Page 651 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 651
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Çocuğun gelişiminde en önemli etken ailedir. Ailesi ne yaparsa onu kopyalamaya çalışan bir çocuk, bu
özelliği büyüdüğünde de gösterecektir. Her alanda olduğu gibi boş zamanlarda da ailesini kopyalayacak ve
ileri yaşamında da aynı alışkanlığı sürdürecektir. Televizyon izlenimi ise genel aile yapısında boş zamanlarda
yapılan bir aktivitedir. Bu açıdan televizyonda her yaşa uygun içerik oluşturmak önemlidir (Özdemir, 2020).
Alanyazında, Aydın (2012), çocuklarda obezitenin artması ve bunun reklamlarla ilişkisi olduğunu, Ersoy
ve Özbaş, (2020) 15 yaş altı çocuklarda gıda tüketiminde reklamların etkisinin olduğunu, Şeker, Hastaoğlu,
(2020) yemek işletmelerinin çocuklarında tehlikeli bir şekilde artan obezite sorununa etkisinin olduğunu,
Yılmaz (2020) televizyon reklamlarının simgeleri ve sunuş biçiminin yiyecek tüketme üzerinde etkisinin
olduğunu belirtmişlerdir.
Bu çalışmada ülkemizde evde kal çağrılarının yapıldığı ve hareketsiz yaşam tarzının daha da belirginleş-
tiği bu günlerde, çoğunlukla çocukların da ekran başında olduğu televizyonun en çok izlenen saatlerindeki
(prime time) reklam kuşaklarında yayınlanan reklamların incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın temel problemleri olarak,
1. Prime time reklam kuşaklarında en çok hangi reklamlar izlenmektedir?
2. Prime time reklam kuşaklarındaki reklamların çocukları obeziteye sevk etmeye durumları nedir?,
3. Prime time reklamlara çocukların gözünden anne ve babaların tepkileri nasıldır?
Soruları belirlenmişir.
2. Yöntem
Araştırma Modeli: Bu araştırma nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli ile hazırlan-
mıştır. Tarama modeli geçmişte veya günümüzde de bir durumu olduğu biçimde betimlemeyi amaçlayan
araştırma türü olarak tanınır. Karasar (2010) ve Büyüköztürk (2014)’ e göre ise tarama modeli genellikle
öteki araştırmalara oranla daha büyük örneklemler üzerine yapılan bir konu ya da olayla ilgili gönüllülerin
bakış açılarının veya ilgi, kabiliyet, tutum v.b belirlendiği bilimsel araştırmalardır.
Araştırmanın evren ve örneklemi: Araştırmanın genel evrenini ilkokul, ortaokul ve lise öğrencileri
oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise aynı ilin içerisindeki ilçelerdeki öğrenciler oluşturmaktadır.
Araştırmaya Türkiye genelindeki 208 öğrenci katılım sağlamıştır. Araştırma örneklemi için kolay ulaşıla-
bilir örneklem yöntemi kullanılmıştır. Kolay ulaşılabilir örneklem, zamandan tasarruf sağlar (Baltacı,2018).
Veri Toplama Aracı: Araştırmacılar tarafından geliştirilen anketin son hali gönüllü katılımcılar üzerinde
uygulanmıştır. Ayrıca form, içinde demografik özelliklerin olduğu başka bir formla birleştirilerek sunulmuştur.
Büyüköztürk(2014) anket oluşturmanın adımlarını şöyle açıklamaktadır:
a-Problemi Tarama
Bir çalışma için öncelikle bir problem gereklidir. Bu problemi belirlemek içinse literatür taraması ya-
pılmalıdır. Bu nedenle ilk olarak detaylı bir literatür taraması yapılmıştır.
b-Madde Yazma
Alanyazında karşılaşılan sorular not tutulmuştur. Buna göre problemi yansıtan maddeler yazılmış ve
madde havuzunda bir araya getirilmiştir. Toplamda 34 soru bulunmaktadır. Ayrıca bu ankette açık uçlu 9
soru, göreceli 23 soru vardır. Göreceli sorular için 5’li likert çalışılmıştır.
Kesinlikle Katılmıyorum
Katılmıyorum
Kararsızım
Katılıyorum
- Bildiri Metni - 651 Eğitimde Yeni Normlar-II