Page 174 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 174

Dr. Melek KERIMOVA

               Sunuş

                      Değerli  Artvin  İl  Milli  Eğitim  Müdürü  Fahri  Acar,  Artvin  Çoruh  Universitesi  Rektörü
               Prof.Fahrettin Tilki, sayın Prof.Tuncay Ergene,

                      Öncelikle kendilerine Artvinde düzenlenen e-kongreye davetleri için teşekkür ederim. Dünyanın
               çok zorlu bir sürecinde düzenlenen bu kongrede eğitim adına emek veren araştırmacıların  bir araya
               gelmesini ve bilgi paylaşımında  bulunmalarını sağladığınız için  ve beni de davet ettiğiniz için büyük
               mutluluk  duyuyorum.  Azerbaycan  eğitim  sistemi  de  diğer  ülkeler  gibi  yeni  eğitim  düzenine  adapte
               olabilmek  için  zorlu  bir  süreçten  geçmektedir.  Bir  taraftan  sağlık  koşulları  önem  kazanırken,  diğer
               taraftan da eğitim sistemi adına eğitimin daha kaliteli ve ulaşilabilir şekilde nasıl sunulacağı konusu da
               tartışılmaya başlanıldı.Temsil ettiğim universite adına yapılan işlerle ve süreçle ilgili sizlere bilgi vermek
               isterdim. Şöyle ki,çalıştığım özel universite Hazarda Covid-19 sürecinde mart ayından itibaren hızlı bir
               şekilde alt yapı kurularak, öğrenci ve öğretmenlere yönelik kullanma talimatları hazırlandı. Sürecin ilk
               kez bu şekilde uygulanması kolaylıklarının yanı sıra zorlukları da beraberinde getirmekteydi. Özellikle
               internetin hızı, öğrenci veya öğretmenlerin internet kullanma düzeyleri de bu süreci zorlaştırmaktaydı.
               Öğretmenler gerçek sınıflarda yapılan derslerdeki kadar sorumluluk hissetseler de, sanal ortamda geri
               bildirim almakta zorlandıklarını, öğrencileri izlemekte sıkıntılar yaşadıklarını belirtmektelerdi. Bunun
               yanı sıra, universitelerden uzakta yaşayan öğrenciler yolda zaman kaybetmediklerini, derslerin sanal
               ortamda istenilen zaman tekrar izlenmesinin faydalı olduğunu bildirmektelerdi. Öğrencilerimizden ve
               hocalarımızdan    uzun  süre  bilgisayar,  tabletle  ders  dinlemenin  da  zor  süreç  olması  ile  ilgili  geri
               bildirimler  aldık.  Bu  sürecin  genel  olarak  öğrencilerin  psikoloji  sağlık  durumuna  etkilerinin  neler
               olduğunu  araştırma amacıyla 2020 yılının mart ayından itibaren online hazırlanmış anket formları onlara
               yönlendirildi ve 82 öğrenciden bilgi elde edildi. Araştırma henüz tamamlanmadığı için kısaca bu çalışma
               ile ilgili bilgi vermek isterim. Araştırma başlığı aşağıdaki gibi belirlendi.

               Covid-19 Sürecinde Üniversite öğrencilerinin Psikolojik Belirtilerinin İncelenmesi ve Eğitime
               Yansımaları

                      Bu çalışmanın amacı Covid-19 pandemisini deneyimleyen üniversite öğrencileri örnekleminde
               onların  psikolojik  belirti düzeyini değerlendirmektir.  Örneklem  toplam  82  öğrenciden  oluşmaktadır.
               Örneklemin 59’u kadın (%71.1) öğrenci ve 24’ü (28.9%) erkek öğrencidir. Araştırmanın ana hipotezi
               Covid-19 süreci gelecek ile ilgili belirsizliği tetiklediği için psikolojik belirti düzeyini artırmaktadır.
               Araştırmada Derogatis tarafından geliştirilen, Azerbaycan’da 2016 yılında N.Osmanlı ve M.Kerimova
               tarafından uyarlaması yapılan Kısa Semptom Envanteri kullanılmışdır. Ayrıca demoqrafik bilgiler için
               araştırmacı tarafından hazırlanan anket formu kullanılmıştır.  Kısa  Semptom Envanteri (KSE) Derogatis
               (1992) tarafından  geliştirilen ve çeşıtli  belirtileri tarama amacıyla kullanılan bir ölçme aracıdır. KSE,
               53 maddeden oluşmakta ve 0-4 arası  puanlanmaktadır. KSE Türk toplumu için  geçerlilik ve güvenirlik
               çalışması Şahin ve Durak (1994) yapılmıştır.  Ölçek  9 alt ölçekten  ve 3 global indeksten oluşmaktadır.
               3  global  indeks  ise  sırasıyla:  Rahatsızlık  Ciddiyyeti  indeksi  (RCİ),  Belirti  Toplam  İndeksi  (BT),
               Semptom  Rahatsızlık  İndeksi  şeklindedir.  Ölçeğin  9  alt  ölçeği  var.  Bunlar  sırasıyla:  Somatizasyon,
               Obsesiv kompulsif, kişilerarası duyarlık, depresyon, Anksiyete bozukluğu, Hostilite, Fobik Anksiyete,
               Paranoid Düşünce ve Psixotizmdir. Ölçeğin Cronbach alfa  iç tutarlık katsayısı  0.94 olarak bulunmuştur.
               Araştırmada genel olarak aşağıda verdiğimiz soruların cevap dağıımları belirtilmektedir.



                                                              174
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179