Page 172 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 172
Pandemi Sürecinde Okul Çağındaki Bireylerde
Birincil, İkincil Duyguların Deneyimlenmesi ve
Duygu Düzenleme
Dr. Zübeyde ENDER SARIÇALI
Milli Eğitim Bakanlığı
Rehberlik ve Psikolojik Danışman
zubeyde.ender@gmail.com
Özet
Covid-19 pandemisi küresel olarak etkisini sürdürmektedir. Pandemi sürecinde yüzbinlerce birey
yaşamını yitirmiş ve milyonlarca doğrulanmış vaka görülmüştür. Bu küresel tehdit sonucunda kaygı,
endişe, korku, öfke, umutsuzluk, bıkkınlık, çökkünlük ve suçluluk gibi birincil ve ikincil duygular yoğun
bir şekilde yaşanabilmektedir.
Bu duygularla işlevsel bir biçimde baş edememek gelişimsel açıdan daha kırılgan olan çocuklar
ve ergenlik çağındaki bireyler için önemli bir risk faktörüdür. Bu nedenle okul çağındaki bireylerin
süreçte işlevsel duygu düzenleme stratejilerini kullanmaları hem doğrudan/dolaylı travmatik
deneyimlerin üstesinden gelmeleri hem de süreç sonrasında psikolojik işlevselliklerini sürdürmeleri
bakımından oldukça önemlidir.
Dolayısıyla bu çalışmada duygu düzenleme ve Covid-19’a ilişkin literatür incelenmiş, gelişim
dönemi göz önüne alınarak öğrencilerin duygularını ne şekilde düzenlemelerinin işlevsel olabileceği
tartışılmıştır. Bu süreçte okul psikolojik danışmanlarının uzaktan eğitim olanaklarını etkili bir şekilde
nasıl kullanabilecekleri, duygu düzenleme bağlamında öğrencilere ne gibi destek sunabilecekleri
konusunda öneriler getirilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Covid-19 Pandemisi, Birincil/İkincil Duygular, Duygu Düzenleme, Okul
Psikolojik Danışmanları
172