Page 621 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 621
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Pandemi Sürecinde Geçici Koruma Altındaki Çocukların Eğitime Erişim Problemi
Sevda KUBİLAY a
aÖğr. Gör. Dr. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi,sevda.kubilay@ohu.edu.tr
Özet
Dünyayı sarsan COVID-19 pandemisi nedeniyle pek çok ülke uzaktan eğitim sürecine geçiş yapmıştır.
Ancak sosyo-ekonomik eşitsizliklere bağlı olarak ortaya çıkan dijital uçurum eğitime erişimi engellemiştir.
Yerinden edilen çocuklar pandemi döneminden en fazla etkilenen dezavantajlı gruplar arasında yer almaktadır.
Bu araştırmada Türkiye’de geçici koruma statüsüne sahip olan Suriyeli öğrencilerin pandemi sürecinde
yaşadığı eğitsel sorunların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma kolay ulaşılabilir örneklem yöntemiyle
belirlenen, okula kayıtlı Suriyeli öğrenciler ve aileleri ile gerçekleştirilmiştir. Yarı-yapılandırılmış görüşme
formu ile yürütülen nitel araştırmada 11 öğrenci ve ebeveynleri yer almıştır. Tercüman eşliğinde yürütü-
len görüşmelerde katılımcılara öğrencilerin uzaktan eğitimi ne derecede takip ettiğini ve eğitime erişimde
yaşadıkları sorunları tespit etmek amacıyla sorular yönetilmiştir. Araştırma verileri betimsel analiz yön-
temiyle değerlendirilmiş ve araştırmaya katılan öğrencilerin yarısından fazlasının eğitime erişimi olduğu
ancak sürdürülebilirlik noktasında sıkıntı yaşadıkları görülmüştür. Eğitime erişimi olmayanların uzaktan
eğitim süreci hakkında sağlıklı olarak bilgilendirilmedikleri, Türkçe yeterliliğine ve dersleri takip etmesini
mümkün kılacak tv, bilgisayar, tablet gibi elektronik cihazlara sahip olmadıkları görülmüştür.
Erişim sağlayan öğrencilerin ise yaşadıkları ortamın öğrenme sürecini olumsuz etkilemesi, kalabalık
ev ortamına sahip olmaları, evde birden fazla öğrencinin olması, internet erişiminin sınırlı olması, ilgi ve
istek kaybı gibi nedenlerle dersleri sürekli olarak takip edemedikleri bilgisine ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Pandemi, Geçici Koruma Altındaki Öğrenciler, Eğitime Erişim
- Bildiri Metni - 621 Eğitimde Yeni Normlar-II