Page 534 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 534
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
SPSS ile analiz ederek öneriler sunmuşlardır.
Kültürel Miras Eğitiminin Öğrencilerin Somut Kültürel Mirasa Yönelik Tutumlarına Etkisi adlı çalışma-
larında Dönmez ve Yeşilbursa (2014); ilköğretim 6. Sınıf sosyal bilgiler dersinde verilen kültürel miras
eğitiminin, öğrencilerin somut kültürel mirasa karşı tutumlarına etkisini araştırmışlardır.
38’i deney grubunda ve 38’i de kontrol grubunda olmak üzere 76 öğrencinin katıldığı araştırmada
veriler somut kültürel miras tutum ölçeği kullanılarak toplanmış ve SPSS 18.0 ile analiz edilmiştir. Çalışma
sonucunda 6. Sınıf sosyal bilgiler dersinde verilen kültürel miras eğitiminin, öğrencilerin somut kültürel
mirasa karşı tutumlarını olumlu etkilediği bulunmuştur.
Hayta, Karabağ ve Yumak (2016); Yaşanılan Tarihsel Mekânın Öğrencilerin Tarih Bilinci İle İlişkisi (Ga-
ziantep İli Örneği) adlı çalışmalarında veri toplamak için tarama yöntemi kullanılmışlar ve 28 lisede 2060
öğrenci ile uygulama yapıp 1703 öğrenciden dönüt almışlardır. Araştırma sonucunda öğrencilerin tarih
bilincinin orta düzeyde, tarihsel mekân ilgisinin ise yüksek düzeyde olduğu ve tarih bilinci ile tarihsel mekâna
ilgisi arasında bir ilişki bulunduğu tespit edilmiştir.
Güneş ve Alagöz (2018); turizm eğitimi alan öğrencilerin kültürel miras tutumları üzerine yaptıkları
çalışmada Yeşilbursa (2011) tarafından geliştirilen Somut Kültürel Miras Tutum Ölçeği’ni kullanmışlardır.
Anket uygulamasını 115 öğrenciyle gerçekleştiren araştırmacılar, genel olarak öğrencilerin kültürel miras
unsurlarına yönelik tutumlarının olumlu olduğu sonucuna varmışlardır.
Bu çalışmanın amacı toplumdaki tarihi çevre ve müze bilincinin envanter aracılığı ile çeşitli değişkenler
açısından belirlenmeye çalışılmasıdır. Bu amaçla araştırmanın temel soruları
1– Katılımcıların tarihi eserlere olan ilgileriyle demografik özellikler arasında nasıl bir ilişki vardır?
2- Müzelere olan ilgileriyle demografik özellikler arasında nasıl bir ilişki vardır?
Olarak belirlenmiştir.
2. Yöntem
Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli tercih edilmiştir. Tarama
modeli bir durumu olduğu haliyle betimlemeyi hedefleyen araştırma modelidir (Karasar, 2010). Araştır-
manın genel örneklemini Türkiye vatandaşları oluşturmaktadır ve araştırmada Kolay ulaşılabilir örneklem
yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya toplam 304 kişi katılmıştır.
Araştırmacılar tarafından oluşturulan anket örneklemdeki gönüllü katılımcılara uygulanmıştır. Anket,
demografik özelliklerin bulunduğu bölüm ve uzman görüşü yardımıyla düzenlenmiş anket sorularından
oluşan bölüm olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Demografik özellikler bölümü cinsiyet, yaş, eğitim
durumu, meslek, aylık gelirle ilgili sorular içermektedir.
Büyüköztürk (2005)’e göre anket geliştirme aşamaları aşağıdaki şekilde verilmiştir.
1. Aşama: Problem Tanımlama
Bir araştırmanın yapılabilmesi için araştırma probleminin belirlenmesi gerekmektedir. Bu nedenle
literatür taranmış ve araştırma probleminin tanımı yapılmıştır.
2. Aşama: Madde Yazma
Alanyazında karşılaşılan anket, araştırma ve görüşme soruları derlenmiş ve bunun ışığında madde
havuzu oluşturularak taslak anket formu hazırlanmıştır. Oluşturulan ilk taslak form, 5 tanesi açık uçlu
soru, 23 tanesi derecelendirme sorusu olmak üzere 28 adet soru içermektedir. Derecelendirme sorula-
rında seçenekler olumludan olumsuza doğru sıralanmıştır.
3. Aşama: Uzman Görüşü Alma
Araştırmacılar tarafından hazırlanan madde havuzu uzman görüş formu haline getirilerek, içinde Türkçe
artvincovidcongress.org 534 - Bildiri Metni -