Page 96 - e-Kongre Bildiriler Kitabı
P. 96
süreçlerinde etkin bir öğrenme materyali olarak kullanılır hale gelmiştir. Bilginin sunuluşunda ve
akışında düzen sağlaması, öğrenmeyi kolaylaştırması, istenilen sayıda tekrar yapabilme olanağı
sağlamasından öte, öğretimi mekândan bağımsız hale getirmesi nedeniyle yüz yüze eğitime ara verildiği
tarih itibarıyla Türkiye’de öğretim süreçlerinin devam ettirilmesi için ders videoları ana araçolarak
kullanılmıştır. Bu süreçte Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) ile ulusal servis sağlayıcılarla yapılan anlaşma
sonucu öğrencilere 8 GB’a kadar ücretsiz internet de sağlanmıştır.
MEB uzaktan eğitim sürecinde iki farklı ortam üzerinden eğitim içeriklerini öğrencilere ulaştırma
gayreti içinde olmuştur. Bunlardan ilki resmi eğitim içeriği portalı EBA ve ikincisi ise TRT iş birliğiyle
açılan TV kanallarıdır. EBA’da hâlihazırda var olan içeriklere ek olarak müfredatlarda Mart-Haziran
dönemine tekabül eden kazanımlarla ilgili ders videoları çekimi gerçekleştirilmiş ve öğrencilere
öğrenme nesnesi havuzu sunulmuştur.
Okul öncesi, ilkokul ve ortaokul öğrencileri için Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ve TRT üzerinden
yapılacak uzaktan eğitime yönelik olarak başlatılan çalışmalarda Ankara ve İstanbul’da birçok öğretmen
aktif görev almıştır. Her ders için komisyonlar oluşturulmuş ve ders videolarında dikkate alınması
gereken temel standartlar da belirlenmiştir.
Uzaktan eğitimlerde ders videoları, destek programı videoları, etkinlik videoları, ders arası etkinlik
videoları, özel günlere yönelik videolar gibi içeriklerine göre farklılaşan çekimler gerçekleştirilmiştir.
Uzaktan eğitim videosu çekimlerinde kazanımlar ve öğrenci hazırbulunuşlukları dikkate alınmış,
videolar ses, müzik, harita, görsel ve grafik gibi ögeler zenginleştirilerek ilgi çekici hale getirilmiştir.
Ankara ve İstanbul’da kurulan komisyonlar marifetiyle ilkokul ve ortaokul düzeylerinde 1-8.
sınıflarda tüm derslerden, mart ayı itibarıyla işlenmesi gereken kazanımların yanı sıra ders arası
etkinliklerine yönelik video çekimi çalışmaları başlatılmıştır. İlkokullarda Yetiştirme Programı (İYEP)
kapsamında da Matematik ve Türkçe derslerine ait temel becerileri içeren eğitim içerikleri hazırlanmış
ve dersler uzaktan eğitim kapsamında devam etmiştir. Bu süreçte öğrencilerin sadece akademik
gelişimleri gözetilmemiş; ev ortamında kolay ulaşılabilir malzemeleri kullanarak yapabilecekleri,
duyuşsal ve psikomotor becerilerini geliştirmelerine, etkin katılım sağlamalarına imkân veren, eğlenerek
öğrenebilecekleri etkinlik videoları da yayınlanmıştır. Bu kapsamda 1100’den fazla video hazırlanarak
yayınlanmıştır. Uzaktan ders videosu çekim ve yayın sürecinde haftalık ders programları; web sayfaları,
kısa mesaj (SMS) ve ulusal kanallar yoluyla öğrenci ve ebeveynlere duyurulmuştur.
Mevzuat Çalışmaları
Yüz yüze eğitim yapılamaması nedeniyle 2019-2020 eğitim öğretim yılı ikinci yarıyıl ve yılsonu
öğrenci başarılarının belirlenmesi, karne notlarının verilmesi, sınıf ve ders geçme, telafi eğitimleri gibi
96