Page 657 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 657
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Tablo 5’ te ‘Pandemiyle beraber son dönemlerde gıda reklamlarında artış olduğunu düşünürüm.’
sorusuna en düşük cevaplar (0-1000: 0,0%) ‘Kesinlikle Katılmıyorum, Kararsızım, Katılıyorum’(1000-2000:
9,1%) ‘Kesinlikle Katılmıyorum, Katılıyorum’(2000-3000, 3000-5000, 10000+: 0,0%, 5000-10000:
1,5%)’Kesinlikle Katılmıyorum’ olup en yüksek cevaplar (0-1000: 66,7%, 1000-2000: 36,4%, 2000-
3000:42,2%, 10000+:32,1%) olmuştur. ‘Alışverişte her zaman en çok reklamını beğendiğim gıda ürünü
alırım.’ adlı soruya en düşük cevaplar (0–1000: 0,0%) ‘Kararsızım’(1000–2000: 0,0%) ‘Kesinlikle Katıl-
mıyorum’(2000–3000, 10000+: 0,0%, 3000–5000: 2,0%, 5000–10000:5,9%) ‘ Kesinlikle Katılıyorum’
olduğu görülmekle beraber en yüksek cevapların (0–1000: 33,3%) ‘Katılmıyorum, Katılıyorum’(1000–2000:
36,4%) ‘Katılmıyorum, Kararsızım’(2000–3000: 37,8%) ‘Katılmıyorum’ (3000–5000: 42,0%) ‘Katılıyo-
rum’(5000–10000:36,8%, 10000+:35,7%) ‘Katılmıyorum’ olmuştur
4-Tartışma Ve Sonuç
Bu bölümde bulgular bölümünden hareketle oluşturulan tartışma ve sonuç yer almaktadır. Dağılımlar
ve verilen yanıtlar değerlendirildiğinde mantıklı sonuçlara ulaşılmıştır.
Tablo 2 ve Tablo 3 yorumlanacak olursa Tablo 2 ’de erkek ve kızların genelde benzer cevap verdiği gö-
rülmektedir. Buradan genel olarak tüm cinsiyet gruplarının gıda reklamlarından hoşlanmadığı ve ailelerinin
çocuklarının gıda problemleri (obezite, yetersiz beslenme v.b) yaşayacağını düşünmedikleri gözlemlenebilir.
Tablo 3’ te ise yaş arttıkça düşen ama genel olarak yüksek seviyelerde olan bir istek vardır. Bu durum
‘‘reklam sonrası istek’’ olarak açıklanabilir. Aynı şekilde genel olarak tüm gruplarda reklamlara karşı iyi
olmayan bir yaklaşım vardır. Ayrıca bu yaklaşım yaş büyüdükçe daha da artmaktadır. Sonuç olarak Tablo
2 ve Tablo 3’ ün sağladığı verilerin benzer olduğu görülmüştür.
Tablo 4’ te ise yine bilgi durumuna göre reklama karşı iyi olmayan bir yaklaşım vardır. Tabloya detaylı
bakıldığında yukarıdaki bilgileri doğrulayacak bir veri vardır. Zayıfım Var ve Sınıfımı Geçerim Ama Başarı
Belgesi Almam grubunda olan kişiler reklamlara karşı biraz daha olumlu yaklaşırken diğer gruplar (Onur
Belgesi, Teşekkür Belgesi, Takdir Belgesi) daha olumsuz cevap vermişlerdir. Buradan reklam algısının bireye
ve az bir oranla da olsa başarı durumuna göre değişebildiği yargısına varılabilir.
Tablo 5’ te de pandemide gıda reklamı artışının çok olduğu düşünüldüğü ve diğer tablolarda görüldüğü
gibi reklamlara karşı genelde “kötü” olduğu düşünülen bir yaklaşım gözlemlenmektedir. Ayrıca Tablo 5’
te ailelerin gıda fiyatlarından şikâyetçi olduğu da görülmüştür. Buradan reklamların aile içi de tartışıldığı
anlaşılmaktadır.
Obezitenin insanları özellikle çocukları etkilemesi gelecekte tehlike yaratabilecektir. Reklamların obe-
ziteyi etkilemede önemli bir yeri olduğu da düşünüldüğünde ve de anlaşıldığında reklamların daha sağlıklı
üretilmesi beklenmektedir. Aynı zamanda aile içinde de ebeveynlere önemli görevler düşmekte, çocukların
sağlığını düşünerek hareket etmelilerdir.
Çakır (2012), obezite ve “fast-food” kültürünün televizyon reklamcılığı ile daha çok arttığının uzmanlar
tarafından görüldüğünü belirtmiştir. Televizyon reklamcılığının çocukları daha çok yemek sektörü bağla-
mında etkilemek için gelişme göstermesi de bu durumu açıklamaktadır.
Aynı şeklide Özdemir (2020) de sektörde gıda reklamlarının giderek arttığını ve daha genç kitleye
hitap etmeye başladığını gözlemlemiştir. Karaçor, Tuncer ve Bulduklu (2018) ‘nun çalışmasına göre ise ço-
cuklar sağlıklı reklamlardan çok sağlıksız reklamları hatırlaması gıda reklamlarının da artışını ve obeziteyi
tetiklediğini ortaya koymaktadırlar. Benzer bir sonuçla da Çelebi (2014) televizyon reklamlarının obezite
gelişiminde risk taşıya bileceğini belirtmiştir.
Sonuç olarak, tüm tablolarda görüldüğü üzere reklama karşı ailelerin de çocukların da iyi olmayan
bir yaklaşımları olduğu, ayrıca çocuklarda bu yaklaşımın en az cinsiyet, okul seviyesi ve para durumunu;
en çok da başarı durumunu etkilediği gözlemlenmiştir.
- Bildiri Metni - 657 Eğitimde Yeni Normlar-II