Page 239 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 239

katılımını  sağlayan  alternatif  ölçme-değerlendirme  yöntemlerindendir.  Öz  değerlendirmelerle
               öğrencinin  öğrenme  sorumluluğunu  üstlenmesi  ve  öğrenmenin  anlamlı  olabilmesi  için,  öğrencilerin
               öğrenme  sürecinin  her  aşamasına  etkin  katılımı  sağlanmaktadır  (Yurdabakan,  2011).  Öğrenci
               günlükleriyle; öğrenciler süreçle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade edebilme şansını yakalayabilmekte,
               süreci tekrar gözden geçirebilmekte, öğretmenleriyle yazılı iletişime geçme fırsatı bulabilmektedirler.
               Gerek öz değerlendirme gerekse öğrenci günlükleriyle öğrencilerin kendilerine dönük eleştirel bakış
               açıları  gelişebilmekte  ve  yansıtıcı  düşünme  becerileri  arttırılabilmektedir.  Öğrenciler  kendilerinin
               neyi/ne kadar yapabildiğinin farkına varabilmekte, özgüvenleri, öz yeterlilikleri gelişebilmekte, kendi
               duygu/düşüncelerinin  önemsendiğini  ve  değerlendirme  sürecinde  de  etkin  olabildiklerini
               hissedebilmektedirler.  Akran  değerlendirme  ve  grup  değerlendirmelerle;  öğrenciler  değerlendirme
               sürecine aktif olarak katılmakta ve kendilerinin düşüncelerinin de dikkate alındığını görebilmektedirler.
               Akran ve grup değerlendirmeler, bireylerin akranlarıyla etkileşime girmesini sağlayabilmekte, bireylerin
               bilişsel  yönlerinin  yanında  sosyal  yönlerinin  de  gelişimine  katkı  sağlamaktadırlar.  Brown  ve  Wang
               (2014)  öğrenenleri  anlayabilmede;  öğrenenlerin  değerlendirmeyle  ilgili  inanışlarını,  tutumlarını,
               tecrübelerini  ve  değerlendirme  hakkındaki  yanıtlarını  bilmenin  önemli  olduğunu  vurgulamaktadır.
               Weekers,  Brown  ve  Veldkamp  (2009)  da  öğrencilerin  bazen  öğretmenlerin  değerlendirmelerine
               güvenmediklerini,  değerlendirme  sonuçlarının  objektif  ve  adil  olmadığını  düşündüklerini  ifade
               etmişlerdir. Öğrenci değerlendirmeleriyle öğrenenler de sürece dahil edildiklerinden dolayı; öğretmenler
               öğrenenlerin düşünceleri hakkında daha fazla bilgi edinebilirler ve öğrenciler de değerlendirme sürecinin
               adil ve objektif olduğu konusunda daha olumlu düşüncelere sahip olabilirler.

                      Uzaktan eğitimin gerekli ve zorunlu olması web ve mobil teknolojilerin gelişmesiyle ölçme ve
               değerlendirmede  anında  ve  ayrıntılı  veri  analizi  sunan,  ölçme  ve  değerlendirme  süresini  kısaltarak
               zamandan  tasarruf  sağlayarak  öğretmenlere  çeşitli  açılardan  kolaylık  sağlayabilen  yazılımlar  ortaya
               çıkmıştır (Bars, Şimşek, & Zengin, 2017). Bu teknolojiler, öğrenci eksiklerini belirlemede, dönüt ve
               düzeltme yapmak amacıyla biçimlendirici değerlendirme amacıyla kullanılabilirler. Öğrencilerin derse
               katılımlarını ve motivasyonlarını arttırabilecek bu yazılımlar, yapılandırmacı sınıf ortamının oluşmasına
               yardımcı olabilir ve öğretmenlerin öğrencilerin matematik ile ilgili bilgi yapılarını gözlemlemelerine
               daha fazla yardımcı olabilirler. Bu nedenle matematik öğretiminin ölçme ve değerlendirme sürecinde
               çeşitli  yazılımların  kurulum  ve  uygulamalarının  nasıl  olduğunu  gösteren  uygulama  örnekleri  önem
               taşımaktadır.

                      Verimli  bir  öğrenme-öğretme  süreci  sağlamak  için  süreç  boyunca  ölçme  ve  değerlendirme
               etkinliklerini  yapacak olan bireylerin ölçme ve  değerlendirme konusu ile ilgili temel bilgilere sahip
               olmaları önemli olup (Coştu, 2012),  ölçme ve değerlendirme, neredeyse öğretmenin yaptığı her şeyi
               etkilemektedir.      Bunun  sonucu  olarak  okullarda  ölçme  ve  değerlendirme  yapacak  olan
               öğretmenlerin ilk olarak ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları teorik olarak bilmelerinin ve
               bu  temel  kavramları  eğitim-öğretim  sürecinde  uygulamalarının  hem  gerekli  hem  de  önemli  olduğu
               söylenebilir. Ölçme ve değerlendirme uygulamaları ne kadar uygun ve verimli bir şekilde kullanılırsa
               öğrencinin öğrenme performansı da o ölçüde artacaktır (Mertler & 5 Campbell, 2005).  Ölçme       ve
               değerlendirme,  öğretim  etkinliklerinin  ne  işe  yaradığı  üzerine  karar  verme  ve  politikalar  üretme
               açısından en önemli mekanizmalardan biridir.

                      Araştırmanın  amacı,    uzaktan  eğitimin  ölçme-değerlendirme  boyutunu  belirlemek,  uzaktan
               eğitimde kullanılabilecek farklı ölçme-değerlendirme yöntemlerini hakkında bilgi edinmek ve mevcut
               uzaktan eğitim sürecinin ölçme-değerlendirme uygulamaları hakkında bilgi edinmektir.  Bu    amaçlar
               doğrultusunda;

                            “Uzaktan eğitimin ölçme-değerlendirme sürecini nasıldı?”
                            “Uzaktan eğitimin ölçme-değerlendirme hususunda karşılaşılan sorunlar nelerdir?”
                      sorularına cevap bulmaya çalışılmıştır.


                                                              239
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244