Page 624 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 624
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
GİRİŞ
Bilgi ve iletişim çağında yaşayan günümüz toplumlarının ihtiyaçlarının farklılaşması beraberinde gele-
neksel medyaya alternatif olarak türeyen sosyal medyanın gelişmesine olanak tanımakta, dolayısıyla her
geçen gün güçlenen bu mecranın uygulama, içerik çeşitliliği ve aktif kullanıcı sayısını katlayarak ilerlediği
görülmektedir (Otrar, 2014).
Sosyal medya, karşılıklı olarak bilgi paylaşımında bulunulan, zaman ve içerik sınırlaması olmayan
özgür paylaşımın sağlandığı, globalde görülür şekilde etkili olan, online bir medya alanıdır (Poytner, 2012).
Farklı bölgelerde yaşayan insanlara eş zamanlı etkileşim veren bu sosyal ağ, dünya genelinde olduğu gibi
Türkiye’ de de büyük ilgi görmekte ve çok sayıda aktif kullanıcısı bulunmaktadır (Fırat, 2016).
Değişen ve gelişen bu dünya düzeninin bir parçası olmak, yaşanılan çağın gerisinde kalmamak için
önem ifade etmekte bu farklılaşma hali yetişkinleri olduğu kadar henüz eleştirel düşünme becerisi geliş-
memiş, her yönden gelişmekte olan çocukları da etkisi altına almaktadır (İşçibaşı, 2011). Çocukların sosyal
medya kullanımı her geçen gün daha kolay hale gelmekte geliştirilen elektronik cihazlar ve bu cihazlara
gelen güncellemeler ise çocukların ilgisini çekmekte dolayısıyla çocukları bu mecralarda daha çok vakit
geçirmeye teşvik etmektedir.
Bu kullanımın içerik ve zaman kontrolü ise ebeveynler tarafından sağlanmalı ve doğru müdahaleler
yardımıyla çocuklar bu mecralardaki zararlı içeriklerden kaçınması ve yararlı içeriklere yönelmesi durumu
sağlanmalıdır (Akdağ, Yeni Medyada Çocuk Haberciliği: ‘Milliyet Çocuk’, ‘Hürriyet Çocuk’ ve ‘Cicicee Çocuk
Deyince’ Sayfalarının İncelenmesi , 2016)
Çocukların bu denli etkilenmeye açık haline gelmesini sağlayan birtakım etkileyiciler mevcuttur. En
önemli etkileyici ise ebeveyn ilgisi ve tutumudur.
Yapılan çalışmalar her iki ebeveyni çalışan çocukların sosyal ortamlardan daha çok soyutlandığını ve
sosyal medyada daha fazla vakit geçirerek yalnızlaştığını ortaya koymaktadır (Güleç, 2018). Her iki ebevey-
nin çalıştığı durumda çocuğa gün boyu bakımveren başkası olduğundan sosyal medya denetimi konusunda
herhangi bir kontrol ve yaptırım görmeyen çocuk ise olumsuz olarak nitelendirilebilecek içeriklere maruz
kalabilmekte ilerleyen dönemde kendisinden beklenmeyen tutum ve davranışlara başvurabilmektedir.
(Akdağ, Çocuklara Yönelik Tüketim Alanı Olarak Yeni Medya: Tippez Biizm Yerimiz Örneğinde İnceleme, 2017).
Sosyal medya kullanımının çocukların zihin dünyasından, duygu, düşünce ve davranışlarında meyda-
na gelen değişimlere , karar mekanizmalarından, ebeveynleri ve arkadaşlarıyla olan ilişkilerinin kalitesine
kadar pek çok açıdan çocukların psikolojilerinin ne şekilde etkilendiğini göstermenin hedeflendiği bu çalışma,
çocukların sosyal medyayı bilinçsiz kullanmalarının olumlu ve olumsuz etkilerini ortaya koymakta, süreç
içerisinde ebeveynlere düşen sorumluluklar konusunda rehberlik etmekte, dolayısıyla sürecin sağlıklı ge-
çirilmesi noktasında alınabilecek önlemler açısından da önem ifade etmektedir.
Yöntem
Araştırma Deseni
Bu araştırma, sosyal medya kullanımının çocukların psikolojileri üzerindeki etkilerini ortaya koymayı
hedefleyen, bu amaç doğrultusunda nitel araştırma geleneği kapsamında yer alan fenomenolojik desen
kullanılarak gerçekleştirilmiş bir çalışmadır. Bu desende gerçekleştirilen araştırmalarda bir olguya ilişkin
deneyimler ve deneyimlere ilişkin birtakım çıkarımları kapsayan bilişsel yapının etkili olarak ve derinle-
mesine şekilde kullanıldığı bir desendir (Ersoy, 2016). Sosyal medyadaki içeriklerin çocukların duygu,
düşünce ve davranışları üzerindeki etkilerinin araştırıldığı bu çalışmada bireylerin bireysel deneyimleri ve
bu deneyimlere yükledikleri anlamlar, bireyler üzerinde meydana getirdiği düşünceler ve bu düşüncelerin
nasıl yorumlandığıyla ilgili bilgilerin gerekliliğinden kaynaklı fenomenolojik desen kullanılmış olup çalışma
yürütülmüştür.
artvincovidcongress.org 624 - Bildiri Metni -