; çocukluk yaşantılarının yetişkinlik psikolojisine yansımalarını ortaya çıkarmak bu araştırma ile
        hedeflendiğinden, bu çalışma olgubilim desen kapsamına girmektedir.

             Çalışma Grubu
             Bu çalışmada, araştırma konusu bağlamında deneyimleri olan bireylerin seçilmesinden kaynaklı olarak
        amaçlı örnekleme kullanılmıştır (Creswell & Plano-Clark, 2017).  Bu nedenle çalışmada, çocukluk dönemi
        çocuk esirgeme ve yetiştirme yurtlarında geçen 12’si kadın ve 11’i erkek katılımcı olmak üzere toplamda
        23 kişi ile yapılan görüşmeler kullanılmıştır.

             Veri Toplama Aracı
             Bu araştırmada, görüşme formu kullanılmıştır ve görüşme formundaki sorular katılımcılara yöne-
        tilmiştir. Bu sorular genel olarak iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamadaki sorular, çocukluk dönemi ya-
        şantılarını ve psikolojisini ortaya çıkarırken; ikinci aşamadaki sorular ise yetişkinlik dönemi yaşantılarını ve
        psikolojisini ortaya çıkarmaktadır.


             Verilerin Toplanması
             Yapılan görüşmelerde kişilerin kendini güvende hissetmesi için sadece cinsiyete yönelik demografik
        bilgilerin alınması uygun görülmüştür. Görüşmenin başında ilk önce katılımcılara çocukluk yaşantıları hak-
        kında; büyüdükleri ortam, yoğun hissettikleri duygular sorulmuştur.
             Görüşmenin devamında ise katılımcılara yetişkinlik dönemleri hakkında; şu anki yaşantıları, yoğun
        hissettikleri duygular ve onlara göre çocukluk dönemi yansımaları sorulmuştur.


             Verilerin Analizi
             Bu araştırma kapsamında görüşme yoluyla elde edilen verilerin toplanmasının ardından verilerin
        analiz sürecine geçilmiştir. Analiz evresinde veriler Maxqda 20 Paket Programına aktarılmıştır ve analiz
        aşamalarına geçilmiştir. Araştırma amacı doğrultusunda temalar oluşturulmuştur. Temalar ile birlikte,
        birbiri ile ilişkili olan kodlar bir araya toplanarak alt temalar ve alt kodlar oluşturulmuştur.


             Bulgular

             Katılımcılara yöneltilmiş olan soruların cevapları ile 5 tane ana tema elde edilmiştir. İlk tema çocuk-
        luk dönemi yaşanmışlığı üzerine, ikinci tema çocukluk dönemi duyguları üzerine, üçüncü tema yetişkinlik

               artvincovidcongress.org                   466                                      - Bildiri Metni -
   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471