Page 534 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 534

Eğitimde Yeni Normlar-II                                                                                              Uluslararası Covid-19 Kongresi




        SPSS ile analiz ederek öneriler sunmuşlardır.
             Kültürel Miras Eğitiminin Öğrencilerin Somut Kültürel Mirasa Yönelik Tutumlarına Etkisi adlı çalışma-
        larında Dönmez ve Yeşilbursa (2014); ilköğretim 6. Sınıf sosyal bilgiler dersinde verilen kültürel miras
        eğitiminin, öğrencilerin somut kültürel mirasa karşı tutumlarına etkisini araştırmışlardır.
             38’i deney grubunda ve 38’i de kontrol grubunda olmak üzere 76 öğrencinin katıldığı araştırmada
        veriler somut kültürel miras tutum ölçeği kullanılarak toplanmış ve SPSS 18.0 ile analiz edilmiştir. Çalışma
        sonucunda 6. Sınıf sosyal bilgiler dersinde verilen kültürel miras eğitiminin, öğrencilerin somut kültürel
        mirasa karşı tutumlarını olumlu etkilediği bulunmuştur.
             Hayta, Karabağ ve Yumak (2016); Yaşanılan Tarihsel Mekânın Öğrencilerin Tarih Bilinci İle İlişkisi (Ga-
        ziantep İli Örneği) adlı çalışmalarında veri toplamak için tarama yöntemi kullanılmışlar ve 28 lisede 2060
        öğrenci ile uygulama yapıp 1703 öğrenciden dönüt almışlardır. Araştırma sonucunda öğrencilerin tarih
        bilincinin orta düzeyde, tarihsel mekân ilgisinin ise yüksek düzeyde olduğu ve tarih bilinci ile tarihsel mekâna
        ilgisi arasında bir ilişki bulunduğu tespit edilmiştir.
             Güneş ve Alagöz (2018); turizm eğitimi alan öğrencilerin kültürel miras tutumları üzerine yaptıkları
        çalışmada Yeşilbursa (2011) tarafından geliştirilen Somut Kültürel Miras Tutum Ölçeği’ni kullanmışlardır.
        Anket uygulamasını 115 öğrenciyle gerçekleştiren araştırmacılar, genel olarak öğrencilerin kültürel miras
        unsurlarına yönelik tutumlarının olumlu olduğu sonucuna varmışlardır.
             Bu çalışmanın amacı toplumdaki tarihi çevre ve müze bilincinin envanter aracılığı ile çeşitli değişkenler
        açısından belirlenmeye çalışılmasıdır. Bu amaçla araştırmanın temel soruları
             1– Katılımcıların tarihi eserlere olan ilgileriyle demografik özellikler arasında nasıl bir ilişki vardır?
             2- Müzelere olan ilgileriyle demografik özellikler arasında nasıl bir ilişki vardır?
             Olarak belirlenmiştir.


             2. Yöntem

             Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli tercih edilmiştir. Tarama
        modeli bir durumu olduğu haliyle betimlemeyi hedefleyen araştırma modelidir (Karasar, 2010). Araştır-
        manın genel örneklemini Türkiye vatandaşları oluşturmaktadır ve araştırmada Kolay ulaşılabilir örneklem
        yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya toplam 304 kişi katılmıştır.
             Araştırmacılar tarafından oluşturulan anket örneklemdeki gönüllü katılımcılara uygulanmıştır. Anket,
        demografik özelliklerin bulunduğu bölüm ve uzman görüşü yardımıyla düzenlenmiş anket sorularından
        oluşan bölüm olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Demografik özellikler bölümü cinsiyet, yaş, eğitim
        durumu, meslek, aylık gelirle ilgili sorular içermektedir.
             Büyüköztürk (2005)’e göre anket geliştirme aşamaları aşağıdaki şekilde verilmiştir.
             1.  Aşama: Problem Tanımlama

             Bir araştırmanın yapılabilmesi için araştırma probleminin belirlenmesi gerekmektedir. Bu nedenle
        literatür taranmış ve araştırma probleminin tanımı yapılmıştır.
             2. Aşama: Madde Yazma

             Alanyazında karşılaşılan anket, araştırma ve görüşme soruları derlenmiş ve bunun ışığında madde
        havuzu oluşturularak taslak anket formu hazırlanmıştır. Oluşturulan ilk taslak form, 5 tanesi açık uçlu
        soru, 23 tanesi derecelendirme sorusu olmak üzere 28 adet soru içermektedir. Derecelendirme sorula-
        rında seçenekler olumludan olumsuza doğru sıralanmıştır.
             3. Aşama: Uzman Görüşü Alma

             Araştırmacılar tarafından hazırlanan madde havuzu uzman görüş formu haline getirilerek, içinde Türkçe

               artvincovidcongress.org                   534                                      - Bildiri Metni -
   529   530   531   532   533   534   535   536   537   538   539