Page 651 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 651

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




                 Çocuğun gelişiminde en önemli etken ailedir. Ailesi ne yaparsa onu kopyalamaya çalışan bir çocuk, bu
            özelliği büyüdüğünde de gösterecektir. Her alanda olduğu gibi boş zamanlarda da ailesini kopyalayacak ve
            ileri yaşamında da aynı alışkanlığı sürdürecektir. Televizyon izlenimi  ise genel aile yapısında boş zamanlarda
            yapılan bir aktivitedir. Bu açıdan televizyonda her yaşa uygun içerik oluşturmak önemlidir (Özdemir, 2020).
                 Alanyazında, Aydın (2012), çocuklarda obezitenin artması ve bunun reklamlarla ilişkisi olduğunu, Ersoy
            ve Özbaş, (2020) 15 yaş altı çocuklarda gıda tüketiminde reklamların etkisinin olduğunu, Şeker, Hastaoğlu,
            (2020) yemek işletmelerinin çocuklarında tehlikeli bir şekilde artan obezite sorununa etkisinin olduğunu,
            Yılmaz (2020) televizyon reklamlarının simgeleri ve sunuş biçiminin yiyecek tüketme üzerinde etkisinin
            olduğunu belirtmişlerdir.
                 Bu çalışmada ülkemizde evde kal çağrılarının yapıldığı ve hareketsiz yaşam tarzının daha da belirginleş-
            tiği bu günlerde, çoğunlukla çocukların da ekran başında olduğu televizyonun en çok izlenen saatlerindeki
            (prime time) reklam kuşaklarında yayınlanan reklamların incelenmesi amaçlanmıştır.
                 Araştırmanın temel problemleri olarak,
                 1.  Prime time reklam kuşaklarında en çok hangi reklamlar izlenmektedir?
                 2. Prime time reklam kuşaklarındaki reklamların çocukları obeziteye sevk etmeye durumları nedir?,

                 3. Prime time reklamlara çocukların gözünden anne ve babaların tepkileri nasıldır?

                 Soruları belirlenmişir.


                 2. Yöntem


                 Araştırma Modeli: Bu araştırma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli ile hazırlan-
            mıştır. Tarama modeli geçmişte veya günümüzde de bir durumu olduğu biçimde betimlemeyi amaçlayan
            araştırma türü olarak tanınır. Karasar (2010) ve Büyüköztürk (2014)’ e göre ise tarama modeli genellikle
            öteki araştırmalara oranla daha büyük örneklemler üzerine yapılan bir konu ya da olayla ilgili gönüllülerin
            bakış açılarının veya ilgi, kabiliyet, tutum v.b belirlendiği bilimsel araştırmalardır.
                 Araştırmanın evren ve örneklemi: Araştırmanın genel evrenini ilkokul, ortaokul ve lise öğrencileri
            oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise aynı ilin içerisindeki ilçelerdeki öğrenciler oluşturmaktadır.
            Araştırmaya Türkiye genelindeki 208 öğrenci katılım sağlamıştır. Araştırma örneklemi için kolay ulaşıla-
            bilir örneklem yöntemi kullanılmıştır. Kolay ulaşılabilir örneklem, zamandan tasarruf sağlar (Baltacı,2018).
                 Veri Toplama Aracı: Araştırmacılar tarafından geliştirilen anketin son hali gönüllü katılımcılar üzerinde
            uygulanmıştır. Ayrıca form, içinde demografik özelliklerin olduğu başka bir formla birleştirilerek sunulmuştur.
                 Büyüköztürk(2014) anket oluşturmanın adımlarını şöyle açıklamaktadır:

                 a-Problemi Tarama
                 Bir çalışma için öncelikle bir problem gereklidir. Bu problemi belirlemek içinse literatür taraması ya-
            pılmalıdır. Bu nedenle ilk olarak detaylı bir literatür taraması yapılmıştır.

                 b-Madde Yazma
                 Alanyazında karşılaşılan sorular not tutulmuştur. Buna göre problemi yansıtan maddeler yazılmış ve
            madde havuzunda bir araya getirilmiştir. Toplamda 34 soru bulunmaktadır. Ayrıca bu ankette açık uçlu 9
            soru, göreceli 23 soru vardır.  Göreceli sorular için 5’li likert çalışılmıştır.
                 Kesinlikle Katılmıyorum
                 Katılmıyorum
                 Kararsızım
                 Katılıyorum


            - Bildiri Metni -                                651                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   646   647   648   649   650   651   652   653   654   655   656