Page 661 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 661

Eğitimde Yeni Normlar-II                                  Uluslararası Covid-19 Kongresi




            laştırır ve mutluluk verir.
                 Doğa eğitimi üzerine yapılan alan yazınları incelendiğinde, Güler (2009) Ekoloji Temelli Çevre Eğitimi
            adlı çalışmasında, çevre eğitiminin öğretmenlerin doğaya yönelik görüşlerin olumlu yönde etkilediğini
            belirtmiştir.
                 Köşker (2013) ilkokul öğrencileriyle yaptıkları çalışmada ilkokul öğrencilerinin doğayı bir yaşam alanı
            olarak gördüklerini, mutluluk ve huzur kaynağı olarak belirtmişlerdir.
                 Deniş-Çeliker ve Akar (2015) ortaöğretim öğrencilerinin “doğa” kavramına ilişkin algıları üzerine yap-
            tığı çalışmada, 238 ortaöğretim öğrencisinin 75 adet metaforu 9 farklı kategoride (yaşanılan yer, yaşam
            kaynağı, fedakâr, heyecan ve huzur veren, yol gösterici, vazgeçilmez bir değer, ders veren, renk ve çeşit-
            lilik) algılandığını belirtmiştir.
                 Kıray Vural ve Özdemir (2015) “Yaşlıların Doğa/Bahçe Algıları Üzerine Bir Araştırma: Denizli Örneği”
            başlıklı çalışmalarında; yaşlıların bulundukları bölge, sosyodemografik ve sosyokültürel özellikleri farklı
            olmasına karşın doğal ortamı tercih etme eğiliminde ve doğanın insan üzerine olumlu yönde etkisinin
            olduğu düşüncesine sahip yaşlılık topluluğu olduğu belirtmiştir.
                 Kahyaoğlu ve Kırıktaş (2016), “Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin “Doğa” Kavramına İlişkin Algı-
            larının Metafor Yoluyla İncelenmesi” adlı araştırmalarında; ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin doğa
            kavramına ilişkin sahip oldukları metaforları ortaya çıkarmak ve bu metaforları eğitim durumu ve cinsiyet
            değişkenlerine göre incelemişlerdir. Yapılan araştırma sonucunda metaforlarda yararlanarak doğa kavramı,
            doğanın korunması veya doğa eğitimine yönelik ölçekler geliştirilebileceğini belirtmiştir.
                 Bu çalışmanın amacı her yaş grubunu temsil edecek şekilde insanların “doğal ortamlar” hakkındaki
            düşüncelerinin “görüşme yöntemi “ile belirlenmeye çalışılmasıdır. Çalışmanın temelini oluşturan sorular
            şu şekilde belirlenmiştir.
                  İnsanlar doğal ortamları nasıl tanımlamaktadır?
                 2- İnsanların yaşadıkları yerlerin doğa ile aralarındaki ilişkinin değişiminde rolü nedir?
                 3- İnsanlar doğal ortamlara ne zaman ihtiyaç duyarlar?
                 4- İnsanlar doğal ortamlara ulaşmak için nasıl bir yol izlerler?
                 5- Pandemi döneminde doğal ortamlara olan bakış açıları nasıl değişmiştir?
                 6- İnsanlar doğal ortamlarda neler hissederler?
                 7- İnsanların ortam değişikliklerine karşı tepkileri nedir?
                 8- Teknoloji, insanların doğal ortamlarla olan ilişkisini nasıl etkiliyor?
                 9- İnsanlar teknolojiyi arkadaş olarak mı yoksa ihtiyaç olarak mı görüyor?
                 10- Teknoloji bağımlılığı insanların doğaya olan bakışını nasıl etkiliyor?


                 2. Yöntem

                 Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden görüşme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları
            Mersin ilinin Tarsus ilçesinde ikamet eden bireylerden oluşmaktadır. Çalışmada bireylerin farklı yaşlarda
            olması göz önünde bulundurulmuş, cinsiyet faktörü gözetilmemiştir. Bu nedenle cinsiyet çalışmanın sınırlı-
            lıkları arasında yer almamaktadır. Bu çalışmaya yaşları 23, 50 ve 72 yaşlarında olan 3 kadın ve 17 yaşında
            olan 1 erkek katılımcı katkı sağlamıştır.
                 Araştırmada veri toplama yöntemi olarak görüşme yöntemi kullanılmıştır. Sahip olduğu standartlık ve
            esneklik nedeni ile yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinin eğitim bilim araştırmalarına uygun bir yöntem
            olduğunun kararına varılmıştır. Bu kapsamda alanyazın taraması araştırmacılar tarafından yapılarak yarı
            yapılandırılmış görüşme formu geliştirilmiştir.
                 Görüşme formunun ilk taslağında 23 açık uçlu ve demografik özellikleri barındıran sorular oluşturul-
            muştur. Bu soruların amaca hizmet etmesi, açık ve anlaşılır olması, akademik değer taşıması için uzman
            görüşüne sunulmuştur. Alınan geribildirimler, görüş ve öneriler başlığı altında görüşme soruları yeniden


            - Bildiri Metni -                                661                   Eğitimde Yeni Normlar-II
   656   657   658   659   660   661   662   663   664   665   666