Page 238 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 238

Görüşme/Çevrimiçi  sözlü,  öğrenciyle  etkileşimin  olduğu  en  fazla  olduğu  yöntemdir.
               Öğretmence önceden belirlenmiş sorular öğrencilere sorularak öğrenci cevapları alınır ve puanlanır. Bu
               tür ölçme-değerlendirme her öğrenci için bir süre gerektirdiği için iyi planlamaya ve zaman yönetimine
               ihtiyaç vardır. Sürecin içerisinde veya süreç sonunda puanlanarak değerlendirme yapmaya müsaittir.

                      Online  Formlar  (Akran/Öz  Değerlendirme),  oluşturulan  formlarla  öğrencinin  hem  kendi
               performansını, hem de arkadaşlarının uzaktan eğitim performanslarını değerlendirmesi istenir. Burada
               öğrenci değerlendirmeci rolünü de üstlenir. Öğretmenler tüm formlar doldurulduktan sonra bağımsız bir
               gözlemci olarak değerlendirme yapar.
                      Online Testler,       öğrenciyle  uzaktan  ders  esnasında  veya  EBA  vb.  eğitim  sitelerinin  ara
               yüzlerinden çalışma paylaşılarak yapılır. Online testler çoktan seçmeli testler, doğru-yanlış  veya kısa
               cevaplı sorulardan oluşabilir.
               Süreli  yapılıp  deneme  şeklinde  öğrenci  performansı  ölçülebilinir.  Daha  çok  bu  merkezi  sınavlara
               hazırlıklarda kullanılabilinir.

                      Eğitsel Oyunlar Ara Yüzleri, dersin kazanımlarına göre oluşturulmuş öğrenciler için eğlenceli
               oyun  şeklinde  animasyon  içeren  arayüz  yazılımlarıdır.  Eğitsel  oyunlar  özellikle  küçük  yaşlardaki
               öğrenciler  için  en  çok  tercih  edilen  bir  türdür.  Bu  eğitsel  oyunlar  öğrenci  tarafından  bireysel
               yapılabileceği gibi yarışma formatında rekabetçe anlayışla da yapılabilir.

                      Geleneksel  anlayışta;  ölçme-değerlendirme  öğretimin  bitişinden  itibaren  başlayan  bir  süreç
               olarak görüle gelmiş (Graue, 1993) ve çoğunlukla tamamlayıcı (yargılayıcı) amaçlarla kullanılmıştır
               (Türnüklü, 2003). Ülkemizde 2005 yılına kadar genellikle ürüne yönelik olarak kullanılan ve geleneksel
               ölçme-değerlendirme yaklaşımları olarak adlandırılan kısa cevaplı, çoktan seçmeli, eşleştirme, boşluk
               doldurma soruları  gibi uygulamaların ilgili olduğu alanlar sınırlıdır ve öğrenmenin sadece o andaki
               görüntüsü  üzerine  fikir  verir  (Demirel  ve  Şahinel,  2006;  Ünalan,  2006).  Aynı  zamanda  bireysel
               farklılıklardan dolayı da tek bir yöntemle ölçme ve değerlendirme yapmak yanlış sonuçlar doğurabilir
               (Akyol, 2008). Bundan dolayı oluşan boşluğun doldurulabilmesi için bireysel farklılıklara hitap eden
               çeşitli ölçme ve değerlendirme teknikleri kullanılması gerekmektedir. Bu düşünceler çerçevesinde 2005
               yılından  itibaren  uygulamaya  konan  ilköğretim  programlarıyla  birlikte  pek  çok  alanda  (öğrenme
               yaklaşımları,  eğitim  felsefesi,  yapılandırmacı  öğrenme  yaklaşımı,  ölçme  ve  değerlendirme,  bireysel
               farklılıklar,  konu  içeriği  ve  sunumu,  vb.)  köklü  denebilecek  değişimler  yaşanmıştır.  Özellikle
               yapılandırmacı yaklaşımın etkisinin çok yoğun olarak hissedilmesiyle birlikte konuların ve ünitelerin
               sunumu, öğrencinin ve öğretmenin sınıf içindeki rolleri, ölçme değerlendirmenin nasıl yapılacağı gibi
               hususlar yapılandırmacılığa uygun şekilde yeniden düzenlenmiştir (MEB, 2005).

                      Bireysel  farklılıkların  üzerinde  önemle  durulduğu  güncel  öğretim  programları  çerçevesinde,
               geleneksel olarak adlandırılan ölçme ve değerlendirme anlayışı yerine, ürünle birlikte süreci de dikkate
               alan  alternatif(tamamlayıcı)  ölçme  ve  değerlendirme  yaklaşımına  yer  verilmiştir.  Alternatif  ölçme
               değerlendirme  teknikleri  uygulamaları  kapsamında  portfolyo,  proje,  akran  değerlendirme,  öz
               değerlendirme, kelime ilişkilendirme testi, yapılandırılmış grid, kavram haritası gibi farklı ölçme ve
               değerlendirme tekniklerine yer verilmiştir. Geleneksel ölçme ve değerlendirmeye göre gerçek hayatla
               daha ilişkili olan alternatif ölçme-değerlendirme anlayışı, değerlendirme sürecinde öğrenciyi de dahil
               ederek  daha  aktif  kılar.  Aynı  zamanda  öğrencilerin  üst  düzey  düşünme  becerileri,  problem  çözme
               becerileri  ve  yaratıcı  yönlerini  ortaya  çıkarmaya  yöneliktir  (Bahar  vd.,  2010).  Bununla  birlikte,
               performansa  ve  işbirliğine  dayalı,  etkin  ve  gerçek  yaşam  öğrenmeleri  bağlamında  otantik  görevler
               içeren, gerçekçi ve uygulanabilir özelliklere sahip bir yapıdadır (Korkmaz ve Kaptan, 2005).

                      Alternatif  ölçme-değerlendirme  yöntemleriyle,  eğitim  durumunda  öğrencilerin  sürece
               katılmasının  sağlandığı  gibi  ölçme-değerlendirme  aşamasında  da  öğrencilerin  sürece  katılması
               sağlanabilir.  Özellikle  öğrenci  değerlendirmeleri  olarak  ifade  edilen  öz  değerlendirme,  öğrenci
               günlükleri, akran değerlendirme ve grup değerlendirme yöntemleri öğrencilerin değerlendirme sürecine

                                                              238
   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243