Page 172 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 172

Pandemi Sürecinde Okul Çağındaki Bireylerde

                                         Birincil, İkincil Duyguların Deneyimlenmesi ve

                                                        Duygu Düzenleme




                                                Dr. Zübeyde ENDER SARIÇALI

                                                      Milli Eğitim Bakanlığı

                                                 Rehberlik ve Psikolojik Danışman

                                                    zubeyde.ender@gmail.com

               Özet




                      Covid-19 pandemisi küresel olarak etkisini sürdürmektedir. Pandemi sürecinde yüzbinlerce birey
               yaşamını yitirmiş ve milyonlarca doğrulanmış vaka görülmüştür. Bu küresel tehdit sonucunda kaygı,
               endişe, korku, öfke, umutsuzluk, bıkkınlık, çökkünlük ve suçluluk gibi birincil ve ikincil duygular yoğun
               bir şekilde yaşanabilmektedir.

                      Bu duygularla işlevsel bir biçimde baş edememek gelişimsel açıdan daha kırılgan olan çocuklar
               ve ergenlik çağındaki bireyler için önemli bir risk faktörüdür. Bu nedenle okul çağındaki bireylerin
               süreçte  işlevsel  duygu  düzenleme  stratejilerini  kullanmaları  hem  doğrudan/dolaylı  travmatik
               deneyimlerin  üstesinden  gelmeleri  hem  de  süreç  sonrasında  psikolojik  işlevselliklerini  sürdürmeleri
               bakımından oldukça önemlidir.

                      Dolayısıyla bu çalışmada duygu düzenleme ve Covid-19’a ilişkin literatür incelenmiş, gelişim
               dönemi göz önüne alınarak öğrencilerin duygularını ne şekilde düzenlemelerinin işlevsel olabileceği
               tartışılmıştır. Bu süreçte okul psikolojik danışmanlarının uzaktan eğitim olanaklarını etkili bir şekilde
               nasıl  kullanabilecekleri,  duygu  düzenleme  bağlamında  öğrencilere  ne  gibi  destek  sunabilecekleri
               konusunda öneriler getirilmiştir.




               Anahtar Kelimeler: Covid-19 Pandemisi, Birincil/İkincil Duygular, Duygu Düzenleme, Okul
               Psikolojik Danışmanları














                                                              172
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177