Page 626 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 626
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Şekil 1. incelendiğinde çocukların hangi amaçlarla sosyal medya kullanımı gerçekleştirdikleri görül-
mektedir. Bu amaçlara ilişkin bazı katılımcı ifadelerine aşağıda yer verilmiştir.
K10: Oyun ağırlıklı videolar izliyorlar. Ayrıca örnek aldıkları youtuberlar var. Onların çektikleri videoları
çoğunlukla seyrediyorlar.
K9: En çok youtube videoları izliyor. Daha eğlence ve bilgi içerikli kanalları izliyor. Bunun dışında oyun
videoları oynadıkları esnada çekilip yüklenen videoları seyretmeyi de seviyor hatta kendi oynuyormuş gibi
de tepkiler verebiliyor.
K12: Korku içerikli videolar izlemeyi çok seviyor. Bu zaman zaman bir palyaço videosu zaman zaman
ise silah oyunu oynayanların videoları olabiliyor. Ne kadar uyarırsak uyaralım izlemeye devam ediyor.
K13: günlük hayatın gösterildiği vlog videolarını izlemeyi çok seviyor. Tiktok videoları izleyip çekmek
istiyor.
K7: Daha çok oyun videoları izliyorlar. Oynadıkları oyunlar hakkında çekilen ve tüyoların, kuralların
anlatıldığı videolar bunlar. Aynı zamanda deney videoları da izliyorlar.
Katılımcı ifadelerine göre çocukların daha çok eğlence içerikli oyun ve çizgi film videoları maksatlı
sosyal medya kullanımı gerçekleştirdikleri görülmüştür. Bunun yanında bilgi, şiddet ve korku içeren vide-
oların da çocuklar tarafından incelendiği ve içerik paylaşma isteğinin oluştuğu görülmüştür.
Ebeveynin Sosyal Medya Denetimi
Bu kısımda çocukların sosyal medya kullanımlarının ebeveynler tarafından denetlenip denetlenmediği
ve nasıl denetlendiği üzerine alt temalar oluşturularak sunulmuştur.
Şekil 2. Ebeveynin Sosyal Medya Denetimi Teması ve Alt Temaları
Şekil 2. incelendiğinde ebeveynlerin sosyal medya denetimi sağlayıp sağlamadıkları ve nasıl denetim
sağladıkları görülmektedir. Bu temalara ilişkin bazı katılımcı ifadelerine aşağıda yer verilmiştir.
K12: Yemeğini bitirmesi için bir araç olarak kullanabiliyoruz çünkü yeme problemleri de olan bir çocuk
aynı zamanda. Dersini bitirdiği zaman videoları izlemesine izin veriyoruz. Zaman zaman ise yaramazlık
yapmaya başladığında sosyal medya da vakit geçirmesine izin veriyoruz.
K15: Günlük yapmaları gereken sorumlulukları yerine getirirse izin veriyorlar. Örneğin kitabını okursan
yarım saat bilgisayarda vakit geçirebilirsin gibi.
K4: Sosyal medya uçsuz bir deniz olduğu için içine bir kez girdikten sonra çocuğu kontrol etmek çok
kolay olmayacaktır. Ebeveynler muhtemelen çocuklarının sosyal medya hesaplarına takipçi olarak belli bir
düzeyde denetim yapıyorlardır. Ama tabi ki bu etkili bir denetim oluşturmaz. En doğru denetimi çocuğun
kendisinin yapacağı kanaatindeyim. Bu nedenle ebeveynin yapması gereken şeyin çocuğunu sosyal medya
da karşısına çıkabilecek zararlı içerikler konusunda bilinçlendirmek ve artıları eksileriyle birlikte sosyal
medya kullanımını çocuğun da fikirlerini önemseyerek tartışmak olduğunu düşünüyorum.
artvincovidcongress.org 626 - Bildiri Metni -