Page 237 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 237
Yetiştirme ve biçimlendirmeye (sonuç görmeye) yönelik ölçme değerlendirme
Dersin sonunda yapılan ve öğrenme düzeyini belirleme amacı güden değerlendirmeler ise düzey
belirlemeye yönelik değerlendirme adını alır. Bu değerlendirmelerde hedefler doğrultusunda ne derece
bir ilerleme sağlanmış olduğu ortaya konur (Özçelik, 2010b). Düzey belirlemeye yönelik değerlendirme,
gerek öğrenci başarısı hakkında karar vermede gerekse öğretimin etkililiği konusunda bir sonuca
ulaşmada yol göstericidir (Şahin & Karaman, 2013).
Ölçme değerlendirme,
i. Geleneksel ve
ii. Alternatif
iii. Uzaktan eğitim olmak üzere üç tür ölçme ve değerlendirme tekniği altında toplanabilir.
Burada aslında uzaktan ölçme-değerlendirme teknikleri diğer tekniklerden tamamen bağımsız bir teknik
değildir.
Tablo 1. Geleneksel ve Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri (Durmuş ve ark. 2005)
Geleneksel Alternatif
Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri
Performans Değerlendirme
Çoktan Seçmeli Testler Ürün Seçki Dosyası (Portfolyo)
Doğru Yanlış Soruları Yapılandırılmış Grid
Eşleştirme Soruları Tanılayıcı Dallanmış Ağaç
Tamamlama (Boşluk Doldurma) Soruları Kelime İlişkilendirme
Kısa Cevaplı Yoklamalar Proje
Soru-Cevap Drama
Görüşme
Yazılı Raporlar
Gösteri
Poster
Grup ve/veya Akran Değerlendirme
Kendi Kendine Değerlendirme (Öz
Değerlendirme)
Tablo 2. Uzaktan Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri
Uzaktan Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri
E-Portfolyo
Ödev/Proje
Görüşme/Çevrimiçi sözlü
Online Formlar (Akran/Öz Değerlendirme)
Online Testler
Eğitsel Oyunlar Ara Yüzleri
E-Portfolyo, öğrencinin tüm uzaktan eğitim sürecinde yaptığı çalışmaların bulunduğu elektronik
dosyadır. Sürecin içerisinde veya süreç sonunda puanlanarak değerlendirme yapmaya müsaittir.
Ödev/Proje, önceden verilen bir ödev/proje ve değerlendirme kriterleri ile öğrenciye sunulur,
daha sonra elektronik ortamda toplanarak puanlanır ve değerlendirilir. En sık kullanılan yöntemdir. Daha
az teknolojik donanıma ve okur-yazarlığa ihtiyaç vardır.
237