Page 171 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 171
Covid-19 Pandemisi Sürecinde
Ergenlik Dönemindeki Öğrencilerin
Yaşayabilecekleri Varoluşsal Kaygı ve
Bu Kaygının Olası Yansımaları
Dr. Öğretim Üyesi Mehmet SARIÇALI
Nevşehir Üniversitesi
Fen Edebiyat Fakültesi
Psikoloji Bölümü
mehmetsaricali@nevsehir.edu.tr
Özet
Bu çalışmada, Covid-19 pandemisi sürecinde ergenlik çağındaki öğrencilerin yaşayabileceği
varoluşsal kaygı ve bu kaygı bağıntılı güçlüklere yönelik öngörüler ortaya konulmuştur. Bu anlamda
psikolojik danışma ve Covid-19 yazını incelenmiştir.
Pandemi sürecinde oluşan varoluşsal kaygı, artan belirsizlik algısı ve günlük rutinin
bozulmasının sonuçları Dehşet Yönetimi Kuramı (Terror Management Theory), Bilişsel Tutarsızlık
Kuramı (Cognitive Dissonance Theory), Kültürel İlişkisel Kuram (Culturel Relational Theory) ve Örtük
Saldırganlık Kuramı (Microaggression Theory) bağlamında tartışılmıştır. İlgili yazın göz önüne
alındığında, örtük ölüm kaygısı sonucunda okullarda ergenlik çağındaki öğrencilerde köktenci fikirlere
yönelme riski bulunmaktadır.
Benzer şekilde hem öğrencilerde hem de ebeveynlerde beklenenin aksine komplo teorilerine
yönelme sonucunda aşı-reddi gibi inançlarda artış olabileceği, algılanan tehdit nedeniyle farklı sosyal
kimliklere yönelik örtük kalıp düşüncelerin oluşabileceği öngörüleri kuramsal olarak belirtilmiş ve bu
bağlamda okul psikolojik danışmanlarına yönelik öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Küresel Covid-19 Salgını, Varoluşsal Kaygı, Dehşet Yönetimi Kuramı, Bilişsel
Tutarsızlık, Örtük Saldırganlık, Kültürel İlişkisel Kuram, Okul Psikolojik Danışmanları
171