Page 235 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 235
Uzaktan Eğitimin
Ölçme - Değerlendirme Boyutu
Mustafa Veyis SEZGİN
TOGÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü Matematik Eğitimi YL Öğrencisi
e-posta: mustafa.sezgin2019@gop.edu.tr
Uğur ÜÇOK
TOGÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü Matematik Eğitimi YL Öğrencisi
e-posta: ismail.ozkan0219@gop.edu.tr
İsmail ÖZKAN
TOGÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü Matematik Eğitimi YL Öğrencisi
e-posta: ugur.ucok8419@gop.edu.tr
Özet
Çalışmada ölçme-değerlendirme ve farklı ölçme-değerlendirme anlayışları ile farklı perspektifler
incelenerek karşılaştırılmıştır. Dünya ve ülkemizin gündemine giren Covid-19 pandemisiyle birlikte
hayatımızın her alanında olduğu gibi eğitim dünyamızda da köklü değişiklikler meydana geldi. Ölçme
ve değerlendirme, öğretim ve öğrenimin ayrılmaz bir parçasıdır. Bu bağlamda ölçme ve
değerlendirmenin eğitimde doğası incelenmiştir. Değişen her sistemde olduğu gibi eğitim sisteminin de
yeni normları yeni eğitim ve yeni paradigması oluşturmuştur. Toplumlar ve hatta insanlar arasına
mesafelerde girse eğitim-öğretim temel insan ihtiyacı olmaktan çıkmamıştır.
Ölçme ve değerlendirme, öğretim etkinliklerinin ne işe yaradığı üzerine karar verme ve
politikalar üretme açısından en önemli mekanizmalardan biridir. Geleneksel ve alternatif ölçme-
değerlendirme teknikleri karşılaştırılmıştır. Ayrıca yine çalışmamızda hayatımıza giren uzaktan eğitim
süreci boyunca yapılan ölçme-değerlendirmenin etkinliği tartışıldı.
Araştırmanın amacı, uzaktan eğitimin ölçme-değerlendirme boyutunu belirlemek, uzaktan
eğitimde kullanılabilecek farklı ölçme-değerlendirme yöntemlerini hakkında bilgi edinmek ve mevcut
uzaktan eğitim sürecinin ölçme-değerlendirme uygulamaları hakkında bilgi edinmektir. Bu amaçla
alanda çalışan 205 öğretmenle ön deneme amaçlı anket yapılmış ve sonuçları tartışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Ölçme, değerlendirme, geleneksel ölçme ve değerlendirme teknikleri,
alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleri, uzaktan eğitimin ölçme-değerlendirme boyutu
Giriş
Dünya ve ülkemizin gündemine giren Covid-19 pandemisiyle birlikte hayatımızın her alanında
olduğu gibi eğitim dünyamızda da köklü değişiklikler meydana geldi. Uzaktan eğitim, daha çok
dezavantajlı bireyler için düşünülen eğitimi modeliyken yani açık öğretim okulları buna örnektir; artık
anasınıfından, üniversiteye, hizmet içi eğitimden, akademik çalışmalara kadar hayatımızın bir parçası
olmuştur. Ülkemizde uzaktan eğitim, EBA TV programları, EBA internet sitesi ders içerikleri, EBA
veya farklı platformlardan canlı çevrimiçi derslerdir.
Uzaktan eğitimin ülkemizdeki tarihçesine göz atarsak İngilizce mektupla öğrenmeden, TRT
Açıköğretim televizyonuna, internet ağlarıyla beraber teknolojik gelişmelerle dijital bir evrim
geçirdiğini görebiliriz. Değişen her sistemde olduğu gibi eğitim sisteminin de yeni normları yeni eğitim
paradigması oluşturmuştur. Toplumlar ve hatta insanlar arasına mesafelerde girse eğitim-öğretim temel
insan ihtiyacı olmaktan çıkmamıştır. En genel tanımıyla eğitim, insanlarda istendik yönde davranış
değişikliği meydana getirme işidir.
Eğitimin sonunda bireyler, eğitime girmeden önceki durumlarına göre farklıdırlar; bazı yeni
davranışları kazanmış, önceden sahip olmadıkları bazı davranışları da değişmiştir. Eğitim faaliyetleri
sonunda amaçlanan bazı davranışlar istenen düzeyde kazanılmış; bazıları sınıftaki öğrencilerin beklenen
235