Page 521 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 521
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Fen Dersinde Öğrenme Çıktısı Olarak Karikatür Kullanımı-Using Caricature as a Learning
Outcome in Science Lesson
Neslihan SALTAŞ , Dr. Elvan BEYHAN b
a
a Öğretmen, Gebze Bilim ve Sanat Merkezi, neslihanustuner@hotmail.com
b Öğretmen, Gebze Bilim ve Sanat Merkezi, elvanbeyhan71@gmail.com
Özet
Görsel öğretim materyalleri, öğrencinin yönlendirilmesinde, dikkatini toplamasında, analiz ve sentez
yapabilmesinde yardımcı olmaktadır (Düzgün, 2000). Bu tip yaklaşımların gerektirdiği öğretim ortamlarının
sağlanmasında yararlanılabilecek alternatif araçlardan biri de karikatürlerdir. Karikatürlerin diğer mizahi
eserler gibi bilimsel ve teknik konularda daha çok ilgi görmesi, verilmek istenen bilgi ve mesajların kolay-
ca yerine ulaşmasını ve kalıcı olmasını sağlayan unsurlardandır (Arıkan, 2004’den akt. Özşahin, 2009).
Karikatürün fen dersinde kullanımı ise özellikle soyut kavramları daha somut hale getirdiği için tercih
edilmektedir. Bu çalışmada karikatürün ülkemizde yapılan pek çok araştırmadan farklı şekilde, görsel öğ-
retim materyali olarak değil bir öğrenme çıktısı olarak değerlendirilmesi ön görülmüştür.
Araştırma, 2020 – 2021 öğretim yılı Covid-19 sürecinde Gebze Bilim ve Sanat Merkezinde eğitim gören
4. sınıf düzeyi 54 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada yöntem olarak yarı yapılandırılmış öğrenci görüş formu kullanılarak öğrencilerin kari-
katür tasarlama ve kullanma ile ilgili görüşleri alınmıştır. Öğrencilerin forma verdikleri yanıtlar, karikatür
tasarlama uygulamasından öğrencilerin zevk aldıklarını, karikatür etkinlikleri vasıtasıyla konuları daha iyi
anladıklarını, öğrendiklerini kolayca hatırladıklarını ve fen dersinde başarı düzeyleri yükseldiği için mutlu
olduklarını ortaya koymuştur.
Anahtar Kelimeler: Fen Öğretimi, Karikatür, Öğrenme Çıktısı, Üstün Yetenekliler
- Bildiri Metni - 521 Eğitimde Yeni Normlar-II