Page 239 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 239
katılımını sağlayan alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerindendir. Öz değerlendirmelerle
öğrencinin öğrenme sorumluluğunu üstlenmesi ve öğrenmenin anlamlı olabilmesi için, öğrencilerin
öğrenme sürecinin her aşamasına etkin katılımı sağlanmaktadır (Yurdabakan, 2011). Öğrenci
günlükleriyle; öğrenciler süreçle ilgili duygu ve düşüncelerini ifade edebilme şansını yakalayabilmekte,
süreci tekrar gözden geçirebilmekte, öğretmenleriyle yazılı iletişime geçme fırsatı bulabilmektedirler.
Gerek öz değerlendirme gerekse öğrenci günlükleriyle öğrencilerin kendilerine dönük eleştirel bakış
açıları gelişebilmekte ve yansıtıcı düşünme becerileri arttırılabilmektedir. Öğrenciler kendilerinin
neyi/ne kadar yapabildiğinin farkına varabilmekte, özgüvenleri, öz yeterlilikleri gelişebilmekte, kendi
duygu/düşüncelerinin önemsendiğini ve değerlendirme sürecinde de etkin olabildiklerini
hissedebilmektedirler. Akran değerlendirme ve grup değerlendirmelerle; öğrenciler değerlendirme
sürecine aktif olarak katılmakta ve kendilerinin düşüncelerinin de dikkate alındığını görebilmektedirler.
Akran ve grup değerlendirmeler, bireylerin akranlarıyla etkileşime girmesini sağlayabilmekte, bireylerin
bilişsel yönlerinin yanında sosyal yönlerinin de gelişimine katkı sağlamaktadırlar. Brown ve Wang
(2014) öğrenenleri anlayabilmede; öğrenenlerin değerlendirmeyle ilgili inanışlarını, tutumlarını,
tecrübelerini ve değerlendirme hakkındaki yanıtlarını bilmenin önemli olduğunu vurgulamaktadır.
Weekers, Brown ve Veldkamp (2009) da öğrencilerin bazen öğretmenlerin değerlendirmelerine
güvenmediklerini, değerlendirme sonuçlarının objektif ve adil olmadığını düşündüklerini ifade
etmişlerdir. Öğrenci değerlendirmeleriyle öğrenenler de sürece dahil edildiklerinden dolayı; öğretmenler
öğrenenlerin düşünceleri hakkında daha fazla bilgi edinebilirler ve öğrenciler de değerlendirme sürecinin
adil ve objektif olduğu konusunda daha olumlu düşüncelere sahip olabilirler.
Uzaktan eğitimin gerekli ve zorunlu olması web ve mobil teknolojilerin gelişmesiyle ölçme ve
değerlendirmede anında ve ayrıntılı veri analizi sunan, ölçme ve değerlendirme süresini kısaltarak
zamandan tasarruf sağlayarak öğretmenlere çeşitli açılardan kolaylık sağlayabilen yazılımlar ortaya
çıkmıştır (Bars, Şimşek, & Zengin, 2017). Bu teknolojiler, öğrenci eksiklerini belirlemede, dönüt ve
düzeltme yapmak amacıyla biçimlendirici değerlendirme amacıyla kullanılabilirler. Öğrencilerin derse
katılımlarını ve motivasyonlarını arttırabilecek bu yazılımlar, yapılandırmacı sınıf ortamının oluşmasına
yardımcı olabilir ve öğretmenlerin öğrencilerin matematik ile ilgili bilgi yapılarını gözlemlemelerine
daha fazla yardımcı olabilirler. Bu nedenle matematik öğretiminin ölçme ve değerlendirme sürecinde
çeşitli yazılımların kurulum ve uygulamalarının nasıl olduğunu gösteren uygulama örnekleri önem
taşımaktadır.
Verimli bir öğrenme-öğretme süreci sağlamak için süreç boyunca ölçme ve değerlendirme
etkinliklerini yapacak olan bireylerin ölçme ve değerlendirme konusu ile ilgili temel bilgilere sahip
olmaları önemli olup (Coştu, 2012), ölçme ve değerlendirme, neredeyse öğretmenin yaptığı her şeyi
etkilemektedir. Bunun sonucu olarak okullarda ölçme ve değerlendirme yapacak olan
öğretmenlerin ilk olarak ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları teorik olarak bilmelerinin ve
bu temel kavramları eğitim-öğretim sürecinde uygulamalarının hem gerekli hem de önemli olduğu
söylenebilir. Ölçme ve değerlendirme uygulamaları ne kadar uygun ve verimli bir şekilde kullanılırsa
öğrencinin öğrenme performansı da o ölçüde artacaktır (Mertler & 5 Campbell, 2005). Ölçme ve
değerlendirme, öğretim etkinliklerinin ne işe yaradığı üzerine karar verme ve politikalar üretme
açısından en önemli mekanizmalardan biridir.
Araştırmanın amacı, uzaktan eğitimin ölçme-değerlendirme boyutunu belirlemek, uzaktan
eğitimde kullanılabilecek farklı ölçme-değerlendirme yöntemlerini hakkında bilgi edinmek ve mevcut
uzaktan eğitim sürecinin ölçme-değerlendirme uygulamaları hakkında bilgi edinmektir. Bu amaçlar
doğrultusunda;
“Uzaktan eğitimin ölçme-değerlendirme sürecini nasıldı?”
“Uzaktan eğitimin ölçme-değerlendirme hususunda karşılaşılan sorunlar nelerdir?”
sorularına cevap bulmaya çalışılmıştır.
239