Page 174 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 174
Dr. Melek KERIMOVA
Sunuş
Değerli Artvin İl Milli Eğitim Müdürü Fahri Acar, Artvin Çoruh Universitesi Rektörü
Prof.Fahrettin Tilki, sayın Prof.Tuncay Ergene,
Öncelikle kendilerine Artvinde düzenlenen e-kongreye davetleri için teşekkür ederim. Dünyanın
çok zorlu bir sürecinde düzenlenen bu kongrede eğitim adına emek veren araştırmacıların bir araya
gelmesini ve bilgi paylaşımında bulunmalarını sağladığınız için ve beni de davet ettiğiniz için büyük
mutluluk duyuyorum. Azerbaycan eğitim sistemi de diğer ülkeler gibi yeni eğitim düzenine adapte
olabilmek için zorlu bir süreçten geçmektedir. Bir taraftan sağlık koşulları önem kazanırken, diğer
taraftan da eğitim sistemi adına eğitimin daha kaliteli ve ulaşilabilir şekilde nasıl sunulacağı konusu da
tartışılmaya başlanıldı.Temsil ettiğim universite adına yapılan işlerle ve süreçle ilgili sizlere bilgi vermek
isterdim. Şöyle ki,çalıştığım özel universite Hazarda Covid-19 sürecinde mart ayından itibaren hızlı bir
şekilde alt yapı kurularak, öğrenci ve öğretmenlere yönelik kullanma talimatları hazırlandı. Sürecin ilk
kez bu şekilde uygulanması kolaylıklarının yanı sıra zorlukları da beraberinde getirmekteydi. Özellikle
internetin hızı, öğrenci veya öğretmenlerin internet kullanma düzeyleri de bu süreci zorlaştırmaktaydı.
Öğretmenler gerçek sınıflarda yapılan derslerdeki kadar sorumluluk hissetseler de, sanal ortamda geri
bildirim almakta zorlandıklarını, öğrencileri izlemekte sıkıntılar yaşadıklarını belirtmektelerdi. Bunun
yanı sıra, universitelerden uzakta yaşayan öğrenciler yolda zaman kaybetmediklerini, derslerin sanal
ortamda istenilen zaman tekrar izlenmesinin faydalı olduğunu bildirmektelerdi. Öğrencilerimizden ve
hocalarımızdan uzun süre bilgisayar, tabletle ders dinlemenin da zor süreç olması ile ilgili geri
bildirimler aldık. Bu sürecin genel olarak öğrencilerin psikoloji sağlık durumuna etkilerinin neler
olduğunu araştırma amacıyla 2020 yılının mart ayından itibaren online hazırlanmış anket formları onlara
yönlendirildi ve 82 öğrenciden bilgi elde edildi. Araştırma henüz tamamlanmadığı için kısaca bu çalışma
ile ilgili bilgi vermek isterim. Araştırma başlığı aşağıdaki gibi belirlendi.
Covid-19 Sürecinde Üniversite öğrencilerinin Psikolojik Belirtilerinin İncelenmesi ve Eğitime
Yansımaları
Bu çalışmanın amacı Covid-19 pandemisini deneyimleyen üniversite öğrencileri örnekleminde
onların psikolojik belirti düzeyini değerlendirmektir. Örneklem toplam 82 öğrenciden oluşmaktadır.
Örneklemin 59’u kadın (%71.1) öğrenci ve 24’ü (28.9%) erkek öğrencidir. Araştırmanın ana hipotezi
Covid-19 süreci gelecek ile ilgili belirsizliği tetiklediği için psikolojik belirti düzeyini artırmaktadır.
Araştırmada Derogatis tarafından geliştirilen, Azerbaycan’da 2016 yılında N.Osmanlı ve M.Kerimova
tarafından uyarlaması yapılan Kısa Semptom Envanteri kullanılmışdır. Ayrıca demoqrafik bilgiler için
araştırmacı tarafından hazırlanan anket formu kullanılmıştır. Kısa Semptom Envanteri (KSE) Derogatis
(1992) tarafından geliştirilen ve çeşıtli belirtileri tarama amacıyla kullanılan bir ölçme aracıdır. KSE,
53 maddeden oluşmakta ve 0-4 arası puanlanmaktadır. KSE Türk toplumu için geçerlilik ve güvenirlik
çalışması Şahin ve Durak (1994) yapılmıştır. Ölçek 9 alt ölçekten ve 3 global indeksten oluşmaktadır.
3 global indeks ise sırasıyla: Rahatsızlık Ciddiyyeti indeksi (RCİ), Belirti Toplam İndeksi (BT),
Semptom Rahatsızlık İndeksi şeklindedir. Ölçeğin 9 alt ölçeği var. Bunlar sırasıyla: Somatizasyon,
Obsesiv kompulsif, kişilerarası duyarlık, depresyon, Anksiyete bozukluğu, Hostilite, Fobik Anksiyete,
Paranoid Düşünce ve Psixotizmdir. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı 0.94 olarak bulunmuştur.
Araştırmada genel olarak aşağıda verdiğimiz soruların cevap dağıımları belirtilmektedir.
174