Page 237 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 237

Yetiştirme ve biçimlendirmeye (sonuç görmeye) yönelik ölçme değerlendirme
                      Dersin sonunda yapılan ve öğrenme düzeyini belirleme amacı güden değerlendirmeler ise düzey
               belirlemeye yönelik değerlendirme adını alır. Bu değerlendirmelerde hedefler doğrultusunda ne derece
               bir ilerleme sağlanmış olduğu ortaya konur (Özçelik, 2010b). Düzey belirlemeye yönelik değerlendirme,
               gerek  öğrenci  başarısı  hakkında  karar  vermede  gerekse  öğretimin  etkililiği  konusunda  bir  sonuca
               ulaşmada yol göstericidir (Şahin & Karaman, 2013).
                      Ölçme değerlendirme,
                      i.  Geleneksel ve
                      ii. Alternatif
                      iii.  Uzaktan  eğitim  olmak  üzere  üç  tür  ölçme  ve  değerlendirme  tekniği  altında  toplanabilir.
               Burada aslında uzaktan ölçme-değerlendirme teknikleri diğer tekniklerden tamamen bağımsız bir teknik
               değildir.


                      Tablo 1. Geleneksel ve Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri (Durmuş ve ark. 2005)

                                   Geleneksel                                     Alternatif
                        Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri            Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri
                                                                  Performans Değerlendirme
                    Çoktan Seçmeli Testler                        Ürün Seçki Dosyası (Portfolyo)
                    Doğru Yanlış Soruları                         Yapılandırılmış Grid
                    Eşleştirme Soruları                           Tanılayıcı Dallanmış Ağaç
                    Tamamlama (Boşluk Doldurma) Soruları          Kelime İlişkilendirme
                    Kısa Cevaplı Yoklamalar                       Proje
                    Soru-Cevap                                    Drama
                                                                  Görüşme
                                                                  Yazılı Raporlar
                                                                  Gösteri
                                                                  Poster
                                                                  Grup ve/veya Akran Değerlendirme
                                                                  Kendi Kendine Değerlendirme (Öz
                                                                  Değerlendirme)




                                         Tablo 2. Uzaktan Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri

                                             Uzaktan Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri

                                         E-Portfolyo
                                         Ödev/Proje
                                         Görüşme/Çevrimiçi sözlü
                                         Online Formlar (Akran/Öz Değerlendirme)
                                         Online Testler
                                         Eğitsel Oyunlar Ara Yüzleri

                      E-Portfolyo, öğrencinin tüm uzaktan eğitim sürecinde yaptığı çalışmaların bulunduğu elektronik
               dosyadır. Sürecin içerisinde veya süreç sonunda puanlanarak değerlendirme yapmaya müsaittir.

                      Ödev/Proje, önceden verilen bir ödev/proje ve değerlendirme kriterleri ile öğrenciye sunulur,
               daha sonra elektronik ortamda toplanarak puanlanır ve değerlendirilir. En sık kullanılan yöntemdir. Daha
               az teknolojik donanıma ve okur-yazarlığa ihtiyaç vardır.


                                                              237
   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242