Page 235 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 235

Uzaktan Eğitimin
                                                 Ölçme - Değerlendirme Boyutu


                                                      Mustafa Veyis SEZGİN
                                   TOGÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü Matematik Eğitimi YL Öğrencisi
                                                e-posta: mustafa.sezgin2019@gop.edu.tr

                                                           Uğur ÜÇOK
                                   TOGÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü Matematik Eğitimi YL Öğrencisi
                                                 e-posta: ismail.ozkan0219@gop.edu.tr

                                                          İsmail ÖZKAN
                                   TOGÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü Matematik Eğitimi YL Öğrencisi
                                                  e-posta: ugur.ucok8419@gop.edu.tr



                      Özet

                      Çalışmada ölçme-değerlendirme ve farklı ölçme-değerlendirme anlayışları ile farklı perspektifler
               incelenerek karşılaştırılmıştır. Dünya ve ülkemizin gündemine  giren Covid-19 pandemisiyle birlikte
               hayatımızın her alanında olduğu gibi eğitim dünyamızda da köklü değişiklikler meydana geldi. Ölçme
               ve  değerlendirme,  öğretim  ve  öğrenimin  ayrılmaz  bir  parçasıdır.  Bu  bağlamda  ölçme  ve
               değerlendirmenin eğitimde doğası incelenmiştir. Değişen her sistemde olduğu gibi eğitim sisteminin de
               yeni  normları  yeni  eğitim  ve  yeni  paradigması  oluşturmuştur.  Toplumlar  ve  hatta  insanlar  arasına
               mesafelerde girse eğitim-öğretim temel insan ihtiyacı olmaktan çıkmamıştır.
                      Ölçme  ve  değerlendirme,  öğretim  etkinliklerinin  ne  işe  yaradığı  üzerine  karar  verme  ve
               politikalar  üretme  açısından  en  önemli  mekanizmalardan  biridir.  Geleneksel  ve  alternatif  ölçme-
               değerlendirme teknikleri karşılaştırılmıştır. Ayrıca yine çalışmamızda hayatımıza giren uzaktan eğitim
               süreci boyunca yapılan ölçme-değerlendirmenin etkinliği tartışıldı.
                      Araştırmanın  amacı,    uzaktan  eğitimin  ölçme-değerlendirme  boyutunu  belirlemek,  uzaktan
               eğitimde kullanılabilecek farklı ölçme-değerlendirme yöntemlerini hakkında bilgi edinmek ve mevcut
               uzaktan  eğitim  sürecinin  ölçme-değerlendirme  uygulamaları  hakkında  bilgi  edinmektir.  Bu  amaçla
               alanda çalışan 205 öğretmenle ön deneme amaçlı anket yapılmış ve sonuçları tartışılmıştır.
                      Anahtar  Kelimeler:  Ölçme,  değerlendirme,  geleneksel  ölçme  ve  değerlendirme  teknikleri,
               alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri, uzaktan eğitimin ölçme-değerlendirme boyutu

                      Giriş
                      Dünya ve ülkemizin gündemine giren Covid-19 pandemisiyle birlikte hayatımızın her alanında
               olduğu  gibi  eğitim  dünyamızda  da  köklü  değişiklikler  meydana  geldi.  Uzaktan  eğitim,  daha  çok
               dezavantajlı bireyler için düşünülen eğitimi modeliyken yani açık öğretim okulları buna örnektir; artık
               anasınıfından, üniversiteye, hizmet içi eğitimden, akademik çalışmalara kadar hayatımızın bir parçası
               olmuştur. Ülkemizde uzaktan eğitim, EBA TV programları, EBA internet sitesi ders içerikleri, EBA
               veya farklı platformlardan canlı çevrimiçi derslerdir.
                      Uzaktan  eğitimin  ülkemizdeki  tarihçesine  göz  atarsak  İngilizce  mektupla  öğrenmeden,  TRT
               Açıköğretim  televizyonuna,  internet  ağlarıyla  beraber  teknolojik  gelişmelerle  dijital  bir  evrim
               geçirdiğini görebiliriz.  Değişen her sistemde olduğu gibi eğitim sisteminin de yeni normları yeni eğitim
               paradigması oluşturmuştur. Toplumlar ve hatta insanlar arasına mesafelerde girse eğitim-öğretim temel
               insan  ihtiyacı  olmaktan  çıkmamıştır.  En  genel  tanımıyla  eğitim,  insanlarda  istendik  yönde  davranış
               değişikliği meydana getirme işidir.
                      Eğitimin  sonunda  bireyler,  eğitime  girmeden  önceki  durumlarına  göre  farklıdırlar;  bazı  yeni
               davranışları kazanmış, önceden sahip olmadıkları bazı davranışları da değişmiştir. Eğitim faaliyetleri
               sonunda amaçlanan bazı davranışlar istenen düzeyde kazanılmış; bazıları sınıftaki öğrencilerin beklenen

                                                              235
   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240